Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Yrittäjä

11.9.2023Kirjoittaja: Ilkka MattilaKuva: Ilkka MattilaJulkaistu lehden numerossa 4/2023
Eka Ruola toimii hybriditoimisto Nitro Groupin vastaavana luovana johtajana. Hän on myös toimiston pääomistaja ja hallituksen puheenjohtaja.

Jo lapsena lyhyeen, kaupalliseen tarinankerrontaan rakastunut mies on saanut työskennellä unelma-alallaan jo lähes 30 vuoden ajan. Markkinointi ja mainonta ovat ajan myötä muuttuneet täysin, mutta Eka Ruolan intohimo roihuaa yhä.

Turun Kärsämäessä asui 1970-luvulla poika, jolla oli erikoinen järjestely vanhempiensa kanssa. Hänet piti kutsua yläkerran huoneestaan television ääreen, kun mainoskatko alkoi. Varsinaisen ohjelman jatkuessa poika kipitti takaisin omiin oloihinsa. Ekaluokkalainen oli kiinnostunut nimenomaan mainosten lyhyeen mittaan tiivistetyistä tarinoista. Kiinnostus syveni syvenemistään, ja Eka Ruolan elämän suunta oli selvä.

– Rakastuin palavasti mainontaan jo seitsenvuotiaana. Muistan edelleen elävästi silloisen Hellaksen oivaltavat Tupla City ja Xylitol Jenkki -mainokset samoin kuin Herbie Kastemaan siveltimestä syntyneet Mic Mac -farkkujen mainokset Suosikki-lehden sivuilta.

Ammatinvalintana markkinointi

Ruolan kiinnostus ohjasi ammatinvalintaa, eikä lukion jälkeistä opinahjoa tarvinnut pitkään miettiä.

– Turun kauppakorkeakoulu veti puoleensa, ja markkinointi oli itsestään selvä pääaine.

Opiskelun alettua ymmärrys kasvoi nopeasti. Philip Kotlerin perusteokset markkinoinnista synnyttivät oivalluksen siitä, että markkinointi on paljon enemmän kuin pelkkä mainonta.

– Olin opiskelijana peruslaiska jannu, ja suoriuduin keskinkertaisesti. Poikkeuksen teki mainoskielen kurssi, josta tuli täydet pisteet. Lisäksi sain koulussa Pro Lingua -mitalin taidoistani Suomen kielessä.

Tuleva mainostoimistojohtaja teki gradunsa markkinointitoimistojen ja mainostajien yhteistyön ongelmista. Teema on yhä varsin ajankohtainen.

Ruolan työura alkoi heti koulun päätyttyä turkulaisen mainostoimisto SST:n leivissä. Copywriter pääsi uurastamaan unelma-alallaan. Ennen siirtymistään Helsinkiin Ruola teki hypyn mainostajan puolelle, ja vietti reilut kaksi vuotta Leafin leivissä. Markkinointia, kuinkas muuten.

Eka Ruolan aika Helsingissä käynnistyi 15.11.1998 projektijohtajan pestillä mainostoimisto SEKissä.

– Projektijohtajan rooli oli luonteva jatko SST:n ja Leafin jälkeen. Olin muutamassa vuodessa onnistunut saamaan kokemusta luovasta työstä, näkemystä mainostajan puolelta sekä nyt pikakurssin markkinointiprosessin arjesta suuren mainostoimiston leivissä.

SEKin jälkeen Ruola oli hetken hasan & partnersilla projektijohtajana ja veti Woodpecker Filmiä. 2000-luvun alkupuolella käynnistyi luova työ hasanin copywriterina. Hasanilla hän vietti yhteensä 17 vuotta, joista suurimman osan vastaavana luovana johtajana ja toimitusjohtajana. Väliin mahtui vain muutaman vuoden visiitti TBWA Helsingissä.

– Minulla on ollut suuri etuoikeus ja kunnia saada työskennellä Suomen parhaiden luovien suunnittelijoiden ja innostavimpien asiakkaiden parissa. Tällä alalla menestytään vain yhdessä tehden, kukaan ei ole tähti yksinään.

Yrittäjäksi

Vuonna 2020 Ruola työskenteli osana hasanin intohimoista johtoryhmää, jonka jokaisella jäsenellä oli ylimaallinen motivaatio. Jotain oli kuitenkin muuttunut.

– Huomasin, että muu tiimi operoi 120 lasissa, ja minä itse kykenin kahdeksaankymppiin. Toki olisin voinut pakottaa itseni sataseen, mutta silti olisin ollut se heikoin lenkki. Ymmärsin, että minun oli aika tehdä päätöksiä urani suhteen.

Hasan-vuodet olivat hitsanneet Ruolan tiiviisti osaksi yhteisöä, ja vahvat tunnesiteet tekivät tilanteesta vaikean.

– Hasanin brändi ja ihmiset olivat olleet minulle kuin toinen koti ja perhe. Ajatukset arjesta ilman sitä tukiverkkoa olivat jopa hieman pelottavia.

Samaan aikaan TS-Yhtymä oli myymässä markkinointitoimisto Nitroa. Osin turkulainen toimisto oli turkulaiselle Ruolalle kiinnostava vaihtoehto.

– Minä näin Nitron tavallaan piiloteltuna timanttina. Siellä oli erityistä osaamista, mutta se ei pitänyt suurta meteliä itsestään. Toisaalta uskoin, että kasvollinen omistaja tekisi luovalle toimistolle hyvää, ja olisi tavallaan osa sen brändiä. Toimistosta puolet oli Helsingissä ja puolet Turussa – ja Turku oli toki bonus.

Lopulta osapuolet pääsivät kauppoihin keväällä 2020. Ruola omistaa nyt noin 60 prosenttia Nitro Groupista, TS-yhtymä noin 30 ja Nitrolla työskentelevä luova johtaja Riku Eteläkoski 10 prosenttia.

Printti on edelleen äärimmäisen hyvä käyttöliittymä.

– Koen itseni nyt mitä suurimmissa määrin yrittäjäksi. Onnistumisemme mitataan joka päivä asiakastyössä ja toimiston kehittymisessä.

Ruolan alku Nitrossa on mennyt hyvin. Toimiston myyntikate on kehittynyt suotuisasti. Vuoden 2020 myyntikate oli noin 3 miljoonaa euroa, 2021 se oli 4 miljoonaa ja tänä vuonna kolkutellaan jo viiden miljoonan rajapyykkiä.

– Laadullisina onnistumisina pidän Effien shortlist-sijoituksia sekä Vuoden Toimisto -kisan sijoitusta kolmen parhaan joukkoon.

Markkinoinnin neljä uutta P:tä

Hasanilta lähdön jälkeen oli edessä vuoden kilpailukielto, joka käynnistyi käytännössä samaan aikaan kuin maailmanlaajuinen pandemia. Ruola käytti ajan hyödyksi ja kirjoitti kirjan.

– Olin jo aiemmin kiertänyt alan tapahtumissa puhumassa markkinoinnin perusfundamenteista. Philip Kotlerin popularisoima ja Jerry McCarthyn luoma ”Price, Product, Place, Promotion” olivat kaikille tuttuja, mutta modernin markkinoinnin prosessin kannalta hieman liian rationaalisia.

– Loin näiden tueksi uudet neljä P:tä: People, Purpose, Platform ja Passion. Tämä malli on emotionaalinen lisäosa aikaisemman yhteyteen. Se luo viitekehyksen tuottaa tuloksellista markkinointia.

Puhujamatkoilla Ruola sai kannustusta kirjoittaa ajatuksensa kirjan muotoon. Kirja nimeltä ”Markkinoinnin neljä uutta P:tä” julkaistiin keväällä 2021, käytännössä samaan aikaan kun työt Nitrossa alkoivat.

– Kirjan menestys yllätti. Siitä on nyt otettu jo toinen painos, ja haaveissani on englanninkielisen version tekeminen.

Vuonna 2015 Eka Ruola palkittiin New Yorkissa Internationalistin toimesta ensimmäisenä suomalaisena Agency Innovator -palkinnolla. Grafia palkitsi Ruolan Platinahuipulla vuonna 2022.

Markkinointi muuttuu jatkuvasti

Ruolan mukaan mainostoimistotyö on muuttunut hänen aikanaan täysin. Hänen tullessaan alalle elettiin vielä vahvojen ketjutoimistojen aikaa.

– Käynnissä oli superluovien toimistojen esiinmarssi. Nämä luovat majakat päätyivät usein kansainvälisten toimistojen omistukseen. Google ei vielä jyllännyt, dataresurssit saatiin toimistojen käyttöön ketjujen kautta.

– Platformien ajan alettua Googlen ja Metan myötä isojen toimistoketjujen vahva asema heikkeni ja osaamisshoppailu yleistyi.

Datalähtöisten toimistojen mukaan tulo toi aivan uusia kilpailijoita markkinoille. Tästä esimerkkinä Accenturen tulo markkinoinnin kakkua jakamaan.

– Toimistomaailma on ollut itse aika konservatiivinen ja hidas vastaamaan muuttuvaan todellisuuteen. On roikuttu liian pitkään vanhoissa toimintamalleissa.

– Operatiivinen tekeminen on muuttunut ehkä kaikkein eniten. Ennen oli asiakas tuolla ja toimisto täällä. Saatiin toimeksianto ja esitettiin ratkaisu. Nykyään tehdään paljon enemmän yhdessä. Parhaimmillaan toimisto kiinnittyy asiakkaan järjestelmiin ja työkaluihin, luodaan yhteiset mittarit ja tutustutaan paitsi ihmisiin myös arjen asioihin aivan eri tavalla kuin ennen.

