Vexpo-markkinointinimellä toimiva perinteikäs painotalo Vuoliainen Oy on laajentanut toimintaansa diginäyttöihin. Jo 40 vuotta toimineen painon toiminta käynnistyi Riihimäellä silkkipainona, ja silkkipainatus on ollut yksi tuotantomenetelmä aina näihin päiviin asti.
Alma Talent suunnittelee Metallitekniikan, Tekniikan Historian ja Markkinointi&Mainonta -julkaisujen mahdollista lakkauttamista ja aloittaa yhteistoimintaneuvottelut. Jos lehdet lopetetaan, uutisointia näiden lehtien aiheista jatkettaisiin Kauppalehdessä sekä Tekniikka&Talous -julkaisussa.
Tampereen kupeessa Pirkkalassa toimiva painoalan yritys Nekapaino seuraa teknologian kehitystä säännöllisesti. Investoimalla tuoreimpaan tuotantotekniikkaan rakennetaan luottamusta myös asiakkaiden suuntaan.
Koronaepidemia on rokottanut rankasti myös mediamainontaa. Mainonnan määrä laski tammi-elokuussa Suomessa 22,8 %, mutta elokuussa lasku oli enää 14,6 %. Kaikki eri mainoslajit ovat kuitenkin edelleen supistuneet, myös radiomainonta ja verkkomedia.
Grafian Vuoden Huiput -kilpailun pääpalkinnon eli Grand Prix’n voitti Milttonin ”Hän – suomen kielen kaunein sana”. Platinahuipun sai Ritva Isteri, SEKin senior creative. Luovan suunnittelun ammattilaiset valitsivat 40. kerran kotimaisen markkinointiviestinnän ja muotoilun kärjen.
Kongsbergin uusi automaattileikkuri on tuonut NEFABin Tampereen yksikköön rutkasti joustavuutta ja kustannustehokkuutta. Järeän Kongsberg C64 -leikkurin hankinta täydentää NEFAB Suomen tuotannon tuotevalikoimaa vaneri- ja puutuotteissa mutta myös aaltopahvituotteissa.
Suomen Partiolaiset on tehnyt päätöksen painetun Partio-lehden lopettamisesta vuoden 2022 lopussa. Perusteiksi järjestö tiedottaa printtilehden aiheuttaman hiilijalanjäljen ja postituksen jatkuvasti kohonneet kustannukset. Järjestö aikoo panostaa digitaaliseen viestintään.
Grano-konsernin uutena digitalisaatio- ja kehitysjohtajana on aloittanut syyskuun alussa Antti Liukkonen. Granolle Liukkonen siirtyi Siili Solutions Oyj:n kehitysjohtajan tehtävästä. Uutena konsernin myynti- ja markkinointijohtajana on maaliskuun alussa aloittanut Mikko Mäkynen.
Beyondprint on vuodesta 2014 asti toiminut web-to-print verkkokauppa, joka on erikoistunut erilaisten kuvatuotteiden valmistukseen asiakkaiden omilla kuvilla/aineistoilla. Nyt Beyondprint-liiketoiminta on myytävänä.
Postin jakelun uudistus on tärkeä asia medioille ja koko graafiselle alalle. Ministeri Tytti Tuppuraisen asettaman valtiosihteerityöryhmän keskeiset ehdotukset postin ja sanomalehtien jakelun uudistamiseksi ovat Medialiiton mukaan tavoitteiltaan oikeansuuntaisia. Jakelu-uudistuksen on liiton mukaan taattava todellinen kilpailu.
Kaksi suurta aikakausmedioiden kustantajaa aloittaa yt-neuvottelut. A-lehdet-konserni arvioi työntekijöiden vähennystarpeeksi 40 työntekijää ja Otavamedia lähes 50 työntekijää.
Panostaja-konserniin kuuluva Grano-konserni aloittaa yhteistoimintaneuvottelut, jotka koskevat noin 760 henkilöä. Neuvotteluja perustellaan tarpeella parantaa kilpailukykyä ja uudistaa toimintoja.
Tarraserif Oy on ostanut espoolaisen Digihessu Oy:n suurkuvaliiketoiminnan. Digihessu on tehnyt suurkuvatulosteita yhteistyössä elintarviketeollisuuden, vähittäiskaupan ja panimoalan yritysten sekä mainostoimistojen kanssa.
Lasten lukutaitoja halutaan edistää Read Hour -kampanjalla ja jakamalla lapsille kirjalahjoja. Helmet-kirjastot antavat lukuvuonna 2020–2021 kaikille pääkaupunkiseudun ekaluokkalaisille kirjalahjan. Suomen McDonald’s haluaa edistää lasten ja nuorten lukutaitoa antamalla lastenaterian ostaneille valinnaisen kirjan.
PunaMusta Median liikevaihdon positiivinen kehitys hyytyi toisella vuosineljänneksellä koronaviruksen aiheuttaman kysynnän laskun myötä. Puolivuotiskatsauksen mukaan valtakunnallinen mediamainonta laski voimakkaasti kaikissa tuoteryhmissä ja se näkyi konsernissa erityisesti printti- ja ulkomainonnan laskun vaikutuksessa liikevaihtoon ja sitä kautta kannattavuuteen.
Suomen Tietotoimiston toimitusjohtaja vaihtuu. Toimitusjohtaja Kimmo Pietisellä tulee syksyllä kaksi vuotta täyteen STT:n johdossa, ja hän jättää tehtävänsä alun perin sovitun mukaisesti. Uuden toimitusjohtajan haku käynnistyy heti.
Docus ja Plusprint ovat tehneet sopimuksen kolmannesta digitaalisesta Ricoh Pro C9200 -arkkipainokoneesta. Uusi laitteisto on asennettu tuotantoon elokuussa. Sopimuksen myötä koko Plusprintin digitaalinen arkkituotanto tehdään Docuksen toimittamilla ja ylläpitämillä Ricoh Pro sarjan laitteilla.
UPM ilmoitti torstaina aikovansa sulkea Kaipolan paperitehtaan ja luopuvansa Shottonin tehtaasta Britanniassa. Myös ruotsalainen metsäyhtiö SCA ilmoitti eilen aikovansa luopua painopaperien valmistuksesta sulkemalla Ruotsissa kolme paperikonetta.