Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Kilpailuetuna luotettavuus?

25.10.2022Kirjoittaja: Ilkka Mattila

Teetin muutama vuosi sitten remontin. Sellaisen ison, jossa purettiin seiniä, muutettiin keittiön paikkaa ja rakennettiin uusi kylppäri. Eihän se putkeen mennyt. Aikataulut olivat ihan mitä sattui, seinistä ei saatu suoria ja vähältä piti, ettei purkutöissä menty naapurin olkkariin. Vain hyvän arkkitehdin avulla projekti pääsi ylipäätään maaliinsa.

Rakennusala, noh, se nyt on mitä on. Erikoistapaus. Mikään ei toimi, mikään ei onnistu. Toista se on meillä, graafisella alalla – vai onko?

Tuttavani oli muuttamassa myymäläänsä toisaalle, ja vanhan myymälän ikkunoihin suunniteltiin näyttävät opasteet, jotta asiakkaat löytäisivät uuteen paikkaan. Hyvä ajatus, peräti asiakaslähtöinen. Mutta kun teipit ilmestyivät liian aikaisin, oli soppa valmis. Asiakkaat menivät osoitteeseen, jossa ei ollut mitään, ja vanhassa myymälässä nököttävillä asiakaspalvelun ammattilaisilla oli suru puserossa, kun kassakone ei kilissyt.

Messuosasto, joka ei ole valmiina messujen alkaessa, on surullinen näky. Tilannetta ei juurikaan helpota edes se, jos osasto on valmiina, mutta tyystin väärin kasattuna. Ei ole montaakaan aikaa siitä, kun erään suomalaisen pörssiyrityksen markkinointijohtaja teippaili ihan itse ständiään kasaan samalla kun kilpailijoiden osastoilla pyörivät onnenpyörät.

Tuotelanseerauksesta tunnin myöhässä saapuvat iriodin-lakatut esitteet ovat esitteinä wow, mutta niiden tarve on varsin vähäinen, kun kutsuvieraat ovat jo ehtineet paeta, kuka minnekin.

Asiakkaiden arvostuksessa laatu ja aikataulujen pitäminen ovat tärkeämpiä kuin hinta tai hyvät bileet kerran vuodessa.

Sen verran pitkään olen taapertanut graafisen alan tiskin molemmilla puolilla, että tiedän haasteen olevan ikävän syvällä printtibisneksen sydämessä. Loputtomat ovat ne kerrat, kun johtoryhmät ja hallitukset ovat istuneet ja pohtineet tilannetta. On kirjailtu yhtä ja toista ylevää, on pohdittu ja päätetty, on vaihdettu ihmisiä, on luotu tulospalkkioita.

Jokainen, joka on lukenut asiakastutkimusten palautteita tietää, että asiakkaiden arvostuksessa laatu ja aikataulujen pitäminen ovat tärkeämpiä kuin hinta tai hyvät bileet kerran vuodessa. Jopa joulupullon laadusta ollaan valmiita tinkimään, jotta printit ja präntit saadaan aikataulussaan sellaisina kuin on sovittu.

Asia ei muutu, vaikka nurkkahuoneissa tehtäisiin mitä. Tämä on kulttuurikysymys. Sellaisen sisäsyntyisen kulttuurin, jota ei voi kaataa työntekijöiden kurkuista firman bileissä alas. Johtoryhmä voi runoilla ruusunpunaisia lauseita, mutta lähiesimiestyö lopulta ratkaisee, onko nyssäkkä perillä huomenna vai ei. 

Ei, ei valvomalla, vaan luomalla vastuunkannon ilmapiiriä, jossa jokainen paitsi huolehtii omasta tontistaan, myös ojentaa viestikapulan eteenpäin niin että kollegallakin on mahdollisuus onnistua työssään.

Kun luet tätä talousnumeroa voit samalla miettiä, minkä verran parempia suoritukset olisivat, jos hommat edes pääsääntöisesti menisivät ykkösellä maaliin. Kun olet laskutoimituksesi tehnyt, pohdi, olisiko teillä varaa lähiesimiestyön kuntoon laittamiseen.

 



Kirjoittaja Ilkka Mattila on erikoistunut kirjaimien ja sanojen järjestelyyn siten, että ne ihastuttavat ja vihastuttavat.

Tämä artikkeli on julkaistu Print&Media-lehdessä syyskuussa 2022, nro 5/2022. Print&Median koko arkisto on luettavissa Lehtiluukusta.

Array
Share: