Ostin nallen. Olen vastuullinen.

1.12.2020Kirjoittaja: Ilkka Mattila

Keskiajan anekaupalla saattoi välttää kiirastulen, pelastaa jo kuolleita omaisia tai välttää naapurin Irman kiksauttamisesta aiheutuneen viikon jalkapuutuomion. Rahalla sai ja hevosella pääsi, kuten joku irvileuka on joskus tokaissut. 1500-luvulla anekaupasta oli jo tullut ihan puhdasveristä liiketoimintaa kirkolle. Pietarinkirkon rakentamisestakin suuri osa on rahoitettu – yllätys yllätys – aneilla.

Vastuullisuudesta on saatu rakennettua modernin ajan anekauppa, jossa voit heittää lahjasi Itämereen, ostaa ”lentolupakirjan” tai kumminallen ja sitten öristä pikkupäissäsi putiikkisi pikkujouluissa miten vastuullinen johtaja oikein oletkaan. Kunniakirja seinällä viimeistelee vaikutelman. Vastuullisuus – check!

Jos jäi epäselväksi, niin edellinen kappale oli sarkasmia. Mitäköhän se vastuullisuus sitten voisi tarkoittaa?

Asiakkaalla on oikeus odottaa, että käyttäydymme häntä kohtaan vastuullisesti. Värjäämme pahvimme Suomessa, jos niin on sovittu. Kierrätämme jätteemme, jos sillä kerskumme. Kantaessamme asiakkaan tilausta kolmannelle taholle pidämme huolta siitä, että vastaanottajalle jää asiakkaamme arvoja vastaava kokemus kohtaamisesta. Asiakkaan asioista ei höpötellä, eikä tuotannon tiloihin tallustele asiattomia.

Kunniakirja seinällä viimeistelee vaikutelman. Vastuullisuus – check!

Henkilöstön pitää voida hyvin. Enkä tarkoita sitä, että kerran vuodessa pidetään kahden tunnin keharit, joiden lopputuloksena syntyy entisestä itänaapurista tuttu viisivuotissuunnitelma tai sitä, että firman bileissä ei tarvitse juosta karkuun pomoa. Johtajan ei tarvitse olla pehmeä ja pullea, joka sanoo joo. Puhun arjen teoista. Miten kesätyöntekijä puhuu firmastasi kotona? Saako johdolta vastauksia kysymyksiin? Voitko luottaa esimiehesi tukeen? Onko ihmisillä tunne, että työssä on jonkinlainen muukin tarkoitus kuin painaa nappia ja käydä röökillä?

Tuloksen tekeminen on aivan vastuullisuuden ytimessä. Vain kannattavalla liiketoiminnalla voimme luoda työpaikkoja ja tuottaa hyötyä yhteiskunnalle verojen muodossa. Vain tulosta tekemällä pystymme investoimaan henkilöstön hyvinvointiin, koulutukseen ja työturvallisuuteen sekä osallistumaan yhteiskunnallisiin hankkeisiin.

Älä kuitenkaan masennu, jos seinälläsi on alussa mainitsemani plakaatti, tai keltainen nalle käsi paketissa nököttää työhuoneesi pölyisessä hyllyssä. Niistä voi käyttää nimitystä hyvä alku.

Vastuullisuudella ja menestyksellä on tutkittu yhteys. Tutkimuksia tuloksineen löydät nopealla Googlella vinon pinon. Vastuullisuudella asiakasta kohtaan on selkeä yhteys asiakaspitoon ja katteeseen. Henkilöstön hyvinvoinnilla on taattu tie pienempään vaihtuvuuteen ja parempaan kannattavuuteen. Tuloksen tekeminen on edellisten summa.

 


 

Kirjoittaja Ilkka Mattila on markkinoinnin sekakäyttäjä ja graafisen alan kasvuyritys Coloron perustajaosakas.

Tämä artikkeli on julkaistu Print&Media-lehdessä marraskuussa 2020, nro 7/2020. Print&Median koko arkisto on luettavissa Lehtiluukusta.