Korona ja Print&Media

19.3.2020Kirjoittaja: Jarkko Hakola

Koronavirus on laittanut koko maailman polvilleen ja hämmentyneitä ovat niin ihmiset kuin yritykset. Sinäkin luultavasti istut tällä hetkellä kotona työskennellen – ja kenties lasten opiskellessa koulutehtäviä saman katon alla etänä. Olot ovat poikkeukselliset ja se koskettaa meitä kaikkia ja kaikkialla.

Print&Median osalta työ jatkuu pääsääntöisesti entiseen tapaan. Teemme etänä verkkouutisia päivittäin ja lähetämme uutiskirjeen viikottain. Tunnemme vastuumme tiedon jakamisesta ja uskomme alan ammattiuutisten tuovan tärkeää vaihtelua kaiken koronauutisoinnin keskellä. Suosittelen seuraamaan meitä siinäkin mielessä, että voit löytää uutisistamme jonkun kokonaan uuden mahdollisuuden tai kontaktin. Tulemme julkaisemaan verkossa myös enemmän artikkelipoimintoja lehdistämme verkkoseuraajiemme iloksi. Loppukevään aikana meidän oli tarkoitus julkaista kaksi lehteä toukokuussa ja kesäkuussa, mutta teemme tämän hetken arvion mukaan vain yhden tuplanumeron. Kesäkuun numeron piti olla Drupa-ennakkonumero, mutta se siirtyy nyt vuoden 2021 huhtikuulle. Lähetämme tarkemmin tietoa tuplanumeron ajankohdasta, mutta se on varmaa, että maalis-huhtikuussa ei lehteä ilmesty.

Varaudu tulevaan

Vaikka liiketoiminnassa on isoja isoja haasteita toimialoista riippumatta, niin kehottaisin näkemään mahdollisuuksia ja luomaan katsetta myös jo epidemian jälkeiseen aikaan. Uusia tuotteita on kehitelty graafisen alan markkinoille vinhaa vauhtia mm. nyt peruuntuneiden Fespa- ja Drupa-messujen myötä. Nyt kun painotalojen tuotannossa on hiljaisempaa, voisi olla otollista tehdä ne laite- tai ohjelmistopäivitykset, jotka ovat jääneet arkikiireiden vuoksi tekemättä. Pahin skenaario on se, että jälleenrakennuksen alkaessa myydään ei-oota, eikä olla valmiita vastaamaan tarpeeseen. Kun epidemia on selätetty (toivottavasti mahd. pian), on esimerkiksi tapahtumia jonoksi asti. Niihin tarvitaan paljon printtiä puhumattakaan esimerkiksi matkailu- ja ravintola-alan markkinointitarpeista tilanteen seestyttyä. Ja löytyy ihan tälläkin hetkellä muutamia tuotealueita, joiden kysyntä voi ehkä olla kasvussa: esim. suoramarkkinointi koteihin joissa ollaan nyt paljon, sisustusprintit, pakkaukset ja esimerkiksi tele- ja sähköyhtiöiden markkinointitarpeet.

Joten vaikka tilanne on poikkeuksellinen, ei vaivuta epätoivoon. Eihän? Nähdään mahdollisuuksia, parannetaan liiketoimintaprosesseja ja varaudutaan tulevaan. Print&Media auttaa mielellään alan yrityksiä palveluiden ja tuotteiden näkyvyydessä sekä myös rekrytoinneissa. Meillä on sähköisessä uutiskirjeessä jo 6400 vastaanottajaa, joten levikki on laaja. Yhtä painetun lehden numeron lukee puolestaan keskimäärin 8500 lukijaa (Lukijatutkimus 2019). Voimme tehdä yrityksellesi myös videoesittelyitä yrityksestäsi, tuotteistasi tai palveluistasi – ja julkaista sen verkkosivuillamme ja uutiskirjeessä. Otamme ideoita vastaan.

Toivotan hurjasti jaksamista tämän kriisin keskellä ja koitetaan pitää rattaat pyörimässä niiltä osin kuin se mahdollista on.

Ystävällisin terveisin,

Jarkko Hakola
Pienyrittäjä
Print&Media Publishing Oy
040-7389281