Ihan vain Niini

17.4.2020Kirjoittaja: Miika PeltolaKuva: Piia HarjulaJulkaistu lehden numerossa 4/2019

Niini uudisti brändinsä alkuvuodesta 2019. Samalla oli oikea hetki pudottaa Kopio-sana pois yrityksen nimestä.

Kopio Niini on nyt Niini. “Jo aikojen alusta monet asiakkaat ovat puhuneet vain Niinistä, joten nimenmuutos ei ole asiakkaille shokki”, sanoo toimitusjohtaja Katja Niini. Kuvassa taustalla on iso UV-suurkuvatasotulostin, johon yritys investoi alkuvuodesta. Sillä haetaan yritykselle kokonaan uutta liiketoimintaa.

Niinin toimitusjohtaja Katja Niini, uudistitte alkuvuodesta 2019 yrityksenne brändin. Miksi uudistus tehtiin?
“Halusimme, että brändimme heijastaa sitä, mitä me tänä päivänä olemme: monipuolinen, joustava, nopea ja ekologinen. Tavoitteemme oli myös ylipäätään päivittää brändiä, koska teimme edellisen logouudistuksen yhdeksän vuotta sitten ja sen jälkeen meille oli kertynyt useampien brändielementtien kerrostuma.”

Kopio Niinistä tuli Niini. Miksi kopio-sana tippui pois?
“Olimme jo pitkään miettineet sitä, että Kopio Niini ei enää kerro siitä, mitä olemme. Tämä oli oikea hetki pudottaa kopio-sana pois. Se tuntui vievän ajatuksia kopiolaitokseen ja se on kaukana siitä kategoriasta, missä olemme. Vanha nimi oli haaste varsinkin, kun keskustelimme uusien asiakkaiden kanssa. Emme kuulostaneet modernilta painotalolta, mikä kuitenkin olemme.”

Niini
Perustettu: 1957
Liikevaihto: 10,2 milj. euroa (2018)
Työntekijöitä: 108 (2018)
Toimipaikat: Helsinki, Turku, Tampere, Kotka, Lappeenranta ja Tallinna.

Miten uudistus tehtiin?
“Aloitimme pohtimalla asiaa yhtiön arvojen kautta. Miten rakennamme brändin, joka kuvastaa visiotamme ja missiotamme? Haluamme olla asiakkaiden paras ja ketterin kumppani kaikissa viestintäasioissa. Miten pystymme parhaiten toteuttamaan asiakkaiden toiveet ja tarjoamaan heille ratkaisuja ja ideoita? Miten nämä perusasiat voivat näkyä brändissä? Markkinointipäällikkö Suvi Pailokari ja minä teimme brändistrategian.”

“Suvi hoitaa brändiuudistuksen käytännön työn. Ilmeen kumppanina oli Dynamo&Son, jonka Ilkka Kärkkäinen sai tosi hyvin kiinni Niinin minuudesta ja suunnitteli logon ja sen graafiset elementit. Ilkka löysi tavan myös graafisesti kertoa ketteryydestämme ja joustavuudestamme. Meidän logon N-elementti on elävä, se muovautuu ja mukautuu moneen pintaan ja paikkaan. Dynamon Pasi Janhunen suunnitteli meille joustavasti käytettävän sloganin, joka tiivistää meidän asiakaslupauksen: ‘Kuka jeesaa? No Niini.’ Se kertoo siitä, että asiakas on aina ollut palvelumme keskiössä ja ohjaa kaikkea liiketoimintaamme.”

”Uusille verkkosivuille Suvi ideoi palvelut sellaisella kulmalla, että ne on helppo löytää, vaikka siellä on hirveästi tietoa. Meillä oli myös verkkosivujen tekemiseen kumppani.”

“Olemme jakaneet brändiuudistuksen koko tämän vuoden kestäviin paloihin. Näkyvimmät brändin elementit on jo toteutettu. Seuraavaksi uusimme esitteet ja pakkaukset sekä toimitilat, ja lanseeraamme uuden showroomin.”

Millainen aikataulu ja budjetti uudistuksella oli?
“Aloitimme pohdinnan noin puoli vuotta ennen lanseerausta, joka oli 15.2.2019. Brändiuudistukseen menee noin puolitoista vuotta. Budjetti ei ole julkinen, mutta uudistus on mittava hanke, jolle on varattu erillinen budjetti tavallisen markkinointimme ulkopuolelta.”

Mitkä ovat tärkeimmät brändiuudistuksessa huomioon otettavat asiat?
“Hyvä suunnitelma ja oikeat ihmiset tekemässä sitä. Brändiuudistus vaikuttaa kaikkeen viestintään ja materiaaleihin. Se on laajempi hanke kuin moni ajattelee. Brändi rakennetaan parhaiten, kun pohjatyö on tehty kunnolla.”

