Talouselämästä hiilineutraali printtimedia

18.9.2020 10:22Uutiset » Tuotteet ja palvelut
Talouselämä on Pohjoismaiden suurin talouden viikkolehti. Kuva: Talouselämä/Antti Mannermaa.

Talouden viikkolehti Talouselämä muuttuu ensimmäisenä Suomessa julkaistuista journalistisista printtimedioista täysin hiilineutraaliksi perjantaina 25.9.2020 alkaen. Talouselämän painotuotantoon liittyvä hiilijalanjälki kompensoidaan täysimääräisesti yhteistyössä PunaMusta-painon kanssa.

Talouselämän painotuotantoon liittyvä hiilijalanjälki on keskimäärin 11,7 tonnia CO2-ekv per numero. Kompensointiin liittyvä ilmastoprojekti on metsityshanke Etiopiassa. Hankkeen kumppanina toimii Nordic Offset ja todennus tapahtuu päästökaupan verifiointistandardi Gold Standardin kautta. Myös Talouselämä-lehden jakelu on hiilineutraalia, sillä Posti on kompensoinut Suomessa jakelusta aiheutuvat päästöt jo vuodesta 2011 (2,1 tonnia CO2-ekv per numero).

– Median keskeisin rooli ilmastonmuutoksen torjumisessa on keskustelun herättäminen ja toimenpiteiden kiihdyttäminen kohti kestävämpiä valintoja ja kestävien investointien lisäämistä. Myös jokaisella, pienelläkin konkreettisella teolla on merkitystä. Haluamme Talouselämän osalta olla myös hiilineutraaliudessa suunnannäyttäjä, Talouselämän päätoimittaja Jussi Kärki sanoo.

Talouselämä on vuonna 1938 perustettu talousmedia, joka tavoittaa printtinä ja verkossa yli 360 000 johdon, talouden, yrittämisen ja sijoittamisen ammattilaista viikoittain (KMT 2019). Talouselämä kuuluu Alma Talentiin, joka julkaisee 18 talous- ja ammattimediaa mm. Kauppalehteä, Talouselämää, Tekniikka&Taloutta ja Tiviä.

Talouselämän muuttaminen hiilineutraaliksi liittyy tiedotteen mukaan Alma Median pitkäjänteiseen, yli vuosikymmenen harjoitettuun ympäristövastuutyöhön. Yrityksen tavoitteena on vähentää toiminnastaan suoraan koituvia hiilidioksidipäästöjä 21 prosenttia vuoteen 2025 mennessä ja alihankintaketjunsa aiheuttamia epäsuoria hiilidioksidipäästöjä kymmenen prosenttia vuoteen 2023 mennessä parantamalla esimerkiksi kiinteistöjen energiatehokkuutta sekä kehittämällä logistiikkaa ja materiaalien käyttöä.

Hiilineutraalien painotuotteiden kysyntä kasvussa

Yritysten panostaessa enenevässä määriin ympäristöystävällisiin valintoihin on hiilineutraalien painotuotteiden kysyntä kovassa kasvussa PunaMustan mukaan. PunaMusta Oy on Suomen ainoa näkyvyys- ja painoalan toimija, joka pystyy tarjoamaan painotuotteet sanoma- ja aikakauslehdistä käyntikortteihin 100-prosenttisesti hiilineutraaleina.

– Hiilineutraalien painotuotteiden tarjoaminen on meille strateginen valinta, sillä vastuullisuus on keskeinen arvomme, kertoo PunaMustan toimitusjohtaja Jari Avellan.

Sataprosenttisesti hiilineutraali painotuote saadaan, kun päästöjä vähennetään tuotannon jokaisessa vaiheessa. Päästölaskelmassa huomioidaan kaikki painotuotteen vaiheet paperinvalmistuksesta tuotantoon ja työntekijöiden työmatkoista rahtiin, aina asiakkaalle toimitettavien valmiiden lehtien tai tuotteiden ensimmäiseen purkupaikkaan saakka. Jäljelle jäävät vähäiset päästöt kompensoidaan täysimääräisesti.

Nordic Offset on PunaMustan kumppani päästökompensoinnissa, ja The Gold Standard Foundation valvoo ja verifioi, että kompensaation varat ohjataan oikeaan kohteeseen. Gold Standard on vapaaehtoisen päästökaupan tiukimmin valvottu laatustandardi. PunaMustan hiilineutraalien painotuotteiden kompensaatiot on kohdistettu Gold Standard -sertifioidun ilmastoprojektin kautta metsityshankkeeseen Etiopiassa.

Kompensoinnin osuus tuotteen hinnasta on 0,5–2 prosenttia muun muassa tuotteen valmistusprosessista riippuen. Tuotteet varustetaan Hiilineutraali painotuote -merkillä.

– Asetimme pari vuotta sitten tavoitteeksemme vähentää omaa hiilijalanjälkeämme 20 prosentilla vuoteen 2025 mennessä ja saavutimme tämän tavoitteen nyt alkuvuodesta. Seuraava tavoitteemme on tehdä vuoden 2021 aikana yksi PunaMustan tuotantolaitoksista täysin hiilineutraaliksi, Avellan sanoo.