Lukutaitoa edistetään kirjalahjoituksilla

1.9.2020 11:38Uutiset » Toimiala
Helmetin kampanjan suomenkielinen kirjalahja on tänä vuonna Tuukka Sandströmin ja Varpu Erosen lastenrunokirja Kuutarhuri. Kuva: AVAIN.

Lasten lukutaitoja halutaan edistää Read Hour -kampanjalla ja jakamalla lapsille kirjalahjoja. Helmet-kirjastot antavat lukuvuonna 2020–2021 kaikille pääkaupunkiseudun ekaluokkalaisille kirjalahjan. Suomen McDonald’s haluaa edistää lasten ja nuorten lukutaitoa antamalla lastenaterian ostaneille valinnaisen kirjan. Yritys on mukana Read Hour -kampanjassa nyt toista kertaa.

Kirjastojen ekaluokkalaiskampanjalla halutaan tukea mukavalla tavalla lukutaidon oppimista ja kannustaa perheitä lukemaan ja myös käymään kirjastossa yhdessä. Lahjateosten kieli ja kuvitus toimivat sekä lukemista aloitteleville lapsille että kirjaa ääneen lukeville aikuisille. Kampanjan suomenkielinen kirjalahja on tänä vuonna Tuukka Sandströmin ja Varpu Erosen lastenrunokirja Kuutarhuri. Teoksen on kustantanut AVAIN.

Avaimen kustannuspäällikkö Tiina Aalto toteaa:

– On hienoa, että ekaluokkalaiskampanja saattaa vuodesta toiseen uudet koululaiset lukuharrastuksen pariin. Kuutarhuri on valloittava ja hauska kirja, joka tekee runoutta tutuksi ekaluokkalaisille. Erityisen iloinen olen siitä, että kampanjaan valittiin tänä vuonna runoteos.

Celia on tuottanut maksuttoman äänikirjan suomenkielisestä kampanjakirjasta. Helmet-kirjasto lahjoittaa myös ruotsin- ja venäjänkielisille koulunsa aloittaville omat teokset.

Suomen McDonald’s on mukana Read Hour -kampanjassa, jonka avulla halutaan innostaa suomalaisia lukemaan. Kampanja korostaa lukemisen tärkeyttä ja pysäyttää suomalaiset lukemaan tunniksi 8. syyskuuta kello 14. Tänä vuonna kampanjan pääyhteistyökumppanit ovat biometsäteollisuusyhtiö UPM, Moomin Characters sekä lasten ja nuorten lääkäriasema Pikkujätti.

Read Hour -kampanja-aika on 31.8.–8.9. Kampanja huipentuu YK:n kansainvälisenä lukutaitopäivänä tiistaina 8. syyskuuta, kun koko Suomi pysäytetään lukemaan tunniksi kello 14. Viime vuoden tapaan kampanjan suojelijana toimii presidentti Sauli Niinistö. Kampanjan toteuttaa Lasten ja nuorten säätiö.