Mitä ongelmia uudistuksen tekemisessä oli?
“Brändin uudistus on haastavaa, koska se on valtava kokonaisuus, joka tuo sisäisiä ja ulkoisia muutoksia. Uudistuksessa on paljon asioita, jotka henkilökunnan pitää omaksua, mutta onneksi porukka on ollut hyvin mukana rakentamassa uutta Niiniä.”

“Pyrimme ennaltaehkäisevästi testaamaan, että ilme toimii. Testasimme esimerkiksi värimaailman toistumista omilla koneilla ja monilla papereilla. Kävimme läpi läjäpäin sävyjä ennen kuin oikea kombinaatio löytyi.”

Perheyrittäminen on yrityksen kulmakivi, se on yrityksen DNA:ssa. On todella hienoa, että kaikki resurssit ovat omissa käsissä.

Niini on yli 60 vuotta vanha yritys. Mitkä ovat vuosien saatossa isoimmat yrityksen toimintaan vaikuttaneet muutokset?
“Muutoksia tulee jatkuvasti sekä asiakkaiden puolesta että markkinatilanteen taholta. Alkuperäisistä 50–60-luvun kilpailijoista taitaa olla jäljellä vain muutama. Iso osa on lopettanut tai ostettu pois.”

“Aikaan on mahtunut monta taantumaa ja lamaa. Niistä on selvitty sillä, että yrityksen taloudesta on pidetty huolta. Liiketoimintaa ja palveluita olemme aina rakentaneet ja kehittäneet asiakkaitamme kuunnellen. Ja kun on tarve, teemme nopeita päätöksiä ja reagoimme muuttuneeseen tilanteeseen ketterästi. Se on kantanut.”

“Meillä on erittäin pitkiä asiakassuhteita. Jotkut ovat olleet kanssamme vuosikymmeniä. Tietysti etsimme myös uusia asiakkaita. Asiakastyytyväisyys ja -pysyvyys ovat korkealla. Olemme mitanneet, että asiakkaamme suosittelevat meitä mielellään.”

“Yrityksessämme on myös erittäin pitkiä työsuhteita. Pidämme huolta omistamme ja koulutamme henkilöstöä muuttuviin tarpeisiin. Esimerkiksi nyt saimme päätökseen 1,5 vuotta kestäneen meille räätälöidyn Lean-oppisopimuskoulutuksen, johon osallistui 18 henkilöä yrityksestämme. Se on valtava osaamisharppaus yrityksellemme.”

Mitä teille tarkoittaa se, että olette perheyritys?
“Perheyrittäminen on yrityksen kulmakivi, se on yrityksen DNA:ssa. On todella hienoa, että kaikki resurssit ovat omissa käsissä. Se antaa mahdollisuuden tehdä nopeita ratkaisuja, mutta ajattelemme liiketoiminnan kehittämistä myös pidemmällä aikajänteellä; itse mietin arjen lyhyen aikajänteen lisäksi jopa vuosien ja vuosikymmenten päähän. Varsinaista perhettä meillä on töissä seitsemän henkilöä, mutta perheyrittäminen tarkoittaa myös sitä, että kaikki työntekijät ovat laajennettua perhettä, niiniläisiä.”

Onkos nyt menossa niin sanotusti kolmas sukupolvi yrityksen johdossa?
“Kyllä. Yrityksen perustivat 1957 isovanhempani Eila ja Veikko Niini. Alusta asti vanhempien lisäksi myös kaikki neljä lasta ovat olleet töissä yrityksessä – kopioivat tai tsuppasivat eli toimittivat töitä bussikyydeillä asiakkaille. Isäni Rauli Niini johti yritystämme parikymppisestä alkaen eli 1970-luvulta lähtien ja hän kasvatti yrityksen nykyisiin mittoihin. Kakkossukupolvesta kaksi tädeistäni on edelleen pääomistajia. Minä ja siskoni Viivi, joka toimii meillä kehitysjohtajana, olemme myös pääomistajia ja edustamme kolmatta sukupolvea. Jokainen sukupolvenvaihdos on ollut erilainen. Sukupolvenvaihdos vaatii avointa keskustelua siitä, mikä on yritykselle parasta ja ettei omistuspohja pirstaloidu liikaa. Pääomistajista kolme on meillä päivätyössä.”

Uuden Niini-tunnuksen graafinen muotokieli on mainostoimisto Dynamo&Sonin käsialaa. Siinä näkyy viitteellisesti yrityksen historia raitoina: skannaus- ja kopiolaitos, monistamo ja arkkipaino. Arkit ovat muuttuneet symbolisiksi raidoiksi, jotka vielä jatkuvat Niini-sanassakin. Lila väri säilytettiin brändivärinä aikaisemmasta ilmeestä.

