Etikettimarkkinat kääntyivät kasvuun Euroopassa
Euroopan etikettimarkkinat supistuivat voimakkaasti alkuvuonna 2023, mutta kääntyivät kasvuun viimeisellä vuosineljänneksellä. Kasvu on jatkunut tänä keväänä, kertoo etikettialan järjestö Finat.
UPM:n lakko näyttää olleen yhtenä katalysaattorina keväällä 2022 alkaneelle voimakkaalle etikettimateriaalien varastojen keräämiselle. Pitkät toimitusajat ja heikentynyt saatavuus aiheuttivat Finatin mukaan ylikysynnän, joka kostautui vuoden 2022 lopussa ja vuonna 2023. Varastot olivat täynnä materiaaleja, mutta kysyntä ei kasvanutkaan riittävästi, ja ostoja vähennettiin.
Itsekiinnittyvien etikettimateriaalin kysyntä supistui Finatin mukaan Euroopassa 25,8 % vuonna 2023. Tämä on suurin pudotus koko vuonna 2003 alkaneet Finatin tilastoinnin aikana.
Kysynnän lasku alkoi hidastua kesällä 2023 ja viimeisellä neljänneksellä kysyntä kasvoi 2,1 %. Kysyntä on heilahdellut samantapaisesti eri asiakasryhmissä kuten elintarvikkeissa, juomissa ja terveydenhoitotuotteissa. Kaikissa niissä kysyntä on elpynyt vuoden 2023 lopussa.
Etikettien kysyntään vaikuttavat muutokset kulutuskysynnässä. Yksi vaikuttava trendi on kaupan omien merkkien kysynnän kasvu suhteessa brändituotteisiin, Finat sanoo.