Vuoden markkinointiteko julisti joulurauhaa kaikille
Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja yhteisöllisyys nousivat tärkeään rooliin Grafian Vuoden Huiput -kilpailun palkituissa töissä. Pääpalkinnon eli Grand Prix’in sai HOK-Elannon #joulurauhaa-mainosfilmi. Elämäntyöpalkinto, Platinahuippu, myönnettiin Päivi Topinoja-Arangolle.
Yhteiskunnallisesti vaikuttavat ja arkea parantavat markkinointi- ja designteot nousivat parhaimmistoon.
– Kun yhä useammat markkinointiviestit katoavat mielen roskapostiin, paras mainonta ei voi tuntua mainonnalta. Se tuntuu oikealta, kertoo kilpailun ylituomari Niklas Lilja.
HOK-Elannon #joulurauhaa-filmi oli yksi viime vuoden pysäyttävimpiä: Aleksi Salmenperän ohjaamassa mainoksessa monikansallinen joukko laulaa Eppu Normaalin Murheellisten laulujen maa -kappaleen Ikenna Ikegwuonun kuorona. Filmi palkittiin Grand Prix’in lisäksi myös Liikkuva kuva -sarjan Kultahuipulla ja mainoksen HOK-Elannolle tilannut SOK:n markkinointijohtaja Lauri Toivonen palkittiin Vuoden Asiakashuipulla.
Nuoret luovat -sarjan voittaja Lahjoitukset.fi ja Palvelumuotoilu-sarjan voittanut Maahanmuuttoviraston EnterFinland-palvelu pyrkivät kummatkin helpottamaan Suomeen saapuvien pakolaisten vastaanottamista.
Kilpailutöistä Wolt ja Suomi-emojit nousivat kumpikin kultasijoille kahdessa eri sarjassa: Wolt sai Kultahuipun digitaalisesta designistaan ja tuotemuotoilustaan, Suomi-emojit puolestaan voitti Graafisen muotoilun ja Digitaalisen markkinointiviestinnän sarjat.
Vuoden Huiput 2015 -kilpailussa palkitut työt ovat esillä näyttelyssä, joka on avoinna yleisölle 21.4.–8.5.2016 Torikortteleissa, osoitteessa Aleksanterinkatu 16–18, Helsinki. Näyttelyllä on paljon oheisohjelmaa, josta saa tietoa seuraamalla Grafian Facebook-sivuja.