Tulostusjälki vs. hiilijalanjälki – täytyykö jostain tinkiä?

13.1.2020

Olen jo aikaisemminkin kirjoittanut tulostusalan varovaisesta vihertämisestä ja ajattelin jatkaa samalla teemalla vielä kerran, sillä ekologisuus on kiistatta yksi tämänkin alan kuumimmista trendeistä. Kierrätyspaperit ja -kartongit ovat kaikille tuttuja juttuja, mutta varsinkin messukäyttöön tulevat materiaalit ovat hieman laahanneet perässä ympäristöystävällisyyden suhteen. Asiakkaat ovat jo pitkään toivoneet tähän muutosta, ja nyt yhä useampi valmistaja on myös vastannut toiveeseen – meidän kaikkien onneksi.

Tästä esimerkkinä on banderolleista tuttu Decotex-kangas, josta on nyt saatavilla 100 % kierrätetystä (PET) polyesterista valmistettu versio. Kankaan materiaali on peräisin kuluttajilta kerätystä kierrätetystä muovista, kuten esimerkiksi muovipulloista, jotka on sulatettu. Sulatetusta muovista tehdään lankaa, josta valmistetaan kangasta. Ominaisuuksiltaan tämä kierrätysmateriaaleista valmistettu Decotex-kangas vastaa täysin tavallista versiota. Vain valkoisuudessa on pieni ero, ja kierrätyskangas on hitusen painavampaa.

Voimme perustellusti sanoa, että polyesterin ja sublimaatiotulostuksen ekologisuus on erinomainen muihin tulostusmenetelmiin verrattuna. Värit ovat puhtaita vesipohjaisia värejä, ja kierrätyskangas käy energiajakeeksi. Tuotteeseen sitoutuneesta energiasta saadaan poltossa takaisin 60–70 %. Kun tätä vertaa muihin muoveihin tai PVC-tuotteisiin ja esim. UV-/lateksitulostukseen, niin edut ovat selviä ja ero vain kasvaa, mikäli tulostuksessa käytetään kierrätysmateriaalia. Tutkimukset osoittavat, että esimerkiksi jokainen hyödynnetty kierrätysmuovikilo kompensoi kolmea hiilidioksidikiloa. Kun kierrätysmuovia hyödynnetään tuhat kiloa, se vastaa jo yhden henkilöauton vuosittaisia hiilidioksidipäästöjä. Ja mikä parasta, tulostusjäljestä ei todellakaan tarvitse tinkiä huomattavasti pienemmän hiilijalanjäljen takia!

Kun pieneltä tuntuvat teot kertaantuvat, niillä on jo suuri merkitys. Meistä kukaan ei voi vältellä vastuuta, joten sekä tulostusalan myyjillä että ostajilla on velvollisuus tarjota ja kysyä vihreämpiä vaihtoehtoja. Meillä on mahdollisuus myös vaikuttaa siihen, millaisia tuotteita valmistajat alkavat suosia. Varmaa on se, että tämäkin muutos tehdään yhdessä!

 

Kirjoittaja Sami Pulkkinen on PixMill Group Oy:n toimitusjohtaja. Sami vaikuttaa myös FESPA Finlandin hallituksessa.