23.5.2023Kirjoittaja: Virve ArvolaKuva: Piia HarjulaJulkaistu lehden numerossa 2/2023
Maailman suurin kaupan alan messutapahtuma Euroshop järjestettiin Düsseldorfissa 26.2–2.3. Kolmen vuoden välein järjestettävässä tapahtuma tarjoaa näkymiä kaupan alan tulevaisuuteen monipuolisten näytteilleasettajien ja seminaarien välityksellä.
Euroshop-messuilla oli havaittavissa selkeitä trendejä visuaalisessa viestinnässä. Vastuullisuus ja ekologisuus olivat messuilla ykköspuheenaiheena, samoin tulevaisuuden teknologia ja tekoäly. Kaiken keskiössä oli kuitenkin asiakaskokemus: Kuinka luodaan ainutlaatuinen näyttämö asiakkaan toiveille.
Visuaalisen viestinnän ja markkinoinnin kuvasto heijastelee aina ajankuvaa. Toistuvat teemat, värimaailmat ja elementit syntyvät peilaamaan kuluttajien arjesta kumpuavia toiveita ja pelkoja. Yksi tämän hetken voimakkaimmista teemoista on futuristisuus, johon liittyy paljon myös dystooppista kuvastoa. Teknologian ja tekoälyn kehittyminen avaa uudenlaisen mahdollisuuksien maailman eteemme niin hyvässä kuin pahassa. Nämä osittain tiedostamattomat tulevaisuuden skenaariot näkyvät markkinointiviestinnän kuvastossa. Futuristisuutta ja dystopiaa hyödynnetään ja liioitellaan. Robotit, kliinisyys ja uhkaaviltakin vaikuttavat mallinuket olivat myös Euroshop-messuilla useiden osastojen punaisena lankana.
Vastuullisuustrendi näkyi messuilla
Huoli maapallomme tulevaisuudesta, arvopohjaiseksi kääntynyt ostokäyttäytyminen ja vastuullisuuden vaatiminen yrityksiltä ovat niin ikään tämän hetken vahvimpia ilmentymiä markkinointiviestinnässä. Vastuullisuus on muuttunut hyvin trendikkääksi viestinnän näkökulmaksi – se ei enää kanna maailmanpainoa harteillaan, vaan rauhoittaa ja puhuttelee asiakasta syvällisesti. Vastuullisuudesta viestiminen on edelleen helppoa esimerkiksi hyödyntämällä erilaisia kierrätysmateriaaleja ja vihersisustamista. Tämä näkyi messuilla vahvasti, ja yritykset avasivat omia tuotantoprosessejaan lähes väsyttävyyteen saakka.
Arvomaailma esiin vai ei
Yrityksiltä odotetaan tänä päivänä arvomaailman paljastamista. Silti kannattaa miettiä, tarvitseeko yrityksen ottaa joka asiaan kantaa. Ei tarvitse – ainoastaan niihin asioihin, jotka liittyvät yrityksen omaan arvomaailmaan. Arvoistaan voi viestiä vain kantaa ottamalla, mutta kannanotto voi olla hienotunteista ja pelkästään visuaalisilla ratkaisuilla toteutettua. Yksi tämän hetken trendisuuntauksista on esimerkiksi avoin seksuaalinen ilmaisu ilman tuomituksi tulemisen pelkoa. Tämä näkyi mallinukkejen stailaamisessa paljastavasti ja teemaan kantaaottavasti.
Visuaalista tarinankerrontaa
Markkinointiviestinnän uusi aikakausi nojaa elämyksellisyyteen ja kokemuksellisuuteen. Niiden toteuttamiseen löytyy paljon keinoja. Erilaiset diginäytöt taipuvat monenlaiseen muotoon ja pintaan, ja oikeastaan vain mielikuvitus on rajana toteutuksia suunniteltaessa. On kuitenkin hyvä muistaa, että pelkkä viestinnän kanavien kehittyminen ei automaattisesti muuta sisältöä timanttiseksi. Tarvitaan edelleen taitavaa visuaalista tarinankerrontaa, joka ammentaa näkemyksensä yrityksen ytimestä.
Fyysinen + digi = Phygital
Messuilla puhuttiin paljon fyysisen ja digitaalisen maailman yhdistymisestä, johon viitattiin termillä phygital. Huolimatta teknologian kehittymisen mukanaan tuomista uusista mahdollisuuksista vaikutus asiakkaisiin tehdään fyysisessä maailmassa. Siihen tarvitaan kahden maailman sujuvaa yhteensulautumista. Seminaaripuheissa myymäläsuunnittelijoita muistutettiin suunnittelemaan tilat ensisijaisesti loppukäyttäjää ajatellen. Kun tilaajakin on tyytyväinen, se on vain onnekasta sattumaa. Tässä on painotaloille ja myymäläsuunnittelijoille ajateltavaa: Kenelle tuotteet suunnitellaan, tilaajalle vai loppukäyttäjälle? Asian syvempi pohtiminen luo kehittymispaineita, jotka tulevat ajankuvaa ajatellen aivan oikeaan aikaan. Nyt viimeistään on herättävä siihen, että asiakaskokemus on numero yksi. Painotalojen lopullinen asiakas ei ole tilaaja, vaan tilaajan asiakkaat, loppuasiakkaat.
Haluatko lukea lisää graafisen viestinnän alaa käsitteleviä juttuja, haastatteluita, uutisia ja näkymiä? Tilaa Print&Media-lehti täältä. Print&Median koko arkisto on luettavissa Lehtiluukusta.