Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Digitaalinen tekstiilipainaminen hyvässä kasvussa

29.9.2023 08:48Uutiset » Tuotteet ja palvelut
Värien hyvä kiinnitys on tärkeä tekijä tekstiilipainamisessa. D.gen-yhtiön Teleios-tulostimissa on integroitu värinkiinnitysyksikkö. Kuva: D.gen.

Koronaepidemia ja Ukrainan sota ovat vaikuttaneet maailman tekstiiliteollisuuteen suuresti. Nyt näiden tekijöiden lamaannuttava vaikutus alkaa väistyä, ja tekstiilien sekä vaatetuksen markkinat toipuvat hitaasti. Tekstiiliteollisuuden kasvu jää tutkimuslaitos Smithersin tutkimusraportin mukaan vaatimattomaksi lähivuosina, mutta digitaalinen tekstiilipainaminen kasvaa hyvin nopeasti.

Tekstiilien ja vaatetuksen kysyntä väheni tuntuvasti koronavuosina ja valmistajien varastot kasvoivat. Korona iski myös pahasti suurkuvatulostamiseen ja sitä kautta mainostekstiilien kysyntään. Koko tekstiiliteollisuuden markkinat näyttävät Smithersin mukaan olevan edelleen lamassa, sillä alan tuotannon määrän keskimääräinen kasvuvauhti on vuosina 2023–2028 vain 0,3 % vuodessa. Vuonna 2022 tekstiiliteollisuuden tuotannon määrä oli 49,7 miljardia neliömetriä ja se nousisi 53,4 miljardiin neliöön vuonna 2028.

Digitaalisesti painettujen tekstiilien osuus markkinasta oli vasta 6,6 % vuonna 2022. Tämä 3,3 miljardia neliömetriä on kuitenkin kasvamassa keskimäärin 8,3 % vuosina 2023–2028. Se nousisi 5,5 miljardiin neliöön, joka on jo 10,3 % markkinasta. Kasvun lähteitä ovat digitaalisesti tuotetut vaatteet, sisustustuotteet, mainostekstiilit (signage) ja tekniset tekstiilit, joita tulostetaan mustesuihkutekniikoilla. Smithersin The Future of Digital Textile Printing to 2028 -raportin mukaan toimitusketjujen muutokset, kuluttajien käyttäytyminen ja huoli ympäristövastuullisuudesta ovat tekijöitä, jotka suosivat digitaalista tuotantoa.

Fespan tekstiilipainamisen asiantuntija Debbie McKeegan on esittänyt alasta vielä suurempia kasvulukuja. Hänen mukaansa digitaalinen tekstiilipainaminen voi kasvaa keskimäärin noin 15 %:n vuosivauhdilla vuodesta 2021 vuoteen 2030.

Valmistajat muuttavat tuotepolitiikkaansa

Vaatetusteollisuudessa on näkyvissä selviä muutoksia, sanoo Smithersin raportin kirjoittaja Jon Harper Smith tiedotteessa.

– Vanha myyntitapa (täysi hinta-alennukset-poistot-palautukset) ei enää ole niin yleinen toimintatapa. Säätelyn vuoksi tekstiilien hävittäminen polttamalla tai kaatopaikoilla on entistä vaikeampaa monilla alueille. Tekstiilejä kierrätetään entistä enemmän esimerkiksi eristeiksi.

Digitaalinen painaminen voi tuoda tuotannon lähemmäksi vähittäiskauppaa. Se tarjoaa etuja pitkien toimitusketjujen lyhetessä ja markkinoille tulon nopeutuessa. Smithin mukaan tämä voi tehdä brändeille helpommaksi ostaa tarpeen mukaan ja vähentää varastoja ja jätettä. Monet tuotteet vaativat kuitenkin ompelua, joka on edelleen pitkälti manuaalinen prosessi.

Pula ammattitaitoisesta työvoimasta on kuitenkin ongelma erityisesti leikkaamisessa ja ompelussa. Tämä voi hillitä tuotannon jalkauttamista lähialueille.

Tekstiilipainamisessa käytetään entistä enemmän pigmenttivärejä. Kuvassa EFI Eco Terra tekstiilitulostin. Kuva: EFI.

Digipainaminen ratkaisee ympäristöongelmia

– Digitaalinen tekstiilipainaminen voi osittain ratkaista monia maailman tekstiilimarkkinoiden ongelmia. Digipainaminen viimeistelyineen voi auttaa tuotannon lokalisointia, lyhentää toimitusketjua ja estää ylituotantoa, Smith sanoo.

Digipainamisen avulla voidaan myös vähentää merkittävästi tekstiilien tuotannon ympäristökuormaa. Sublimaatio- ja pigmenttiväreissä ei aina tarvita höyrytystä ja pesua. Pigmenttivärien kehittäminen onkin ollut viime vuosina keskeinen kehitysalue.

Tekstiilipainamisen arvioidaan yleisesti tarjoavan suuria mahdollisuuksia resurssien säästämiseen tuotannossa. Painokonevalmistaja MS Printing Solutions arvioi, että inkjet-tekstiilitulostus käyttää suunnilleen 60 % vähemmän vettä ja tyypillisesti 30 % vähemmän energiaa tavalliseen tekstiilien rotaatiopainamiseen verraten. Säästöjen suuruus riippuu väreistä ja tuotantotekniikasta.

Reino Lantto

Array
Share: