Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Euroshop-messuilla tavoiteltiin ainutlaatuista asiakaskokemusta

23.5.2023Kirjoittaja: Virve ArvolaKuva: Piia HarjulaJulkaistu lehden numerossa 2/2023
Mallinuket ovat jalkautuneet perinteisestä poikkeaviin myymäläympäristöihin, ja viestivät vahvasti dystooppista maailmankuvaa.

 

Maailman suurin kaupan alan messutapahtuma Euroshop järjestettiin Düsseldorfissa 26.2–2.3. Kolmen vuoden välein järjestettävässä tapahtuma tarjoaa näkymiä kaupan alan tulevaisuuteen monipuolisten näytteilleasettajien ja seminaarien välityksellä. 

Euroshop-messuilla oli havaittavissa selkeitä trendejä visuaalisessa viestinnässä. Vastuullisuus ja ekologisuus olivat messuilla ykköspuheenaiheena, samoin tulevaisuuden teknologia ja tekoäly. Kaiken keskiössä oli kuitenkin asiakaskokemus: Kuinka luodaan ainutlaatuinen näyttämö asiakkaan toiveille. 

Visuaalisen viestinnän ja markkinoinnin kuvasto heijastelee aina ajankuvaa. Toistuvat teemat, värimaailmat ja elementit syntyvät peilaamaan kuluttajien arjesta kumpuavia toiveita ja pelkoja. Yksi tämän hetken voimakkaimmista teemoista on futuristisuus, johon liittyy paljon myös dystooppista kuvastoa. Teknologian ja tekoälyn kehittyminen avaa uudenlaisen mahdollisuuksien maailman eteemme niin hyvässä kuin pahassa. Nämä osittain tiedostamattomat tulevaisuuden skenaariot näkyvät markkinointiviestinnän kuvastossa. Futuristisuutta ja dystopiaa hyödynnetään ja liioitellaan. Robotit, kliinisyys ja uhkaaviltakin vaikuttavat mallinuket olivat myös Euroshop-messuilla useiden osastojen punaisena lankana. 

Vastuullisuustrendi näkyi messuilla

Huoli maapallomme tulevaisuudesta, arvopohjaiseksi kääntynyt ostokäyttäytyminen ja vastuullisuuden vaatiminen yrityksiltä ovat niin ikään tämän hetken vahvimpia ilmentymiä markkinointiviestinnässä. Vastuullisuus on muuttunut hyvin trendikkääksi viestinnän näkökulmaksi – se ei enää kanna maailmanpainoa harteillaan, vaan rauhoittaa ja puhuttelee asiakasta syvällisesti. Vastuullisuudesta viestiminen on edelleen helppoa esimerkiksi hyödyntämällä erilaisia kierrätysmateriaaleja ja vihersisustamista. Tämä näkyi messuilla vahvasti, ja yritykset avasivat omia tuotantoprosessejaan lähes väsyttävyyteen saakka. 

Vastuullisuuden ja kestävän kehityksen teemat näkyivät Euroshop-messuilla muun muassa materiaaleissa ja vihersisustamisessa.

Arvomaailma esiin vai ei

Yrityksiltä odotetaan tänä päivänä arvomaailman paljastamista. Silti kannattaa miettiä, tarvitseeko yrityksen ottaa joka asiaan kantaa. Ei tarvitse – ainoastaan niihin asioihin, jotka liittyvät yrityksen omaan arvomaailmaan. Arvoistaan voi viestiä vain kantaa ottamalla, mutta kannanotto voi olla hienotunteista ja pelkästään visuaalisilla ratkaisuilla toteutettua. Yksi tämän hetken trendisuuntauksista on esimerkiksi avoin seksuaalinen ilmaisu ilman tuomituksi tulemisen pelkoa. Tämä näkyi mallinukkejen stailaamisessa paljastavasti ja teemaan kantaaottavasti.

Visuaalista tarinankerrontaa

Markkinointiviestinnän uusi aikakausi nojaa elämyksellisyyteen ja kokemuksellisuuteen. Niiden toteuttamiseen löytyy paljon keinoja. Erilaiset diginäytöt taipuvat monenlaiseen muotoon ja pintaan, ja oikeastaan vain mielikuvitus on rajana toteutuksia suunniteltaessa. On kuitenkin hyvä muistaa, että pelkkä viestinnän kanavien kehittyminen ei automaattisesti muuta sisältöä timanttiseksi. Tarvitaan edelleen taitavaa visuaalista tarinankerrontaa, joka ammentaa näkemyksensä yrityksen ytimestä.

Fyysinen + digi = Phygital

Messuilla puhuttiin paljon fyysisen ja digitaalisen maailman yhdistymisestä, johon viitattiin termillä phygital. Huolimatta teknologian kehittymisen mukanaan tuomista uusista mahdollisuuksista vaikutus asiakkaisiin tehdään fyysisessä maailmassa. Siihen tarvitaan kahden maailman sujuvaa yhteensulautumista. Seminaaripuheissa myymäläsuunnittelijoita muistutettiin suunnittelemaan tilat ensisijaisesti loppukäyttäjää ajatellen. Kun tilaajakin on tyytyväinen, se on vain onnekasta sattumaa. Tässä on painotaloille ja myymäläsuunnittelijoille ajateltavaa: Kenelle tuotteet suunnitellaan, tilaajalle vai loppukäyttäjälle? Asian syvempi pohtiminen luo kehittymispaineita, jotka tulevat ajankuvaa ajatellen aivan oikeaan aikaan. Nyt viimeistään on herättävä siihen, että asiakaskokemus on numero yksi. Painotalojen lopullinen asiakas ei ole tilaaja, vaan tilaajan asiakkaat, loppuasiakkaat. 