Ruolan mukaan tämän hetken merkittävin asia on asiakaskokemus. Sen mittaaminen, kultivointi ja bränditarinan tuominen eri rajapintoihin fiksuilla tavoilla ovat asiakaskokemuksen merkittävimmät erityispiirteet.

– Parin kriisin jälkeen tilanne on varsin haastava erityisesti Suomessa. Silti juuri nyt on ylivoimaisesti paras aika olla elossa. Oikealla tavalla rakentuneella toimistolla on edelleen paras mahdollisuus tuottaa asiakkaalle riittävää hyötyä.

Tekoäly ja markkinointi

Tekoälyn rooli markkinoinnissa ja mainonnassa tulee Ruolankin mukaan lujaa. Se mullistaa koko alan, halusimme tai emme.

– Jos datasta puhuttiin uutena öljynä, voidaan tekoälystä puhua kokonaan uuden Internetin kaltaisena voimana. Ei se vie työtä graafikolta, mutta tekoälyä käyttävä graafikko on tulevaisuuden voittava graafikko.

– Edelleen – nyt ja tulevaisuudessa – sydämeen iskemiseen tarvitaan poikkeuksellisen lahjakasta ihmistä, joka varsin todennäköisesti käyttää tekoälyä apunaan. Ei tekoäly ainakaan vielä löydä itse taikapölypurkkia.

Vastuullisuuden vuosikymmen

Elämme Ruolan mukaan ensimmäistä todellista vastuullisen ostamisen vuosikymmentä. Pandemia ja Ukrainan sota ovat osin vauhdittaneet tätä kehitystä – ihmiset vaativat yrityksiltä nyt enemmän ja ovat valmiita enenevässä määrin jopa maksamaan korkeampaa hintaa vastuullisemmasta tuotteesta.

Tapani on tehdä töitä kädet savessa porukan keskellä.

– Mielestäni olisi viisasta ymmärtää laajemmin miten vaikeaa vastuullisuuden kasvattaminen kaupallisuudessa itse asiassa on. Tässä on selkeä tarinankerronnan paikka: Hyvään tarinaan kuuluu aina kamppailu. Pitäisi olla rohkeutta kertoa tarinoita siitä, miten yritys taistelee hyvän puolesta. Esittää myös pieniä askeleita ja jopa epäonnistumisia. On kuitenkin muistettava, että vastuullisuuden nostamisen on oltava liiketoiminnallekin relevanttia.

Printin rooli mainonnassa

Eka Ruola pitää erityisesti sanomalehtimediaa edelleen Suomessa vahvana. Käyttöliittymänä yöpöydällä ladattava media syö printtiä, sille ei voi mitään.

– Kavahdan ajatusta siitä, että ihminen ei tarvitse sanomalehteä, koska lukee uutiset netistä. Jos luetaan vain mitä tapahtui ja journalismi jää väliin, syntyy liian kevyt tulkinta asiasta.

– Journalismin tehtävä on tuoda apua oman näkökulman muodostamiseen. Journalismin onkin oltava superlaadukasta ja vahvalla integriteetillä tuotettua, siitä riippuu suuresti printtimediankin kohtalo.

– Isolla kuvalla printti on edelleen äärimmäisen hyvä käyttöliittymä. Sisällön laatu ratkaisee lopulta sen kohtalon.

Eka Ruolalle läheiset ovat keskeisiä. Vapaa-aikansa hän käyttää mieluiten olemalla mahdollisimman hyvä isä pojalleen, hyvä puoliso rakkaalleen ja hyvä ystävä ystävilleen.

– Siinä samalla pyrin olemaan hyvä ihminen itselleni. Liikun ja kuntoilen, jotta pysyn kunnossa. Vietän aikaa ystävieni kanssa, jotta jalat pysyvät maassa ja järki päässä. Luen paljon, harrastan kulttuuria ja nautin hemmetin hyvästä viihteestä.

Entä mikä on projekti, johon liittyy Eka Ruolan lämpimimmät muistot?

– Niitä on monia. Mutta jos vain yksi pitää nostaa niin se on kyllä Tuntemattoman Sotilaan synnyttäminen uudestaan Aku Louhimiehen johdolla. Se on jäänyt todella mieleen ja nostaa edelleen karvat pystyyn. Siinä teimme markkinointiviestinnän keinoin uskomattomia tekoja, ja synnytimme koko elokuvalle, sen kumppaneille ja Suomen kansalle jotakin ainutlaatuista.

 



Haluatko lukea lisää graafisen ja visuaalisen viestinnän alaa käsitteleviä juttuja, haastatteluita, uutisia ja näkymiä? Tilaa Print&Media-lehti täältä. Print&Median koko arkisto on luettavissa Lehtiluukusta.

 

Array
Share: