Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Ricoh valmiina auttamaan – nyt myös jälkikäsittelytarpeissa

13.10.2022 13:14Uutiset » Advertoriaalit

Huom! Tämä on Ricoh Finland Oy:n maksullinen advertoriaaliartikkeli.

Duplo on yksi Ricoh Finlandin uusista edustuksista jälkikäsittelyratkaisuissa. Duplolla on erittäin kattava valikoima jälkikäsittelyratkaisuja, kuten kuvassa näkyvä uusi B2-koon monitoimiviimeistelijä.

Ricoh Finland Oy tarjoaa nyt kotimaisille painotaloasiakkailleen myös kattavat jälkikäsittelyratkaisut sisältäen monipuoliset laitteet, tarvikkeet sekä huollon ja ylläpidon.

Ricoh ilmoitti tämän vuoden kesäkuussa ostaneensa Quadientin graafisen liiketoiminnan Pohjoismaissa. Kaupasta on nyt neljä kuukautta aikaa ja tilannekatsauksen antaa kaupan toteutumiseen vahvasti vaikuttanut Ricoh Finlandin toimitusjohtaja Janne Tilli.

Mitkä asiat vaikuttivat siihen, että Ricoh halusi tehdä tämän kaupan?
– Meillä on ollut tiivistä yhteistyötä Quadientin ja entisen Neopostin kanssa vuosikausia jo ennen tehtyä liiketoimintakauppaa. Graafinen liiketoiminta on Ricohille yksi avainliiketoiminta-alueista kaikissa Pohjoismaissa ja strategiamme mukaisesti haluamme siihen panostaa. Esimerkiksi Suomessa lähes kolmaosa maayhtiön liikevaihdosta tulee graafisen alan laitteista, palveluista ja huolto- sekä ylläpitopalveluista. Yrityskauppa antaa Ricohille merkittäviä valmiuksia tarjota end-to-end -ratkaisuja asiakkailleen sisältäen myös jälkikäsittelyratkaisut. Kaupassa saimme paljon erittäin hyvää osaamista sekä tietotaitoa Quadientin graafisen toimialan työntekijöiden siirtyessä vanhoina työntekijöinä Ricohille. Merkittäviä tekijöitä oli uuden liiketoiminnan lisääminen ja se, että kauppa tuo synergiaa sekä etuja niin Quadientin kuin Ricohinkin asiakkaille, kertoo Janne Tilli.

Uskon, että näin laajaa osaamista ja kattavaa määrää resursseja ei ole yhdelläkään graafisen alan myyntiyrityksellä Pohjoismaissa.

Onko jotain konkreettista kesäkuisen kaupan jälkeen jo tapahtunut?
– Olemme alkaneet ristiinkouluttaa Quadientilta siirtynyttä ja Ricohin vanhaa henkilöstöä niin myynnissä, huolto- ja ylläpitopalveluissa kuin tukitoiminnoissakin. Asiakkaille, niin Quadientin entisille kuin uusillekin asiakkaille, tämä tarkoittaa moninkertaisesti enemmän henkilöstöä ja resursseja asiakaspalveluun. Huolto- ja ylläpitopalvelumme kattavat koko Suomen samoin kuin muutkin Pohjoismaat. Myynnissä olemme aloittaneet Ricohin henkilöstön kouluttamisen entistä paremmiksi viimeistely- ja jälkikäsittelylaitteiden osaajiksi. Tässä meitä tukee Quadientilta siirtyneet myyjät sekä jälkikäsittelylaitetoimittajat omilla laajoilla koulutusohjelmillaan.

Janne Tillin katse tulevaisuuteen on positiivinen. Hän uskoo asiakkaiden hyötyvän paljon Ricohin laajentuneesta laite- ja huoltopalveluiden valikoimasta.

Quadientin graafinen liiketoiminta piti sisällään kymmeniä tuotemerkkejä. Ovatko nämä kaikki edustukset nyt teillä vai teettekö valikoimaan karsintaa?
Quadientin valikoima tarjottujen tuotemerkkien ja tuotteiden osalta on ollut huomattavan laaja ja siinä on ollut vaihtelua neljän Pohjoismaan välillä. Harmonisoimme tuotevalikoimaa Pohjoismaiden välillä, jotta voimme entistä vahvemmin panostaa valikoituihin tuotemerkkeihin sekä erityisesti osaamiseen sekä palveluun valittujen tuotemerkkien ja tuotteiden osalta. Tämä on ehdottomasti myös asiakkaidemme etu.
– Tärkeitä tuotemerkkejä on useita, mutta muutaman mainitakseni mm. Duplo, Multigraf, C.P. Bourg, Polar-Mohr, Ideal (Krug & Priester), Renz, Komfi, ja Challenge.

Myyvätkö teidän jälleenmyyjänne myös näitä teille siirtyneitä uusia tuotemerkkejä?
– Tarkoituksemme on, että jälleenmyyjämme, jotka ovat akkreditoituneet tuotantoratkaisujen myyntiin, ja jotka ovat saaneet koulutuksen jälkikäsittelyratkaisuiden myyntiin, voivat myös tarjota asiakkaille näitä ratkaisuja ja niihin liittyviä palveluja.

Sopimuksen myötä Ricohille siirtyi Quadientin pohjoismaisen graafisen liiketoiminnan työntekijät. Kuinka monesta henkilöstä on kyse?
– Kaiken kaikkiaan Quadientilta siirtyi vanhoina työntekijöinä Ricohille 22 henkilöä. Tämä on meille merkittävä vahvuus. Aiemman Ricohin graafiseen liiketoimintaan keskittyneen henkilöstön lisäksi saimme erinomaista osaamista.

Entä uusien tuotemerkkien huolto. Miten se on järjestetty?
– Kuten jo kerroinkin, ristiinkoulutamme henkilöstömme tarkoittaen sitä, että Quadientilta siirtyneiden osaavien huoltoteknikoiden lisäksi myös vanhat, jo ennen liiketoimintakauppaa Ricohilla olleet teknikot tullaan kouluttamaan jälkikäsittelylaitteiden huolto- ja ylläpito-osaajiksi. Quadientin entiset teknikot tulevat myös saamaan koulutuksen Ricohin digipainokoneiden/tuotantotulostimien huoltoon. Tämä lisää merkittävästi koulutettujen osaajien määrää kentällä, parantaa asiakaspalvelua sekä huollon saatavuutta lyhentäen huoltokutsujen vasteaikoja.

Ricohin laajentumisesta Pohjoismaissa kesäkuussa iloitsivat vasemmalta Ricoh Europen Eef de Ridder, Quadientin Nordic VP Sales & Operation Niklas Lundén, Suomen Ricohin Janne Tilli ja Tanskan Ricohin Soren Krogh-Nielsen. Kuva: Ricoh Suomi.

Ricohilla on tarjota Suomessa digitaaliseen painotuotantoon poikkeuksellisen laajat kokonaisratkaisut: ohjelmistot, painolaitteet, viimeistelylaitteet ja kaikkien näiden huolto ja ylläpito. Miten tämä on otettu vastaan asiakasrajapinnassa?
Asiakkaat ovat ottaneet uutisen erittäin hyvin vastaan, kun ymmärtävät mitä liiketoimintakauppa tarkoittaa heidän omalle, usein erittäin kriittiselle liiketoiminnalleen. Kauppa oli Ricohille strateginen päätös, jolla vahvistamme liiketoimintaamme. Tärkeää meille on kuitenkin arvojemme mukaisesti asiakkaidemme liiketoiminnan tuki ja pitkäjänteinen kehittäminen. Tunnemme vastuumme alan elinvoimaisuudesta, jonka vuoksi panostammekin aina merkittävästi tuki-, huolto- ja palveluorganisaatioomme. Uskon, että näin laajaa osaamista ja kattavaa määrää resursseja ei ole yhdelläkään graafisen alan myyntiyrityksellä Pohjoismaissa.
– Ricohin asiantuntijat auttavat asiakkaitamme mielellään nyt myös kaikkiin jälkikäsittelyyn liittyvissä kysymyksissä ja tarpeissa. Olkaa rohkeasti yhteydessä.


Lisätietoja:
Ricoh Finland, Myynti ja Markkinointi
Puh. 0207 370 300 (vaihde)
Seuraa meitä Facebookissa: www.facebook.com/ricohfinland 
Seuraa meitä Twitterissä: https://twitter.com/ricohfin
Seuraa meitä LinkedInissä: www.linkedin.com/company/ricoh-finland-oy

Ricoh

Share: