Koronaepidemia on rokottanut rankasti myös mediamainontaa. Mainonnan määrä laski tammi-elokuussa Suomessa 22,8 %, mutta elokuussa lasku oli enää 14,6 %. Kaikki eri mainoslajit ovat kuitenkin edelleen supistuneet, myös radiomainonta ja verkkomedia.
Vuosi vuodelta kävijämääräänsä kasvattanut kirjallisuustapahtuma Dekkarifestivaali toteutettiin tänä vuonna koronarajoitusten vuoksi verkossa. Lauantain ohjelma tavoitti kaikissa kanavissa yli 5 000 katsojaa, mikä on tapahtuman uusi ennätys.
Tampereen kupeessa Pirkkalassa toimiva painoalan yritys Nekapaino seuraa teknologian kehitystä säännöllisesti. Investoimalla tuoreimpaan tuotantotekniikkaan rakennetaan luottamusta myös asiakkaiden suuntaan.
Epson laajentaa laitevalikoimaansa suurkuvatulostimissa. Yritys lanseeraa tänä vuonna ensimmäisen UV-LED-tasotulostimensa. Toinen uutuus on ensimmäinen lateksitulostin. Laitteet ovat tulossa markkinoille marraskuussa ja Suomessa joulukuussa.
Antalis Oy:n valikoima on laajentunut tiedotteen mukaan ainutlaatuisella antimikrobisella tuotteella, joka tuo helpotusta korona-ajan arkeen sisätiloissa. COALA COVERSAFE on ohut läpikuultava mattapintainen muovikalvo, joka eliminoi yli 99 prosenttisesti bakteerien ja virusten toimintaa pinnoilla – koronavirus mukaan lukien.
Kongsbergin uusi automaattileikkuri on tuonut NEFABin Tampereen yksikköön rutkasti joustavuutta ja kustannustehokkuutta. Järeän Kongsberg C64 -leikkurin hankinta täydentää NEFAB Suomen tuotannon tuotevalikoimaa vaneri- ja puutuotteissa mutta myös aaltopahvituotteissa.
Metsä Groupiin kuuluva Metsä Board hyödyntää uusinta tekoälyteknologiaa Kemin tehtaallaan ja parantaa näin valkoisen kraftlainerinsa ajettavuutta asiakkaansa aaltopahvin valmistuslinjalla. Metsä Board tekee yhteistyötä DS Smithin kanssa.
KTA-Nordic on sopinut Euroopassa suuren suosion saaneiden Platinum -tulostimien maahantuonnista ja jälleenmyynnistä. Platinum tulostinsarja käsittää tiedotteen mukaan kattavan valikoiman tulostimia ja monipuolista teknologiaa suurkuvatuotannon eri tarpeisiin.
Beyondprint on vuodesta 2014 asti toiminut web-to-print verkkokauppa, joka on erikoistunut erilaisten kuvatuotteiden valmistukseen asiakkaiden omilla kuvilla/aineistoilla. Nyt Beyondprint-liiketoiminta on myytävänä.
Talouden viikkolehti Talouselämä muuttuu ensimmäisenä Suomessa julkaistuista journalistisista printtimedioista täysin hiilineutraaliksi perjantaina 25.9.2020 alkaen. Talouselämän painotuotantoon liittyvä hiilijalanjälki kompensoidaan täysimääräisesti yhteistyössä PunaMusta-painon kanssa.
Grafian Vuoden Huiput -kilpailun pääpalkinnon eli Grand Prix’n voitti Milttonin ”Hän – suomen kielen kaunein sana”. Platinahuipun sai Ritva Isteri, SEKin senior creative. Luovan suunnittelun ammattilaiset valitsivat 40. kerran kotimaisen markkinointiviestinnän ja muotoilun kärjen.
Foliointi on suosittu tapa tuottaa painotuotteeseen erikoistehosteita. Vaihtoehdoksi sille on kehitetty nanotekniikkaan perustuva päällystystekniikka. Ensimmäinen tähän tekniikkaan perustuva EcoLeaf-tuotantolinja on otettu käyttöön Saksassa.
Kolmen suomalaisen suunnittelijan tapettimallisto lanseerataan laajasti eri medioissa näkyvällä kampanjalla. Kurion K-Raudalle suunnittelema 360-kampanja kannustaa suomalaisia miettimään valkoisia pintojaan uudella tavalla. Iskulause ”Repäise. Laita tapetti.” herää henkiin niin massamediassa kuin kokemuksellisissa toteutuksissa.
Suurkuva-alan kansainvälinen järjestö Fespa on jälleen julkistanut vuoden Fespa Awards -kilpailun voittajat. Arvostetun palkinnon saaneet työt ovat erinomaisen luovia ratkaisuja esimerkiksi myymälämarkkinointiin tai sisustamiseen. Kultaa sai 17 työtä ja kilpailuluokkia oli 18.
Sanomalehtipaperin tuotanto Euroopassa vähenee edelleen. Uusin uutinen tästä aiheesta on Stora Enson tiedote sanomalehtipaperikoneen sulkemista Ruotsissa. Stora Enso aloittaa työntekijöitä koskevat yt-neuvottelut Hylten tehtaalla Ruotsissa liittyen suunnitelmaan tehtaan uudelleenjärjestelyistä. Suunnitelma sisältää paperikone PK3:n ja keräyspaperista massaa valmistavan siistaamon sulkemisen pysyvästi.