A-lehdet ja Otavamedia yt-neuvotteluihin

3.9.2020 18:55Uutiset » Toimiala
A-lehtien pääkonttori sijaitsee Helsingin Kulosaaressa.

Kaksi suurta aikakausmedioiden kustantajaa aloittaa yt-neuvottelut. A-lehdet-konserni arvioi työntekijöiden vähennystarpeeksi 40 työntekijää ja Otavamedia lähes 50 työntekijää.

Yt-neuvotteluista ovat ensimmäisenä kertoneet Journalisti-lehti ja Yle. A-lehtien neuvottelujen piirissä on arviolta 150 työntekijää eri ammattiryhmistä. Vähennykset koskevat A-lehtien medialiiketoiminnan toimituksellisia henkilöitä, toimihenkilöitä ja ylempiä toimihenkilöitä. Yt-neuvottelut alkavat ensi viikolla, ja ne koskevat A-lehtien Helsingissä toimivia työntekijöitä.

– Alustavan näkemyksen mukaan mahdolliset henkilöstövähennykset tai oleelliset muutokset työsuhteen ehdoissa kohdistuvat enintään 43 työntekijään, toimitusjohtaja Kaisa Ala-Laurila vahvistaa Ylelle.

Toimitusjohtaja Ala-Laurilan mukaan suunniteltujen muutosten tavoitteena on lisätä konsernin kilpailukykyä ja joustavuutta sekä tehostaa toimintaa.

A-lehdet-konserni on suomalainen perheyritys, joka syntyi vuonna 1933, kun Apu-lehti perustettiin. Konsernin muodostavat medialiiketoimintaan keskittyvä A-lehdet Oy, verkkokauppa Finnish Design Shop Oy, markkinointiyhtiö Genero ja Keskisen Kello Oy. Konserni julkaisee yhteensä 19 aikakauslehteä. Konsernissa työskentelee noin 500 henkilöä.

Myös aikakauslehtiä julkaiseva Otavamedia aloittaa toimintojensa uudelleenjärjestelyjä koskevat yt-neuvottelut.

Maanantaina 31.8. alkaneet neuvottelut koskevat koko henkilöstöä ja ne kestävät kuusi viikkoa. Neuvotteluissa keskustellaan irtisanomisista, työtehtävien uudelleen organisoinnista sekä muista toimenpiteistä, josta saattavat vaikuttaa henkilöstöön.

Irtisanottavia on alustavan arvion mukaan enimmillään 46 henkilöä. Vielä ei ole tiedossa, miten irtisanomiset kohdistuvat eri työntekijäryhmiin. Otavamediassa työskentelee vajaat 400 työntekijää.

Otavamediassa käytiin vuosina 2018–2019 seitsemät lähes peräkkäiset yt-neuvottelut. Myös näiden neuvotteluiden syy oli toimintojen uudelleen järjesteleminen.