Pelkillä roll-upeilla ei rokata verkkokaupassa

2.10.2019Kirjoittaja: Sami Pulkkinen

Haluan heti tähän alkuun heittää haasteen blogini lukijoille: nyt on aika keksiä jotain uutta ja kiinnostavaa, sillä tässä bisneksessä ei enää pitkälle pötkitä pelkkien julisteiden, banderollien, roll-upien ja kalentereiden voimin. Asiakas voi nimittäin tilata tuon niin sanotun perusbulkin ulkomaisesta verkkokaupasta parilla klikkauksella edulliseen hintaan. Suurten volyymien verkkokaupasta asiakas löytää tarvitsemansa, ja pitkälle automatisoitu ostoprosessi on yleensä melko vaivaton.

Aina ei kaikki kuitenkaan suju suunnitelmien mukaan, eivätkä toimitetut tuotteet vastaakaan asiakkaan laatuvaatimuksia tai muita toiveita. Tällaisessa tilanteessa ei auta muu, kuin yrittää tavoitella asiakaspalvelua ja vieläpä englanninkielellä. Asioiden selvittely voi viedä aikaa, eivätkä tilatut tuotteet välttämättä saavukaan perille ajoissa. Silti, mahdollisista ongelmista huolimatta, edullinen hintataso houkuttelee yhä useampia klikkaamaan kansainväliseen verkkokauppaan.

Onko suomalaisilla tulostustaloilla edes mitään mahdollisuuksia kilpailla asiakkaista verkossa? Uskallan väittää, että on. Mutta vain siinä tapauksessa, että pystymme tarjoamaan asiakkaille jotain sellaista, jota muilla ei vielä ole. Vanhojen suosikkien rinnalle on keksittävä uusia tuotteita. Meillä on etunamme myös asiakaskunnalle tutut materiaalit ja asiakaspalvelu, jossa voi asioida suomeksi. Näkisinkin, että erityisesti henkilökohtainen asiakaspalvelu on tärkeässä roolissa. Hyvä, asiakkaan toiveet huomioiva palvelu yhdistettynä toimivaan verkkokauppaan on yksi suomalaisten toimijoiden menestyksen avaimista.

Parannettavaakin toki löytyy, sillä esimerkiksi automaatio on meillä vielä lapsenkengissä verrattuna isoihin kansainvälisiin tulostustaloihin. Kun tämä asia saadaan kuntoon, tulevaisuus on täynnä kiinnostavia mahdollisuuksia. Pelkästään verkossa toimiva, suomalainen tulostustalo ei ole enää utopiaa. Sellainen on varmasti tulossa ihan lähiaikoina, sillä verkossa asioiminen yleistyy koko ajan. Sekä yritykset että yksityishenkilöt shoppailevat mielellään netissä, ja tavara liikkuu sujuvasti ympäri maailmaa.

Kiinnostavaa on kuitenkin se, että tuoreen UM-ketjun toteuttaman Wave X -tutkimuksen mukaan 56 prosenttia globaaleista vastaajista uskoi, että paikalliset brändit ovat globaaleja luotettavampia. Nähtäväksi jää, heijastuuko tämä paikallisuuden suosiminen myös verkko-ostoksiin. Suosi suomalaista on kelpo kehotus, mutta yhä useampi kuluttaja tai yritys myös kysyy, miksi näin pitäisi tehdä? Tulostustaloille tässä riittääkin pohdittavaa niin tuotekehityksen, asiakaspalvelun kuin prosessien automatisoinnin suhteen. Meidän on annettava asiakaskunnallemme syy suosia suomalaista – tai muuten peli on menetetty globaaleista megatrendeistä huolimatta.

 

Kirjoittaja Sami Pulkkinen on PixMill Group Oy:n toimitusjohtaja. Sami vaikuttaa myös FESPA Finlandin hallituksessa.