UPM:n kehittämää tuoreusvahtia kaupallistetaan
UPM ja Indicatorium Oy ovat sopineet UPM:n kehittämän tuoreusvahdin kansainvälisestä kaupallistamisesta. Tuoreusvahti on älytarra, joka reagoi tiettyihin kemikaaleihin ja jonka avulla voidaan todeta, onko ruoka-aine vielä tuore ja turvallinen käytettäväksi. Indicatorium tavoittelee tuoreusvahdilla kansainvälisiä markkinoita. Tekes rahoittaa hankkeen käynnistysvaihetta.
– Tuoreusvahti on luotettava ja kustannustehokas tarra, joka on helppo liittää suoraan pakkaukseen. Tarra on integroitavissa NFC- tai RFID -teknologiaan, ja sille on useita erilaisia sovelluskohteita. Tuote on kuluttajatestattu siipikarjatuotteiden osalta, ja jatkossa valikoimaamme tulevat esimerkiksi pakatut tuoreet kalat, leikatut hedelmät ja vihannekset. Asiakkaamme saavat tuotteesta selviä taloudellisia- ja kilpailuetuja. Tuoreusvahdin käyttö vähentää myös hävikkiä, kertoo Indicatorium Oy:n toimitusjohtaja Tomi Siimes.
– Tekesin tukema Innovation Mill -hanke sopii hyvin UPM:n tavoitteisiin löytää kumppaneita ei-ydinosaamiseemme liittyvien ideoiden ja patenttien kaupallistamiseksi. Haemme jatkuvasti innovatiivisia kumppaneita biotalouden projekteihin ja sivuvirtojen hyödyntämiseen sekä uusien liiketoimintamallien kehittämiseen ja meiltä itseltämme hyödyntämättä jäämien patenttien hyödyntämiseen, sanoo UPM:n teknologiajohtaja Jyrki Ovaska.
Kyseessä on UPM:n ensimmäinen kaupallistamishanke Spinverse Oy:n hallinnoiman Innovation Mill -ohjelman yhteistyökumppanina. Ohjelman muut suuryrityskumppanit ovat Fortum, Nokia, Kemira, Metso, Ruukki ja Wärtsilä.
Kuva: UPM.