Mediamainonta piristyi viime vuonna
Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1168 miljoonaa euroa vuonna 2016 ja vuosi päättyi hienoiseen 0,9 % kasvuun. Mainonta kasvoi ensimmäistä kertaa moneen vuoteen.
Mainonnan panostukset painetuissa sanomalehdissä vähenivät, mutta laskeva trendi loiventui. Painetuissa aikakauslehdissä mainonta laski erityisesti yleisö- ja asiakaslehdissä mm. muutaman asiakaslehden siirryttyä kokonaan verkkoon.
Mainonnan määrä TV:ssä pysytteli edellisen vuoden tasolla ja se on myös pitänyt osuutensa mainonnan kokonaismäärästä. Verkkomainonta kasvoi erityisesti mobiilimainonnan vauhdittamana. Viime vuosi oli menestyksekäs myös elokuva-, radio- ja ulkomainonnalle. Panostukset sähköisiin medioihin olivat 55 % mainonnan kokonaisinvestoinneista.
Kaupan ja autojen mainonta kasvoivat
Kantar TNS:n kuukausittaisen mediaseurannan mukaan vähittäiskauppa vei jälleen neljäsosan kaikista mediamainonnan investoinneista. Sekä kaupan että autoalan mainonta piristyi. Suurimman kasvuprosentin saivat aikaan kuitenkin telealan brändit. Brändimainonnan osuus mediamainonnan kokonaisuudesta oli edelleen merkittävä, 60 %. Sen määrä kuitenkin laski viime vuonna perinteisissä medioissa 1,7 %.
Mainosvuosi-tilaisuudessa palkittiin vuoden 2016 ansioituneena mainostajana VV-Auto Group Oy.
Tiedot perustuvat Kantar TNS Oy:n kuukausittaiseen mediaseurantaan sekä vuosittaiseen erillistutkimukseen, jonka yhteistyökumppaneina ovat media-alan liitot.