Mistä eri toiminnoista Niinin liiketoiminta muodostuu?
“Painoliiketoiminta ja kaikki siihen liittyvät palvelut ja uudet digitaaliset kanavat. NiiniShopiksi ristitty verkkokauppa, joka on joko avoin tai asiakkaille räätälöity. Suurkuvatuotannon aloitimme tänä vuonna isommassa mittakaavassa. Tarjoamme myös graafisia suunnittelupalveluita ja videotuotantoa. Sitten se, mistä yritys on lähtenyt eli rakennuspiirustukset. Niille olemme kehittäneet digikanavia ja oman NiiniPlus-projektipankin ja SendIt-tilauskanavan. Teemme myös paljon skannausprojekteja, joissa paperiset dokumentit ja arkistot muutetaan digitaaliseen muotoon. Kehitämme omia tuotteitamme aina asiakkailta saadun palautteen perusteella. Näiden lisäksi meillä on lähettipalvelu, joka tukee kokonaisuutta.”

Kuinka paljon myynnistä tehdään verkkokaupan kautta?
“Avoimen verkkokaupan kautta olemme alkumetreillä, mutta asiakkaille räätälöityjen tilauskanavien kautta tulee lähes viidennes graafisen puolen töistä. Tavoite on, että se olisi jo muutaman vuoden sisällä yli puolet myynnistä.”

Olette myös ostaneet yrityksiä. Kuinka yritysostoihin on päädytty?
“Olemme tehneet vuosien varrella 14 yrityskauppaa. Olemme lähteneet niihin, kun olemme halunneet laajentaa toimintaamme maantieteellisesti muualle. Olemme lähtöisin Helsingistä. Muutamia yrityksiä olemme ostaneet vain asiakkuuksien takia, mutta enemmän mietimme yrityskauppoja tällä hetkellä niin, että ne toisivat jotain uutta osaamista ja olisivat kannattavalla pohjalla.”

Teillä on myös osakkuusyritys Virossa, Koopia Niini&Rauam. Kuinka sillä menee?
“Viron yhtiö on perustettu yhdessä Rauamin perheen kanssa 20 vuotta sitten ja se on edelleen osa Niiniä. Se toimii itsenäisesti Viron markkinoilla ja sen asiakkaat ovat pääsääntöisesti virolaisia yrityksiä. Viron yhtiöllä menee hyvin. Teemme yhteistyötä uusien juttujen saralla, koska on turha käyttää samoja resursseja kahdessa maassa.”

Testasimme värimaailman toistumista omilla koneilla ja monilla papereilla. Kävimme läpi läjäpäin sävyjä ennen kuin oikea kombinaatio löytyi.

Saitte Ekokompassi-ympäristöjärjestelmän ensimmäisten yritysten joukossa 2010. Kuinka nykyään suhtaudutte vastuulliseen liiketoimintaan?
“Mietimme aina ympäristönäkökulmaa ja se ohjaa hyvin vahvasti liiketoimintapäätöksiämme. Tänä päivänä se näkyy esimerkiksi siinä, että olemme siirtyneet vihreään sähköön, lähettiautot ovat uutta tekniikkaa, kuten kaasu- tai hybridiautoja. Ympäristöohjelman kautta asiasta on tullut systemaattista. Meillä on myös Rinki- ja Joutsenmerkit. Vastuullisuus on vahvasti mukana ja sillä on vaikutusta valintoihimme. Olemme myös asiakkaidemme auditoima yritys, ja toimintaamme ohjaa laatujärjestelmä, joka noudattaa ISO9001:2015-laatustandardia ja Pohjoismaisen Ympäristömerkin periaatteita. Laatujärjestelmämme on käytössä yrityksen kaikissa toimipisteissä ja on auditoitu ja sertifioitu.”

Koska tulit Niinille ensimmäistä kertaa töihin?
“13-vuotiaana kesätöihin. Ensimmäiset työjutut olivat erilaisia tehtäviä tuotannossa. Olen ollut myös lähettinä ja muissa erilaisissa tehtävissä.”

“Olen valmistunut Helsingin kauppakorkeakoulusta kauppatieteiden maisteriksi. Opiskelin markkinointia ja minuun iskostettiin hyvin asiakaslähtöinen näkökulma. Sen jälkeen olin töissä toisaalla ja tulin Niinin toimitusjohtajan pestiin 2009. Yrityksen hallituksessa olen ollut vuodesta 2002 asti, välillä jäsenenä ja välillä puheenjohtajana.”

Millaista on olla toimitusjohtajana graafisen alan yrityksessä?
“Ei ole kahta samanlaista päivää. Toimiala on mielenkiintoisessa vaiheessa, koska eri vaihtoehtoja on monia. Suurin haaste on se, että osaa valita niistä oikein. Markkina on haasteellinen ja kymmeneen vuoteen on mahtunut kansainvälistä finanssikriisiä ja kaikennäköistä. Meillä on nyt noin sata henkeä töissä, joten työpöydälleni mahtuu sekä isoja että pieniä asioita. Olen luonteeltani sellainen, että tykkään kehityksestä ja muutoksesta. Jos niistä ei pitäisi, en tiedä kuinka kauan tässä tehtävässä viihtyisi.”


Tämä artikkeli on julkaistu Print&Media-lehdessä kesäkuussa 2019, nro 4/2019. Print&Median koko arkisto on luettavissa Lehtiluukusta.