Fiskarsilla paras vuosikertomus
Lönnberg Painot Oy:n vuosikertomuskilpailun tulokset on julkistettu. Kilpailuun osallistui määräaikaan mennessä 14 vuosikertomusta. Voiton vei Fiskars.
Kilpailutuomariston edustajana toimi Esa Ojala. Hänen mukaansa kilpailutyöt edustivat Suomen vuosikertomusten parhaimmistoa. Yritykset suhtautuvat yhä vuosikertomuksiinsa vakavasti, mikä on hyvä, jos ja kun se tarkoittaa sitä, että vuosikertomusten suunnitteluun ja tuotantoon panostetaan riittävästi.
Toisaalta tietynlainen vakavuus ja “näin on aina tehty” -asenne näkyy vuosikertomuksissa siinä, että niissä päädytään usein varsin perinteisiin ratkaisuihin. Tuomaristo toivoikin töihin lisää innovatiivisuutta ja yritysten omasta missiosta lähtevää erottuvuutta. Tasaisen laadukkaasta vuosikertomusjoukosta nousi esille kolme palkittua työtä.
1. sija: Fiskars
Tuomaristo valitsi kilpailun voittajaksi Fiskarsin vuosikertomuksen. Se oli tuomariston mukaan kokonaisuutena erittäin tyylikäs, selkeälukuinen ja kattava. Painojälki oli ensiluokkaista. Voiton Fiskarsille varmisti se, että vuosikertomus heijastaa erinomaisesti yrityksen brändiä ja ilmettä. Voittaneen vuosikertomuksen ulkoasun on suunnitellut Dog Design. Voittaneen vuosikertomuksen suunnittelutiimi palkittiin Pariisin-matkalla.
2. sija: Sanoma
Kilpailussa toiseksi tuli Sanoma Oyj:n vuosikertomus, jossa raati arvosti erityisesti ilmavuutta, ihmisten esiin nostamista sekä helppolukuisuutta. Lisäksi vuosikertomuksen todettiin antavan organisaatiosta erittäin positiivisen kuvan. Suunnittelutoimistona vuosikertomuksessa oli Dynamo Advertising.
3. sija: Nefco
Pronssille nousi Nefcon vuosikertomus, jonka ulkoasun oli suunnitellut Nimiö / Mikko Luotonen. Nefcon vuosikertomuksessa tuomaristo arvosti yksinkertaista tyylikkyyttä, johdonmukaisuutta ja hienoja kuvia. Vuosikertomusta pidettiin hyvänä esimerkkinä keinojen harmoniasta ja hyvästä luettavuudesta.