Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Valaistus ratkaisee paljon

13.6.2023Kirjoittaja: Tiina RuulioKuva: Piia Harjula ja Imoon FinlandJulkaistu lehden numerossa 3/2023
Shop-in-shop-osastot erottuvat muusta myymälästä muun muassa valaistuksen avulla. Imoon Finland toteutti Arabian Tokmannin Miny-osaston lämminsävyisillä kohdevaloilla, kertoo Imoon Finlandin myyntiedustaja Jan Porema.

Valaistuksella on yllättävän suuri merkitys, kun ajatellaan sitä, miten erilaiset pakkaukset ja ylipäätään tuotteet erottuvat vaikkapa ruokakaupan hyllyillä. Valaistusta ei ole Suomessa pohdittu useinkaan syvällisemmin. Se hankitaan usein välttämättömänä pahana.

Ajattelemme, että valaistuksen pitäisi olla tuottava investointi. Valolla voi tehdä paljon erilaisia asioita, kertoo räätälöityjä valaistusratkaisuja tuottavan Imoon Finlandin myyntiedustaja Jan Porema.

Tavallisin valaistusratkaisu on yleisvalo yhdistettynä joihinkin kohdevaloihin. 

– Lähestymme asiaa niin, että kauppaan kannattaisi saada valoja ja varjoja, siis kontrasteja. Käytävät voisivat olla enemmän varjossa, jolloin hyllyillä olevia tuotteita päästäisiin valaisemaan kunnolla kohdevalojen eri sävyillä. Näin tehdään jo muualla Euroopassa, kertoo ulkomailla aiemmin asunut Porema.

Samalla pakkausetiketit näkyisivät paremmin ja pakkaustekstien lukeminen helpottuisi.

Kohdevaloilla lukuisia sävyjä

Yli 50 maahan valaistusprojekteja toteuttanut Imoon on milanolainen valaisinvalmistaja, jolta tulee myös tarvittavat heijastimet ja valaisinten rungot. Valaisimiin voi saada 16 eri valonsävyä ja heijastinmallejakin on toistakymmentä. 

– Led-teknologian myötä kohdevaloihin saa entistä helpommin erilaisia valonsävyjä. Niitä voi käyttää hyvinkin luovasti eri tiloissa, kuten myymälöissä, pukukopeissa, toimistoissa, hotelleissa jne., sanoo Porema.

Esimerkiksi vaatemyymälässä miesten osastolla saatetaan käyttää kylmempiä ja naisten osastolla lämpimämpiä valonsävyjä vaatteiden värimaailman mukaan. Pukukopeissa taas tärkeää olisi saada vaate näyttämään oikean väriseltä, siis sellaiselta mitä se oikeasti on päivänvalossa. Näyteikkunoiden valaistusta kannattaisi taas säädellä vuorokaudenajan mukaan.

Paljon ulottuvuuksia

Yksin valaistusinvestoinnin hyödyn mittaaminen voi olla hieman hankalaa vaikkapa kaupalle, sillä valaistusuudistukseen saattaa kytkeytyä muita muutoksia. 

– Silti esimerkiksi ruokakaupan hedelmä- ja vihannesosastolla valaistuksen vaikutus näkyy selvästi myynnissä, jos kaupassa ei tehdä muita uudistuksia kuin valot. 

Led-valoja on myyty pitkään energiansäästö edellä. 

– Asia onkin tärkeä, mutta valaistukseen liittyy myös muita ulottuvuuksia, kuten kaupallisia intressejä tai vaikkapa myymälätilan viihtyisyyttä ja tunnelmaa sekä asiakkaiden ja kaupan työntekijöiden hyvinvointia.

Jos kaupassa on huono yleisvalo, voi pakkauksen designin eteen tehty työ valua hukkaan.

Valaistuksessa säästäminenkään ei ole aivan yksiselitteinen asia. 

– Jos kirkkaan yleisvalon päälle ostaa kohdevaloja, täytyy jälkimmäisten olla vielä kirkkaampia, jotta ne erottuvat yleisvalosta. Silloin liikkeeseen on lopulta asennettu tuplavalot, joiden kustannus näkyy energialaskussakin.

Pakkauksia voi aina korostaa

Jos sen sijaan ajatellaan yleisvalon taso ja laatu uudelleen ja hankitaan kohdevalaistus, jossa on tilanteeseen sopivat sävyt ja heijastimet, on suunta parempi. Myös pakkaukset pääsevät näin esiin eri tavalla kuin aiemmin.

– Onkin ollut hassua, että brändit ja painot satsaavat todella paljon pakkauksiin: niiden designiin, väreihin, etiketteihin jne. Jos kaupassa on huono yleisvalo, kaikki se työ valuu tavallaan hukkaan. 

Poreman mukaan pakkauksia voi ylikorostaa maltillisesti valaistuksen avulla toisin kuin esimerkiksi autoja tai vaatteita, joiden värien pitäisi pysyä samana valaistuksesta riippumatta. 

– Punaisen mekon pitäisi olla sovituskopissa ja ulkona aivan samaa punaista, hän sanookin.

Tammiston Citymarketiin valittiin erikoisvalonsävy, joka tuo paketit värikkäämmin esille ja raikastaa osastoa.

Myymälätrendit suosivat valaistukseen satsaamista

Jos jonkun liikkeen valo häikäisee, tuntuu ylipäätään liian kirkkaalta ja aiheuttaa päänsärkyä tai laukaisee jopa migreenin, ei ole mitään merkitystä sillä, kuinka hyvin jotkut yksittäiset tuotteet on tuotu esiin ja valaistu. Valaistus onkin Poreman mukaan hyvin kokonaisvaltainen asia.

Nykyiset myymälätrendit suosivat valaistukseen satsaamista. 

– Varsinkin kivajalkamyymälät haluavat olla entistä miellyttävämpiä ja näyttävämpiä. Ne ovatkin paikkoja, joissa valaistuksella on iso rooli. Samalla aistiärsykkeitä halutaan vähentää, nykyään puhutaankin aistipaastosta. Se, että myymälään tungetaan mahdollisimman paljon erilaisia ärsykkeitä ostamisen aktivoimiseksi, ei ole enää trendikästä.

Apteekit ovat satsanneet valoihin

Imoon Finlandilla tehdään myös valaistussuunnittelua. Sitä tekevät myös myymälä- ja sisustussuunnittelijat, visualistit, kauppiaat, kauppaketjut jne. Valaistusalan koulutusta sen sijaan on Suomessa vielä vähän.

Imoon Finland on tehnyt lukuisia valaistusprojekteja mm. apteekkeihin.

– Apteekit pyrkivät olemaan viihtyisiä ja miellyttäviä paikkoja, jonne tulee muitakin kuin sairaita ihmisiä tekemään ostoksia. Tummiin lattioihin on saatettu yhdistää moderneja valaistusratkaisuja, jotta tuotteet erottuvat ja myymälä on viihtyisä, toteaa Porema.

Espoonlahden Apteekissa pyrittiin minimoimaan valaisinten määrä. Hyllyväleihin tehtiin ns. batwing-ratkaisu, jossa tuotehyllyt korostuvat enemmän ja käytävälle saadaan varjoa.

Suomessa on meneillään valtava operaatio vanhojen loisteputkien korvaamiseksi. 

– Vanhoja loisteputkia käytetään vielä paljon varsinkin kehä kolmosen ulkopuolella. Joskus lähdetään vaihtamaan loisteputkia led-putkiksi, mutta usein rungotkin pitää vaihtaa, sillä ne saattavat olla huonossa kunnossa. Tekemissämme led-projekteissa on pystytty vähentämään olennaisesti valaisinten määrää käyttämällä uudempia teknologioita. Sekin merkitsee säästöjä.

 


 

Haluatko lukea lisää graafisen viestinnän alaa käsitteleviä juttuja, haastatteluita, uutisia ja näkymiä? Tilaa Print&Media-lehti täältä. Print&Median koko arkisto on luettavissa Lehtiluukusta.

Array
Share: