Meira on lanseerannut uuden Vallilan paahtimo -kahvibrändin. Se on tiedotteen mukaan vastuullisesti valmistettua kahvia, ja pakkauksessa ei käytetä lainkaan alumiinia. Pakkauksen hiilijalanjälki on 45 % pienempi kuin tavallisen kahvipaketin jälki.
Arabian Helsingin tehdas lopetti toimintansa vuonna 2016, mutta Muumi-teemaisten mukien valmistus on alkanut uudelleen Porvoossa. Mukien seripainatus ei kuitenkaan ole ainakaan vielä palannut Suomeen, se tehdään Saksassa.
Tampereen kupeessa Pirkkalassa toimiva painoalan yritys Nekapaino seuraa teknologian kehitystä säännöllisesti. Investoimalla tuoreimpaan tuotantotekniikkaan rakennetaan luottamusta myös asiakkaiden suuntaan.
Vexpo-markkinointinimellä toimiva perinteikäs painotalo Vuoliainen Oy on laajentanut toimintaansa diginäyttöihin. Jo 40 vuotta toimineen painon toiminta käynnistyi Riihimäellä silkkipainona, ja silkkipainatus on ollut yksi tuotantomenetelmä aina näihin päiviin asti.
Elintarvikealan yritys Mars Food muuttaa ikonisen Uncle Ben´s-riisibrändin Ben’s Original -brändiksi. Tuotemerkin uusi logo sisältää vain tekstiä ja siitä on poistunut mustaihoisen riisinviljelijän kuva. Syynä muutoksen on tiedotteen mukaan brändin tavoite luoda osallistavampi tulevaisuus samalla kun säilytetään sitoumus tuottaa maailman parasta riisiä.
Kongsbergin uusi automaattileikkuri on tuonut NEFABin Tampereen yksikköön rutkasti joustavuutta ja kustannustehokkuutta. Järeän Kongsberg C64 -leikkurin hankinta täydentää NEFAB Suomen tuotannon tuotevalikoimaa vaneri- ja puutuotteissa mutta myös aaltopahvituotteissa.
Alma Talent suunnittelee Metallitekniikan, Tekniikan Historian ja Markkinointi&Mainonta -julkaisujen mahdollista lakkauttamista ja aloittaa yhteistoimintaneuvottelut. Jos lehdet lopetetaan, uutisointia näiden lehtien aiheista jatkettaisiin Kauppalehdessä sekä Tekniikka&Talous -julkaisussa.
Monet tämän vuoden suurista painoalan ja pakkausteollisuuden tapahtumista Euroopassa on siirretty ensi kevääseen. Nyt koronapandemian toinen aalto uhkaa näitäkin tapahtumia. Vaarassa ovat mm. Fespa, Drupa ja Interpack-messut. Suomessakin joudutaan miettimään, voiko ammattimessuja järjestää, vai pitääkö niitä siirtää.
Beyondprint on vuodesta 2014 asti toiminut web-to-print verkkokauppa, joka on erikoistunut erilaisten kuvatuotteiden valmistukseen asiakkaiden omilla kuvilla/aineistoilla. Nyt Beyondprint-liiketoiminta on myytävänä.
Ricoh laajentaa tarjontaansa suoraan vaatteille tulostavalla DTG-tulostimilla. Uusi malli Ri 2000 lisää tulostamisen nopeutta ja tuottavuutta aikaisempaan Ri 1000 -malliin verrattuna. Uusi tulostin on tulossa markkinoille marraskuussa EMEA-alueella.
Canon kiertää seuraavien kuukausien ajan Suomea kahden ratkaisuesittelyyn varustellun kuorma-auton voimin. Toisessa autossa pääsee Canonin tutustumaan Colorado 1650 -suurkuvatulostin sovelluksineen. Toisessa autossa esitellään valmistavan teollisuuden ja luovan alan arkkitulostusratkaisuja.
K-ryhmä on muuttanut Pirkka-asiakaslehtensä jakelua. Pohjois-Suomessa tehdyn kokeilun jälkeen lehteä ei enää syyskuun alusta jaeta koteihin vaan sen voi noutaa K-kaupoista. Lehden saa Plussa-kortilla ilmaiseksi ja ilman korttia lehti maksaa 4,90 euroa. Lehden painosmäärä pidetään ainakin aluksi ennallaan.
Arconvert-Ritrama on tuonut markkinoille puoleksi kuivatusta ruohokuidusta ja puoleksi sellusta valmistetun paperin. Siitä tehty etiketti tuntuu uniikilta ja myös tuoksuu luonnonmukaisesti ruoholta. Uusi materiaali on kehitetty erityisesti viinien, väkevien juomien, pienpanimoiden oluiden ja kosmetiikan pakkausten etiketteihin.
Koronaepidemia on rokottanut rankasti myös mediamainontaa. Mainonnan määrä laski tammi-elokuussa Suomessa 22,8 %, mutta elokuussa lasku oli enää 14,6 %. Kaikki eri mainoslajit ovat kuitenkin edelleen supistuneet, myös radiomainonta ja verkkomedia.
Vuosi vuodelta kävijämääräänsä kasvattanut kirjallisuustapahtuma Dekkarifestivaali toteutettiin tänä vuonna koronarajoitusten vuoksi verkossa. Lauantain ohjelma tavoitti kaikissa kanavissa yli 5 000 katsojaa, mikä on tapahtuman uusi ennätys.