Yksi messujen näyttävimpiä ja nerokkaimpia messuosastoja oli räätälöityjä valaisinratkaisuja tarjoavan iMoonin osasto. Osastolla oli useita eri huoneita, joissa pääsi testailemaan erilaisten valaistusratkaisujen vaikutusta väreihin mm. pukukopissa, hevi-osastolla, kalatiskillä ja elintarvikehyllyillä. Valaistuksella voidaan ratkaisevalla tavalla vaikuttaa tuotteiden houkuttelevuuteen ja myyntiin.

Näyttävyyttä ja huomio- arvoa saadaan, kun tila toteutetaan yhdellä värillä, sen eri sävyjä vaihdellen. Tämä osasto oli mallinukkeja valmistavan Hans Boodt mannequinsin osasto.
Messujen yksi näkyvimpiä elementtejä olivat erilaiset ja eri muotoiset digitaaliset näytöt. Näytöillä voidaan hämätä silmää tehokkaasti ja rakentaa kolmiulotteisia, tehokkaita vaikutelmia. Kuvan tennari pyöri näytössä, jolloin sitä pääsi tarkastelemaan joka sivulta. Tennarin alla oleva näyttö puolestaan oli läpinäkyvä silloin kun siinä ei ollut kuvaa ja peittävä silloin kun näytössä näytettiin sisältöä. Tällaisia näyttöjä käytetään esim. näyteikkunoissa ja neuvotteluhuoneissa.
Saksalaisen Pixlipin led-näyttelyseinistä ja -kuutiosta koostuneen ja täysin valaistun osaston oli suunnitellut tekoäly. Herkullinen osasto erottui hämyisessä messuhallissa kauas ja jälki oli priimaa. Pixlip on myös kehittänyt kätevän verkkosovelluksen, jolla on mahdollista suunnitella näyttäviä personoituja led-osastoja ja testata niiden toimivuutta käytännössä AR-sovelluksella.

Näytöiltä ei voinut EuroShop-messuilla välttyä. Oli isoa pintaa, kaarevaa, pallon muotoista ja kuution muotoista pintaa. Toisin sanoen, vain taivas on rajana. Aluvisionin freimeihin tehty kaareva tunnelinäyttö ja lattianäyttö keräsivät ihmettelijöitä. Tällaista ei voi olla ohittamatta. Suunnikkaan muotoinen näyttö korostaa liikettä ja erilaiset valaistusmahdollisuudet tuovat näyttöön eri tunnelmia.

Form’it valmistaa mielenkiintoista käsin muovattavaa materiaalia, jolla voi päällystää erilaisia pintoja niin sisä- kuin ulkotiloihin. Materiaalia voi tulostaa UV- ja pigmenttiväreillä. Saatavilla on 20 erilaista designia, mm. kiveä, puuta ja sammalta.

Ranskalaisen Procédés Chénelin osasto oli toteutettu heidän omasta palonkestävästä paperimateriaalistaan. Paperi taipuu mitä erilaisimpiiin muotoihin, se on kevyt asentaa ja vie vähän tilaa. Yritys valmistaa paperista kattokoristeita, huonekaluja, valaisimia, tilanjakajia ja somisteita. Paperilla saadaan rakennettua, kuten kuvista näkyy, todella näyttäviä elementtejä ja tiloja.

First Impression on erikoistunut audiovisuaaliseen teknologiaan ja elämyksiin. Yritys on ollut mukana kehittämässä Rituals-ketjun älytoimintoja. Asiakkaan valitessa esimerkiksi hajuvettä itselleen, voi hän syöttää mieleiset kriteerinsä näytölle ja tulosten perusteella tuoksujen vieressä olevien tuoksukuppien alle syntyvät valot, jotka täyttävät nämä kriteerit. Tämä nopeuttaa ja helpottaa ostopäätöksen tekemistä. Tuoksuista saa myös lisätietoa näytön kautta. Kuvassa Daniel Glück, joka on yhtiön audiovisuaalisen liiketoiminnan vetäjä Saksassa.

 

Holboxin displaytelineissä mikään ei ole mahdotonta. Pahvi taipuu mitä mielikuvituksellisimpiin ratkaisuihin. Osaston katseenvangitsijana toimi Re-Board -puussa pyörivä Holboxin logo. Holbox on hollantilainen yritys, joka valmistaa pahvista display-telineitä, messuosastoja, pakkauksia ja POS-materiaaleja.

Visuaalisia myymäläratkaisuja tarjoavan Kendun osastolta löytyi mielenkiintoinen ratkaisu: Smart dot -system. Kangaspäällysteisen valokaapin pintaan magneetilla kiinnitetyt hyllyt ja pidikkeet on vaivaton ja nopea tapa vaihtaa seinälle uusi esillepano. Kuvassa tennismailat ja tennispalloja kannattelevat hyllyt ovat magneettikiinitteiset. Valokaapin ansioista esillepano on näyttävä ja kankaan designia on helppo vaihtaa kampanjan mukaan. Toisessa kuvassa on rakennettu vaatekaupan esillepano, jossa rekkien korkeutta on helppo säätää ja lisätä (smartfix system) ja valokaappien kangasta vaihtaa. Myymälään saadaan edullisesti vaikka kokonaan uusi ilme.

Yksi messujen kuvatuimpia kohteita olivat Window-Francen android-surffimallinuket. Mallinuket oli valmistettu merestä kerätystä muovipulloroskasta.

 


 

Haluatko lukea lisää graafisen viestinnän alaa käsitteleviä juttuja, haastatteluita, uutisia ja näkymiä? Tilaa Print&Media-lehti täältä. Print&Median koko arkisto on luettavissa Lehtiluukusta.

Array
Share: