Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Poriin uusi pelipainokone

9.12.2022 15:12Uutiset » Advertoriaalit

Huom! Tämä on Heidelberg Baltic Finland OÜ:n maksullinen advertoriaaliartikkeli.

Markku Heljakka, Lauri Nieminen ja tuotantopäällikkö Jussi Viljanen takanaan 20 metriä pitkä Tactic Gamesin tuore offsetpainokone Heidelberg Speedmaster CX 104 kahdella lakkayksiköllä (vesi ja UV). Konetta on tarkoitus pyörittää kolmessa vuorossa neljällä painajalla. Näin pelituotantoon saadaan lisää kapasiteettia.

Porilainen pelitehdas Tactic Games suunnittelee, valmistaa ja toimittaa ajanvietepelejä ympäri maailman. Painokone on kriittisen tärkeä yritykselle. Siksi yritys investoi uuteen Heidelberg-painokoneeseen.

Tiedätkö toista kotimaista graafisen tuotannon yritystä, jonka toimittamista tuotteista 85 prosenttia lähtee kotimaan rajojen ulkopuolelle? Porilaisesta Tactic Gamesista, joka aiemmin tunnettiin nimellä Nelostuote, on kasvanut aidosti globaali toimija. Yritys operoi noin 40 miljoonan euron liikevaihdolla, ja siitä noin 85 prosenttia muodostuu viennistä yli 70 maahan. Miten se on mahdollista?

– Me olemme aina menneet tuote edellä. Silloin hinta ei ole määräävä tekijä, kuten se usein tavallisissa kirjapainoissa on. Vaikka mekin olemme pohjimmiltamme painotalo, niin olemme hyvin erilaisia. Me teemme omia tuotteitamme ja koko tuotantoprosessi on omissa käsissä, kertoo Tactic-konsernin 67-vuotias hallituksen puheenjohtaja Markku Heljakka.

Tactic Games -faktoja: * Perustettu 1967, kaikki lähti Kimblestä * Valmistaa lauta- ja ulkopelejä, leluja ja tehtäväkirjoja * Toimii Porissa, jossa yli 10 000 m2 tuotantotilat * Liikevaihto n. 40 Meur, josta vienti 85 %. * Työntekijöitä yli 150 * 5 milj. peliä vuosittain ympäri maailman

Koska Tactic painaa ja valmistaa pääsääntöisesti omia tuotteitaan, ei sen tarvitse olla kilpailutuksissa mukana. Tacticilla hintojen kilpailutuksesta vastaavat kuluttajat kukkaroillaan.

– Halpatuotantoa vastaan meidän on täytynyt rakentaa tuotantomme erittäin tehokkaaksi. Ja tietysti pelien täytyy olla huippuhyviä. Emme valmista mitään, mihin emme itse usko, Heljakka sanoo.

Tactic Gamesin hallituksen puheenjohtaja Markku Heljakka on nähnyt koko yhtiön historian. Hän oli pienenä poikana yhtiön ensimmäisen menestystuotteen Kimblen kannessa. Nykyinen toimitusjohtaja Lauri Nieminen pitää käsissään puolestaan modernia pakopeliä.

Paljon teknologiaa

Markku Heljakka on nähnyt oikeastaan koko Tactic Gamesin historian. Hän oli pienenä poikana yhtiön ensimmäisen menestystuotteen Kimblen kannessa. Tämä tapahtui vuonna 1967, jolloin hänen isänsä Aarne Heljakka toi amerikkalaislähtöisen Trouble-pelin Suomeen. Markku nousi toimitusjohtajaksi jo vuonna 1980. Nykyisessä hallituksen puheenjohtajan roolissaan Markku on selvästi vähemmän mukana operatiivisessa toiminnassa.

– Olen kuitenkin käytettävissä ja vastaan vielä meidän investoinneistamme, kuten uuden painokoneen hankinnasta, Markku Heljakka kertoo ja jatkaa:
– Meillä on talossa itse asiassa aika paljon painotaloille ominaista teknologiaa, esimerkiksi neljä kovakotelon valmistuskonetta, kaksi laminointi/kaseerauskonetta, stansseja, Starfoil-foliokone, kaksi uutta väridigikonetta, kaksi mustavalkolinjaa, Heidelbergin taittokone, Polarin leikkurit, Isaddle-vihkolinja, robotteja ja pakkauslinjoja. Meillä on myös puutuotantoa ja robotisoitu 26 metriä korkea Swisslog-korkeavarasto 6800 lavapaikalla.

Puutuotantoa tarvitaan, sillä Tactic Games osti Mölkky-tavaramerkin oikeudet vuonna 2016. Mölkkyä valmistetaan noin 500 000 per vuosi. Luvusta voi ymmärtää, että Mölkyn osalta vienti on isossa roolissa. Erityisesti Ranskasta on tullut lähes Suomen veroinen mölkkymaa.

– Ranskalaiset ovat niin hulluina peliin, että Pariisissa on jopa Mölkky-cocktailbaari, kertoo toimitusjohtaja Lauri Nieminen.

Tactic Gamesin toimitusjohtaja Lauri Nieminen on Markun tytärten serkku. Tyttäristä Jemina vaikuttaa markkinoinnissa ja toinen tytär Kati tuotekehityksessä. Kyseessä on vahva perheyritys.

Uudella koneella voimme lakata UV- ja vesilakalla samanaikaisesti.

Hyvä luotto ”Heikkuun”

Heidelberg Speedmaster CX 104 – 4-LYYL. Se on Tactic Gamesin tuore miljoonainvestointi, joka lähti tuotantovauhtiin nyt marraskuussa. Miksi uusi B1-koon offsetpainokone hankittiin?
– Tärkein uusi ominaisuus on se, että uudella koneella voimme painaa ja lakata sekä vesi- että UV-lakalla samanaikaisesti. Lakkoja tarvitaan paljon meidän tuotteissa ja kahden erilaisen lakan yhdistelmä tuo meille uusia mahdollisuuksia. Nyt päästään testaamaan, Heljakka vastaa.

Porissa paikan päällä ollut Heidelbergin kouluttaja Marko Kajan nosti Tacticin uuden työjuhdan huippunopeuteensa, 15 000 B1-arkkiin per tunti. Se veti suupielet hymyyn.

Koneessa on neljä väriyksikköä, kaksi lakkayksikköä ja kaksi kuivausyksikköä. Niin sanottuja torneja on siis yhteensä kahdeksan ja kone on noin 20 metriä pitkä. Uuden työjuhdan kuntolaittoajat ovat aikaisempaa konetta (Heidelberg CD-malli) noin 50 % nopeampia ja uutta CX-sarjan konetta on tarkoitus pyörittää kolmessa vuorossa neljällä painajalla. Näin pelituotantoon saadaan lisää kapasiteettia. Huippunopeus on 15 000 B1-koon arkkia tunnissa.

– Tutkimme kyllä eri vaihtoehtoja. Erittäin tärkeä osa-alue investoinnissa on palvelu eli esimerkiksi tuki ja huolto. Vanha Heidelbergin kone pyöri tehokkaasti 17 vuotta, ja luotto ”Heikun” huolto-organisaatioon on hyvä. Vanha kone lähti edelleen käyttöön jonnekin päin maailmaa, joten kyllä nämä kestäviä koneita ovat, Heljakka kertoo.

Pandemia toi kasvua

Lautapelit, ulkopelit, lelut ja lasten tehtäväkirjat ovat Tacticin päätuotteet. Peleihin tehdään myös digitaalisia mobiilisovelluksia, joten tuotekehityspuolella tarvitaan myös paljon koodausosaamista.

Isona missionaan Tactic haluaa peliensä kautta tuoda perheitä, ystäviä ja ylipäätään ihmisiä yhteen – saman pöydän tai pihan ääreen. Se on tärkeä tehtävä aikana, jolloin yksinäisyys perheidenkin sisällä kasvaa – jokaisella kun on taskussaan digitaalinen pelikone.

Millaiset tuotteet ovat sitten kasvussa?
– Meillä erilaiset oppimispelit, rikospelit, partypelit ja Mölkky vetävät hyvin, vaikka kaiken kaikkiaan markkinatilanne on tällä hetkellä haastava, sillä kauppa on varovainen. Pandemia oli kasvua pelialalle ja meille myös, mutta nyt ollaan taas palaamassa normaaliin jaksoon. Markkinaa painaa hintojen nousu ja pelot, Heljakka kertoo.

Tacticin valikoima koostuu sekä omista että lisensioiduista peleistä. Lisenssillä tehdään mm. Muumi- ja Pipsa Possu -tuotteita. Lisenssipeleissä Tactic pyrkii aina saamaan globaalit oikeudet, mutta kilpailuakin riittää. Maailman suurimpia lelu- ja pelibrändejä ovat mm. Lego, Mattel ja Hasbro. Niiden luvuista Tactic Games on kaukana, mutta Porin tehtaallakin valmistuu ällistyttävä määrä tuotteita, vuosittain lähes viisi miljoonaa lautapeliä maailman joka kolkkaan. Konsernissa on 150 henkilöä töissä, joista noin 100 Porissa. Varastoja ja pienempiä toimipisteitä on Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Puolassa, Hollannissa, Ranskassa, Englannissa ja USA:ssa. Aikamoinen loikka Porista ponnistaen ja nyt uudella tehopainokoneella painaen.


Heidelberg tarjoaa laajan valikoiman painotuotannon laiteratkaisuja ja tarvikkeita. Kysy lisää:
tiina.hurttala@heidelberg.com / puh. 040 5252 258
jari.honkonen@heidelberg.com / puh. 0400 615 450
heidelberg.com/fi

Array
Share: