Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Markkinointi ja myynti tappelivat. Kumpi voitti?

10.6.2023Kirjoittaja: Ilkka Mattila

Dempsey ja Makepeace olivat legendaarinen Taistelupari. Dempsey oli pesunkestävä katukyttä jenkeistä ja Makepeace puolestaan brittiläinen elegantti etsivä. 30 jakson verran ratkotaan rikoksia ja vaihdetaan kiihkeitä katseita. Aina, kun katsoja on jo varma romanssista, nousee jostain uusi riita ja pudotaan lähtöruutuun. Komisariot komentavat käyttäytymään, ja hiljalleen palataan soitimelle.

Myynti ja markkinointi ovat kuin bisnesmaailman taistelupari. Periaatteessa kaikki on helppoa: Markkinoinnin tehtävä on luoda kysyntä ja myynnin tarkoitus on tehdä kaupat.

Arjessa elämä onkin sitten tarua ihmeellisempää. Markkinointi tekee kampanjoita, joista ei muisteta myynnille mainita ja myynti puolestaan virittelee itse omia pikku presiksiään, joita esitellään asiakkaille silmät sinisinä.

Kaikki yritykset tekevät myyntiä. Myynti on – tai sen pitäisi olla – tulorahoitteisen yrityksen tärkein toiminto. Sillä nimittäin maksetaan työntekijöiden palkat. Jos myynti ei toimi, ei kohta ole varaa tehdä markkinointiakaan. Jos markkinointi ei toimi, muuttuu myynnin työ vaikeammaksi, mutta ei mahdottomaksi.

Jos myynti ei toimi, ei kohta ole varaa tehdä markkinointiakaan. Jos markkinointi ei toimi, muuttuu myynnin työ vaikeammaksi, mutta ei mahdottomaksi.

Myyntityöllä on välitön vaikutus yrityksen talouteen. Markkinoinnilla vaikutus kestää pidempään, ja sen mittaaminen on toisinaan hankalaa.

Molempien toimintojen on toteltava strategiaa, jota laatimassa toivottavasti on kuultu kumpaakin. Myynnin on myytävä tuotteita, jotka ovat strategian mukaisia. Markkinoinnin pitää yhdessä liiketoimintojen kanssa päättää, mitkä strategian painopistealueet ovat sellaisia, joita voidaan markkinoinnin avulla tukea.

Loppujen lopuksi homma toimii niin, että markkinointi tukee myyntiä myymään enemmän. Markkinointi on kuin tykistön epäsuora tuli, jolla tuetaan jalkaväen – eli myynnin – etenemistä. Vaikuttavuus mitataan taistelun lopputuloksessa. Toimiminen toisistaan erillään joko heikentää tuloksia tai on suorastaan vaarallista.

Entä mitä tapahtui tosielämän Dempseylle ja Makepeacelle? He menivät naimisiin sarjan päätyttyä vuonna 1989 ja ovat edelleen aviossa.

Onnistuneita tosielämän markkinoinnin ja myynnin yhteistyön hallitsevia yrityksiäkin on, mutta vähemmän. Ne ovat nimittäin niitä voittajia.


 

Kirjoittaja Ilkka Mattila on erikoistunut kirjaimien ja sanojen järjestelyyn siten, että ne ihastuttavat ja vihastuttavat.

Tämä artikkeli on julkaistu Print&Media-lehdessä kesäkuussa 2023, nro 3/2023. Print&Median koko arkisto on luettavissa Lehtiluukusta.

Array
Share: