Miten me tätä hommaa tehdään?

28.6.2019Kirjoittaja: Jarkko Hakola

Print&Medialla on meneillään lukijatutkimus. Vastauksia on tullut kiitettävän paljon, jo lähes 500. Kiitos vastaajille!

Palaute on ollut todella hyvää ja kannustavaa, mutta toki joukossa on kehitysehdotuksia ja kritiikkiäkin – ja sitä toivoimmekin saavamme. Palautteita lukiessa huomasin, että verkkouutisten ja lehden eroavaisuutta ei täysin ymmärretä. Emme ole alleviivanneet niiden eri rooleja tarpeeksi, joten selvyyden vuoksi linjasin alle hiukan toimintatapaamme.

Kaikki verkkouutiset ja niiden pohjalta tehdyt viikoittaiset uutiskirjeet ovat tällä hetkellä kaikille ilmaisia. Siksi ne pohjautuvat valtaosin yritysten lähettämiin tiedotteisiin. Verkkopuolelle tarvitsemmekin tiedotteita tasaiseen tahtiin ja näin ollen aktiivisesti tiedottavat yritykset näkyvät välillä enemmän kuin toiset. Kehotankin siis kaikkia graafisen viestintäalan yrityksiä ja yhteisöjä tiedottamaan tekemisistään säännöllisesti, varsinkin kun jotain mielenkiintoista tapahtuu. Välillä voi tuntua, että jokin yritys on ehkä liikaakin esillä, mutta silloin siinä yrityksessä myös tapahtuu paljon ja emme voi ohittaa sitä alasta uutisoidessa. Loppukädessä verkkouutistoimittajamme päättää mikä ylittää uutiskynnyksen ja mikä ei.

Verkossa julkaisemme aika ajoin myös lehdessä julkaistuja toimituksellisia artikkelipoimintoja tai katsauksia. Ehkä tätä toimituksellista sisältöä ja varsinkin lehdessä julkaistua sisältöä voisi tuoda verkkoon enemmänkin, mutta maksavien lehtitilaajien etujen mukaisesti silloin täytyisi ottaa käyttöön jonkinasteinen maksumuuri. Silloin tilaajat näkisivät jutut esimerkiksi tilaajatunnuksella ja muut voisivat joko ostaa lukuoikeuden tai siirtyä tilaajaksi. Mietimme tätä vaihtoehtoa.

Koska lehti on maksullinen tuote, sinne teemme eksklusiivisia sisältöjä vain tilaajille. Teemme lehteen esimerkiksi kattavia talouskatsauksia, haastatteluita ja tapahtumaraportteja. Lehden tehtävä on edustaa printtialaa ja sen mahdollisuuksia mahdollisimman ammattimaisesti, laajasti ja välillä myös alan ulkopuolisia asiantuntijoita haastatellen. Lehden erilaiset materiaalikokeilut, kansiefektit ja ulkoasu tehdään pieteetillä. Lehti ja verkkosivut elävät siis omaa elämäänsä. Toki lehteen on koostettu myös ajankohtainen uutisosio, jossa on myös tiedotteisiin pohjautuvia uutisia, mutta muuten sisältö on lähtöisin toimittajien kynästä.

Uskon, että ilmainen ja avoin uutisverkkosivusto on toivottu ja tarpeellinen, joten pääosin verkkosivujen uutissisältö tulee jatkossakin olemaan ilmaista. Verkkosivujen mainostajat pitävät huolen siitä, että tämä on mahdollista, sillä verkkouutisointikin vaatii jokapäiväistä työtä, kuten editointia, uutisten yhdistelyä sekä käännös- ja kuvatyötä.

Lukijatutkimus antaa meille mahtavaa tietoa mihin suuntaan voimme kehittää toimintaamme. Ja olen todella otettu, että niin moni on tutkimukseen jo osallistunut. Kesäloman jälkeen vedämme tutkimuksen tulokset yhteen ja teemme niiden pohjalta tarvittavia muutoksia.

Mutta nyt on aika kiiruhtaa lomalaitumille, joten toivotan sinulle mitä parhainta kesää!