Panostukset printtiin näkyvät myynnin kasvuna
Painotuotteiden tehokkuus mainosmediana on kasvanut eikä vähentynyt digitaalisella aikakaudella. Tämä yllättäväkin väite on johtopäätös tutkimuksesta, joka selvitti eri mainosmedioiden tehokkuutta. Tutkimuksen teki Suomen ainoa myynnin professori Petri Parvinen.
Parvinen on Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston myynnin professori. Hän tutki eri mainosmedioiden tehokkuutta Graafinen Teollisuus ry:n toimeksiannosta useiden merkittävien kuluttajatuoteyritysten yhteishankkeessa.
Tutkimuksessa dokumentoitiin, yhtenä ensimmäisistä tutkimuksista maailmassa, markkinointiviestinnän eri kanavien käytön vaikutusta myyntiin. Muun muassa ilmoitusliitteen, tv-mainoksen, hakukoneoptimoinnin ja kuvaston vaikutus näkyi suoraan myynnissä. Tarjous tai hintatieto parantaa myyntiä merkittävästi.
Kuluttaja käyttää eri medioita erilaisen tiedon etsintään. Perinteinen media herättää piileviä tarpeita, kun taas digitaaliset mediat ovat tehokkaita ostopäätöksen sinetöinnissä.
– Kaikki kanavat ovat hyötyneet merkittävästi digitalisoitumisesta, joka mahdollistaa entistä personoidumman markkinointiviestinnän, Parvinen sanoo. Hänen mukaansa myynnin ja markkinoinnin tehoa pitäisi mitata myynnin ja kannattavuuden muutoksella.
– Tutkimus osoittaa, että monien painotuotteiden tehokkuus on digitaalisella aikakaudella kasvanut, ja nimenomaan suuret printtisatsaukset näkyvät myynnissä. Tutkimus osoittaa selvästi, että painotuote on edelleen media, joka selvästi kasvattaa myyntiä, kommentoi Graafinen Teollisuus ry:n liittojohtaja Lasse Krogell.