Maailma ei ole vain ykkösiä ja nollia

5.10.2020Kirjoittaja: Ilkka Mattila

Näinä pandemian aikoina kommunikaatio on siirtynyt aiempaakin nopeammalla tahdilla nettiin. Verkkokauppa ja online-markkinointi ovat vain kiihdyttäneet kasvuaan ihmisten operoidessa arkeaan kodeistaan käsin. Ihan kaikki ei kuitenkaan ole tänään – eikä huomenna – pelkkiä ykkösiä ja nollia.

Sattuipa eteeni tilanne, jossa haluttiin brändättyjä, kankaisia kasvomaskeja. Niihin piti präntätä logo sillä tavalla tyylikkäästi, kyllähän te tiedätte. Logofileet ilmestyivät sähköisinä tuotantoa varten, ihan mainostoimiston suunnittelemat. Olivatkin muuten hienot tiedostot, liukuja joka suuntaan ja hauska slogan myös.

Takavuosina oli tapana tehdä logot ja toisinaan muutkin graafiset tunnisteet lähtökohtaisesti useampaan käyttöön optimoituina. Oli neliväriset painoversiot, PMS-painoversiot, RGB-fileet sähköiseen käyttöön ja vielä yksiväriset komppislogot esimerkiksi kumisia hihamerkkejä tai stanssauksia varten. Joku saattaa vielä muistaa ne upeat logoarkitkin, joita myös originaaleina käytettiin.

Kasvomaskilogo oli tarjolla RGB-versiona. Siitä sitten arvoskelemaan mahdollisia CMYK-värejä ja miettimään, miten liukuvärit ja viiden pisteen kokoon pienenevä neliväriteksti näkyisi silkkipainetuissa maskeissa. Lopputuloksena oli pow-wow, jossa pohdittiin tapaa viestiä egostaan tunnetusti herkälle suunnittelijalle, että jotain pitäisi tehdä.

Isommalla kuvalla suunnittelijoiden osaaminen fyysisen maailman vaatimuksista hapertuu samaa vauhtia, kuin maailma digitalisoituu. Pääsääntöisesti kuitenkin esimerkiksi Aalto yliopistosta valmistuvat graafiset suunnittelijat joutuvat osana opintojaan edelleen perehtymään painomaailmankin saloihin. Haaste tuntuukin löytyvän enemmän alalle itse opiskelleiden puolelta, jolloin oma mielenkiinto on tärkein kehitystä ohjaava draiveri.

Fyysinen maailma ei kuitenkaan tule häviämään minnekään niin kauan kuin ihminen on fyysinen otus, joka sormenpäillään kykenee tuntemaan pintoja ja muotoja ja silmillään ahmimaan kauneutta ympäristössään.

Jäinkin pohtimaan mahdollisuutta alamme sisältä kehittää säännöllistä koulutusta, jonka tarjoaisimme ilmaiseksi halukkaille arjen sankareille. Viiden päivän rypistys parin kuukauden aikana voisi tuottaa hyötyä paitsi aineistojen parantuneena laatuna myös graafisen alan tuotteiden hyödyntämisen lisääntymisenä.

Ja mikä olisi suunnittelijan pihvi? Parempi asiakastyytyväisyys ja kyvykkyys vaatia printtiteollisuudelta enemmän. Laajempi osaaminen työpaikan takeeksi ja paremman palkan perusteeksi.

Entä miten kävi kasvomaskien? Logosta tehtiin yksibittinen, ja kaikki olivat tyytyväisiä.

Kirjoittaja Ilkka Mattila on markkinoinnin sekakäyttäjä ja graafisen alan kasvuyritys Coloron perustajaosakas.