Ohjelmistovinkit: Adobe Dimension – oivallinen 3d-apuri (osa 1)

25.2.2021Kirjoittaja: Juha Laamanen

Adobe Dimension on helppokäyttöinen työkalu, jolla graafikko voi helposti luoda mallinnuksia pakkaussuunnitteluprosessin osana. Esittelystä vastaa Corellia Oy:n Juha Laamanen.

Dimension ei ole varsinainen 3d-objektien suunnittelutyökalu, vaan ohjelmisto, jolla 3d-objekteihin voidaan tuoda taustoja, pintamateriaaleja, grafiikkaa ja valaistuksia. Työstettävää projektia voi käsitellä 3d-näkymässä ja siitä voi luoda erilaisia tulostusrendauksia vaikkapa asiakasdemoihin jne. Mikäli olet jo Adobe CC-paketin käyttäjä, Dimension on käytössäsi ilman eri korvausta.

Dimensionin käytön pääperiaatteet

Kun projekti on luotu, ensimmäinen vaihe on 3d-objektin (yksi tai useampi ) tuominen. Dimensionissa itsessään ei yleensä luoda näitä objekteja (perusmuodot ja 3d-teksti ovat kuitenkin mahdollisia), mutta niitä voi tuoda eri lähteistä:
• Dimensionin oma objektikirjasto
• Adobe Stock kuvapankista ostettavat objektit
• Muut 3D objektit. Dimension tukee mm. tiedostomuotoja OBJ, FBX, STL, SKP GLTF, GLB ja USD.

Kuvassa valitut 3d-mallit Adobe Dimensionin työtilassa.
Properties-paneelilla muokataan eri ominaisuuksia. Esimerkissä on valittu perusvalikoimasta paperikassille ”Matte”, kahvimukin rungolle ”Cardboard” ja ”Plastic” sen kannelle. Objektit ja niiden osat valitaan valintatyökalulla, jolloin on säädettävissä materiaalin eri ominaisuuksia.

Tuominen onnistuu kirjastosta raahaamalla tai File-Import -komennolla. Esimerkin paperikassi ja kahvimuki löytyivät Ohjelman Starter Assets -valikoimasta.
Elementtien sijaintia, asentoa ja skaalausta muokataan 3d-tilassa työkalupaletin valinta-, skaalaus- ja kiertotyökaluilla.

Seuraavaksi liitetään objektiin pinnan materiaali. Materiaaleja tulee ohjelman mukana, mutta myös muissa ohjelmissa tuotettuja materiaaleja voit tuoda tuetut materiaalit: .SBSAR (Substance), .MDL (Adobe Standard Material), .MTL. Esimerkissä on valittu perusvalikoimasta ”Matte” materiaali paperikassille ja ”Cardboard” -kahvimukin rungolle ja ”Plastic” sen kannelle. Objektit ja niiden osat valitaan Adobe -tyyliin valintatyökalulla, jolloin Properties-paneelissa on säädettävissä paljon materiaalin eri ominaisuuksia.

Materiaalien lisäksi projektin malleihin voidaan tuoda erilaista grafiikkaa. Esimerkissä on tuotu logomateriaalia, mutta myös pintoja voidaan täyttää jatkuvilla täyttögrafiikoilla (Fill).

Työstettävää projektia voi tarkastella eri kuvakulmista Orbit-työkalulla ja näitä näkymiä voi tallentaa erikseen muistiin (Camera Bookmark).

Projektiin voidaan tuoda myös taustakuva, ja Match Image -komennolla malli sovitetaan esimerkiksi kuvan perspektiiviin ja valaistukseen sopivaksi.

Työskentelyn kestäessä on hyvä huomata, että näyttökuvan laatu ei vielä vastaa lopullista tulosta. Paremman kuvan lopputuloksesta saa, kun napsautat Render preview -painikkeen päälle. Siltikin näyttökuva päivittyy melko hitaasti nopeahkollakin tietokoneella.

Kun näkymä on valmis, lopputulos renderöidään valmiiksi kuvatiedostoksi. Tallennetuista Camera Bookmarkeista voidaan rendata kaikki tai vain valitut.

Haluttuun ympäristöön renderöity 3d-kuva.

Tämä lyhyt artikkeli antoi mahdollisuuden esitellä DImensionin tärkeimpiä peruskonsepteja. Myös ohjelman sisällä on varsin hyviä tutoriaaleja, joihin kannatta tutustua. Seuraavassa P&M-lehden artikkelissa käydään Dimension-projektia läpi yksityiskohtaisemmin pakkaussuunnittelussa.


Ohjelmistovinkkien kirjoittaja Juha Laamanen on Corellia Oy:n toimitusjohtaja. Corellia on Adoben auktorisoima virallinen koulutuskeskus Suomessa.

Tämä artikkeli on julkaistu Print&Media-lehdessä helmikuussa 2021, nro 1/2021. Print&Median koko arkisto on luettavissa Lehtiluukusta.

Share: