Print&Media 1/2020

Ilmestynyt 13.2.2020
Print&Media-lehden uusi vuosikymmen alkaa näyttävällä Luovalla numerolla. Sisällössä seikkailevat esimerkiksi vuoden graafikko, mainostoimistopomo ja lavastaja. Mukana myös alaa luotaava Painobarometri-tutkimus. Osta digilehti

Sisällysluettelo

PÄÄKIRJOITUS

Lisää luovaa hulluutta

Jarkko Hakola toivoo yrityksiltä (miksei vierailtakin) hulluttelua Sign, Print & Pack -messuilla. Luova hulluttelu olisi tarpeen myös printtituotteiden myymisessä. Kommentoijana Coloron Roope Ropponen.

AJANKOHTAISTA

Alkuvuoden uutiskatsaus

Sign, Print & Pack -messujen puhujakaarti lähes valmis. Lisäksi asiaa muun muassa aurinkokennojen valmistuksesta painamalla sekä UPC:n aurinkovoimahankkeesta ja Xeroxin ostoyrityksestä HP:n suhteen.

ILKAN EVANKELIUMI

Printti on pian taas pop – oletko valmis?

Ilkka Mattila pohtii mahtaisiko printtialan yrityksillä olla kykyä hyödyntää seksikkyyden palaaminen alallemme?

PINNALLA

Ruotsin kummajainen

Piratförlaget oli alussa Ruotsin kustannusalan kummajainen. Menestys oli huimaa, mutta nyt loiston päivät ovat ohi.

HENKILÖ

Kilpailuhenkinen

Ex-maajoukkuefutari ja mainostoimisto Folkin tuore toimitusjohtaja Pia Dahlman on kova pelaaja, joka kannustaa myös epäonnistumaan.

TEEMA: LUOVUUS

Kunniaa kirjainmuotoilulle

Grafia ry on perinteisesti valinnut Vuoden graafikoksi henkilön. Tänä vuonna Grafia halusi palkita kahden miehen kirjainmuotoilustudion Schick Toikan. Haastattelussa toinen osapuoli, Lauri Toikka.

Lavastaja Tsokkinen

Lavastaja etsii visuaalista muotoa, joka linkittää esityksen sisäisen maailman katsojalle. Ammatti on yhdistelmä vision luomista, taidekäsityötä ja arkista yhteispeliä. Myös printillä on jalansijansa lavastuksen poikkitaiteellisessa maailmassa. Jututimme lavastaja Markus Tsokkista.

Erikoispapereiden erikoisvuosi

Arjowiggins tunnetaan designpapereistaan, kuten Conqueror, Curious, Rives ja KeayKolour. Ex-omistaja Sequanan vaikeudet olivat lähellä ajaa klassiset paperibrändit unholaan, kunnes Arjowigginsin operatiivinen johto otti ohjat omiin käsiinsä.

TUTKIMUS

Painobarometri 2020

Puolet kotimaisista painotaloista uskoo liikevaihtonsa kasvavan armon vuonna 2020. Myyntiä halutaan tehostaa ja investointejakin tullaan tänä vuonna tekemään.

ALALLA TAPAHTUU

Helsingistä Japanin kautta Madridiin

Print&Media oli paikalla Quadientin (ex-Neopost) avoimilla ovilla Helsingissä. Raporttia myös Horizonin tapahtumasta Japanissa sekä ennakkotietoja Madridin Fespa-messuista.

PACKNEWS

Joustopakkauksien matkassa

Joustopakkauksien suosio kasvaa elintarvikepakkauksissa. Selvitimme miksi. Mukana myös tuoreimmat uutiset pakkausalalta.