Podcast-applikaatio voitti Think Ink -kilpailun
Media-alan tutkimussäätiön Think Ink -innovaatiokilpailun voittajat on valittu. Pääpalkinnon 80 000 euroa saa videon ja äänen yhdistävä VidCast, joka on ratkaisu matalan kynnyksen podcast-julkaisemiseen.
Jaetulle toiselle sijalle ylsivät lisätyn äänitodellisuuden mobiiliratkaisu Voconaut ja kuvan rajauksen mullistava Frameright. Kolmanneksi sijoittuivat mediamyynnin työkalu Superskills ja edutainment-alusta Newsverse. Suuruudeltaan 80 000–10 000 euron palkinnot on tarkoitettu ideoiden jatkokehittämiseen.
Kilpailun voittaja VidCast on mobiililaitteisiin suunniteltu podcast-applikaatio. Matalan kynnyksen julkaisualusta yhdistää sekä ääntä että videoita tarjoten käyttäjälle mahdollisuuden valita kuunteleeko vai katseleeko hän – vai molempia. VidCast nojaa yhteisölähtöisyyteen ja käyttäjien luomaan sisältöön.
– Loimme myös ratkaisun käyttäjäkokemukseen liittyvään tekniseen ongelmaan, mutta tämän osalta otimme takapakkia kesällä 2018, kun YouTube toi markkinoille oman premium-versionsa. Yksi tukipilarimme ikään kuin suli pois. Mutta sellaista se on – kaikkeen on mahdotonta varautua, VidCastin Riikka Reunanen kertoo. Reunanen on myös Basso Median toimitusjohtaja.
– Tutkimusten mukaan äänipalveluiden suosio on kasvanut erityisesti nuorten keskuudessa. Tuomaristo piti VidCastin innovatiivisesta toimintamallista ja näkee siinä toimialan uudistamispotentiaalia, tuomariston jäsen ja Media-alan tutkimussäätiön johtaja Noora Alanne korostaa.