Mediamainonta vihdoin nousuun 2018
Mediamainonta kääntyi vihdoin nousuun vuonna 2018 monen vuoden laskun jälkeen. Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 246 miljoonaa euroa vuonna 2018 ja mainonnan määrä kasvoi 2,3 % edellisvuoteen verrattuna.
Mediaryhmien osuuksia perinteisellä mediaryhmäjaottelulla tarkasteltaessa mainonnan panostukset nousivat kaikissa muissa mediaryhmissä paitsi painetussa mediassa. Suurin osuus markkinoista on verkkomedialla (34 %). Mediaryhmistä prosentuaalisesti eniten kasvoi ulkomainonta (+15 %).
Jos mediaryhmät sisältävät myös digitaalisen mainonnan, tilanne on vähän toinen. Tällöin sanoma- ja aikakauslehtien osuus on jo 40 % koko mediamainonnan määrästä. Sanomalehtien digitaalinen mainonta parantaa varsinkin sanomalehtien muutosprosenttia. Some- ja hakusanamainonta kasvoivat edelleen voimakkaasti.
Tiedot perustuvat Kantar TNS Oy:n kuukausittaiseen mediaseurantaan sekä vuosittaiseen erillistutkimukseen, jossa yhteistyökumppaneina ovat media-alan liitot. Kantarin mukaan vähittäiskaupan osuus mainonnan määrästä oli edelleen merkittävä 22 % (193 Meur).
Suurista toimialoista finanssialalla sekä elintarvikealalla investoitiin mediamainontaan enemmän kuin edellisenä vuonna. Brändimainonnan osuus mediamainonnan kokonaisuudesta on kääntynyt nousuun ja oli 62 % (552 Meur) vuonna 2018. Luokitellun mainonnan osuus oli 16 % (140 Meur).