25.2.2021Kirjoittaja: Juha Laamanen
Adobe Dimension on helppokäyttöinen työkalu, jolla graafikko voi helposti luoda mallinnuksia pakkaussuunnitteluprosessin osana. Esittelystä vastaa Corellia Oy:n Juha Laamanen.
11.12.2020Kirjoittaja: Ilkka Mattila
Rakas joulupukki, kirjoitan sinulle ensimmäistä kertaa. Minulla on ollut melkoinen vuosi, josta haluaisin sinulle kertoa. Toimin alalla, joka on pitkälti toista tuhatta vuotta vanha. Ensimmäisiä painotuotteita tehtiin jo joskus 600-luvulla. Nyt niitä tehdään todennäköisesti enemmän kuin silloin. Kun vuosi alkoi, tuntuivat tähdet olevan suunnilleen paikoillaan.
1.12.2020Kirjoittaja: Ilkka Mattila
Asiakkaalla on oikeus odottaa, että käyttäydymme häntä kohtaan vastuullisesti. Värjäämme pahvimme Suomessa, jos niin on sovittu. Kierrätämme jätteemme, jos sillä kerskumme.
25.11.2020Kirjoittaja: Juha Laamanen
Uudessa InDesignin 2021 -versiossa on mahdollista käynnistää kommentointi suoraan InDesignista, eikä kommentoija tarvitse muita työkaluja kuin verkkoselaimen. Lyhyen kokeilun jälkeen homma vaikuttaa oikein lupaavalta, ainakin mikäli julkaisujen mittakaava ei ole kovin massiivinen.
14.10.2020Kirjoittaja: Juha Laamanen
Nyt sukelletaan Adobe Creative Cloudin aineistonhallinnan maailmaan. Pilviominaisuudet helpottavat tiimityötä.
Designtyöläisen ajasta suuri osa kuluu erilaisten tiedostojen ja aineistojen selvittelyyn, etsimiseen, lähettämiseen/vastaanottamiseen jne. Siksi Adobe Creative Cloud -käyttäjän kannattaa varmistaa, että ohjelmistopakettiin kuuluvat pilvipalvelut ovat tarkoituksenmukaisessa käytössä.
5.10.2020Kirjoittaja: Ilkka Mattila
Näinä pandemian aikoina kommunikaatio on siirtynyt aiempaakin nopeammalla tahdilla nettiin. Verkkokauppa ja online-markkinointi ovat vain kiihdyttäneet kasvuaan ihmisten operoidessa arkeaan kodeistaan käsin. Ihan kaikki ei kuitenkaan ole tänään – eikä huomenna – pelkkiä ykkösiä ja nollia.
10.6.2020Kirjoittaja: Juha Laamanen
Adobe julkaisee säännöllisesti Creative Cloud -päivityksiä. Onko sinulla nämä kikat hallussa? Kirjoittajana koulutusyhtiö Corellia Oy:n Juha Laamanen.
29.5.2020Kirjoittaja: Ilkka Mattila
Messarissa päättyivät eräät messut 12.3. tunnin etuajassa. Valtioneuvosto oli juuri päättänyt, että tapahtumia ei sitten ihan kohta järjestetä. Samalla hetkellä hävisi puolet meidän putiikkimme liikevaihdosta, ja upeassa kasvussa ollut tilikautemme vaikutti törmäävän päin seinää.
2.4.2020Kirjoittaja: Jarkko Hakola
Haluan kertoa miten Print&Media toimii koronaviruksen aiheuttamassa poikkeustilassa. Tilanne vaikuttaa tietenkin järjestämiimme tapahtumiin, uutisaiheisiin, aikatauluihin ja siihen kuinka teemme työtämme. Luvassa on myös uusia palveluja ja koronakyselyä. Ja hei, meitä luetaan kenties enemmän kuin koskaan – 30 % kasvu verkkosivukävijöissä (maaliskuu vs helmikuu 2020)!
19.3.2020Kirjoittaja: Jarkko Hakola
Koronavirus on laittanut koko maailman polvilleen ja hämmentyneitä ovat niin ihmiset kuin yritykset. Sinäkin luultavasti istut tällä hetkellä kotona työskennellen – ja kenties lasten opiskellessa koulutehtäviä saman katon alla etänä. Olot ovat poikkeukselliset ja se koskettaa meitä kaikkia ja kaikkialla.
13.1.2020
Olen jo aikaisemminkin kirjoittanut tulostusalan varovaisesta vihertämisestä ja ajattelin jatkaa samalla teemalla vielä kerran, sillä ekologisuus on kiistatta yksi tämänkin alan kuumimmista trendeistä. Kierrätyspaperit ja -kartongit ovat kaikille tuttuja juttuja, […]
2.10.2019Kirjoittaja: Sami Pulkkinen
Haluan heti tähän alkuun heittää haasteen blogini lukijoille: nyt on aika keksiä jotain uutta ja kiinnostavaa, sillä tässä bisneksessä ei enää pitkälle pötkitä pelkkien julisteiden, banderollien, roll-upien ja kalentereiden voimin. […]
28.6.2019Kirjoittaja: Jarkko Hakola
Print&Median kustantaja Jarkko Hakola kertoo verkko- ja lehtisisällön eroista tuoreisiin lukijatutkimuksen palautteisiin pohjautuen. Ilmainen ja maksullinen sisältö tehdään eri tavalla.
18.6.2019Kirjoittaja: Sami Pulkkinen
Ilmastonmuutos on tosi asia. Faktaa on myös se, että ihminen kiihdyttää tätä prosessia omilla toimillaan. Monia ympäristön tulevaisuus jopa ahdistaa, ja siksi yhä useampi meistä kaataa aamukahviinsa kauramaitoa tai kulkee työmatkansa polkupyörällä.
26.4.2019Kirjoittaja: Sami Pulkkinen
Tilat ovat tärkeä osa brändikokemusta, mutta niiden mahdollisuuksia hyödynnetään vielä aika ujosti meillä Suomessa. Sen sijaan Amerikassa osataan kaupallistamisen taito ja kun siellä jotain tehdään, tehdään se yleensä isosti.