Alma keskittyy digiiin ja valtakunnallisiin lehtiin
Yrityskaupan toteuduttua Alma Median tärkeimmät kasvualueet ovat digitaaliset markkinapaikat Suomessa ja kansainvälisesti, valtakunnallinen kuluttajamedia- (Iltalehti) ja palveluliiketoiminta, talous- ja ammattimedia (muun muassa Kauppalehti ja Talouselämä) sekä yrityksille suunnatut palvelut.
– Terävöitämme strategiaamme ja keskitymme erityisesti digiliiketoimintojemme kehittämiseen, kasvattamiseen ja kansainvälistämiseen. Luopuminen alueellisesta media- ja painoliiketoiminnasta on jatkumoa aiemmille divestoinneillemme. Suomessa keskitymme valtakunnallisiin medioihin ja digitaalisiin palveluihin, digitaalisiin mainos- ja markkinointiratkaisuihin sekä maksullisiin digisisältöihin, Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne sanoo.
Kaupan myötä digitaalisen liiketoiminnan osuus Alma Median liikevaihdosta nousee noin 67 prosenttiin. Yhtiön riippuvuus painetusta mediasta pienenee merkittävästi.
– Kauppa vahvistaa tasettamme ja saamme lisää resursseja uusiin liiketoiminta-avauksiin sekä yritysjärjestelyihin. Olemme löytäneet hyvän media-alaa tuntevan ostajan, jolla on resurssit turvata alueellisen medialiiketoiminnan elinkaari ja kehittyminen, jatkaa Telanne.
Alma Media on luopunut aiemmin myös jakeluliiketoiminnasta myymällä Alma Consumer -liiketoimintayksikköön kuuluneen jakeluliiketoimintansa Postille kesällä 2019.