Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Sijoittavat uskovat etikettimarkkinoihin

24.9.2021 10:25Uutiset » Toimiala
Etiketit ovat joustava ja suosittu väline pakkausten brändäämiseen. Nämä etiketit on tehty UPM Raflatacin läpinäkyvillä Vanish PCR -materiaaleilla. Kuva: UPM Raflatac.

Etikettimarkkinat selvisivät koronapandemiasta säikähdyksellä, ja markkinat ovat olleet hyvässä vauhdissa tänä vuonna. Pääomasijoittavat uskovat etikettien ja tarrojen kysynnän kasvuun. Sijoittajat ovat käynnistäneet Euroopassa yrityskauppojen aallon, joka ulottuu myös Pohjoismaihin. Markkinoiden uusjako on johtanut isojen etikettikonsernien syntyyn.

Etikettien ja tarrojen kysyntä pysyi korkealla tasolla Euroopassa pandemiavuonna ja tänä vuonna kysyntä on kasvanut ripeästi vuoden toisella neljänneksellä hitaamman alun jälkeen. Euroopan etikettialan liiton Finatin tilaston mukaan itsekiinnittyvien etikettien kysyntä kasvoi 9,3 % toisella neljänneksellä. Vuonna 2020 näiden etikettien kysyntä kasvoi erityisesti loppuvuonna ja oli 8 %:n vuosivauhdissa.

Etikettimarkkinoiden tilannetta kuvaa myös UPM Raflatacin liikevaihdon kehitys. Koronaepidemian vuoksi Raflatacin liikevaihto laski toisella neljänneksellä 2020, mutta lähti sen jälkeen nousuun. UPM Raflatac on maailman toiseksi suurin tarralaminaattien valmistaja.

Markkinoiden kasvua hidastavat kuitenkin toimitusvaikeudet, jotka ovat Finatin mukaan lisääntyneet alkuvuonna 2021. Materiaaleista on pulaa ja tuotantokustannukset ovat kasvaneet nopeasti.

Suomen markkinat jaettiin uudelleen

Pääomasijoittajat ovat muokanneet etikettialan yrityskenttää uuteen uskoon myös Suomessa. Kehityksen aloitti suomalaisen pääomasijoittaja Quadransin omistama Tilgmann Konserni, joka osti kolme etikettipainoa vuonna 2016. Tilgmann yhdisti etikettipainot Nordic Label -konserniksi, joka nousi Suomen suurimmaksi etikettipainoksi. Tilgmann osti myös Virosta etikettipainotalo Data Printin.

Nyt Suomen markkinoille on tullut pääomasijoittaja Waterlandin omistama Asteria Group, jolle Tilgmann myi Nordic Labelin ja Data Printin syyskuun alussa. Belgialainen Asteria Labels and Packaging Group on kasvanut nopeasti Euroopan laajuiseksi etiketti- ja tarravalmistajaksi, jolla on laaja tuoteportfolio.

Asteria on ostanut tänä vuonna jo kolme etikettipainotaloa Euroopassa. Nyt konserni toimii Belgiassa, Espanjassa, Hollannissa, Ranskassa, Tanskassa, Saksassa, Suomessa ja Virossa.

Suomen etikettimarkkinoista ei ole tilastoa, mutta jotakin kertovat liikevaihtoluvut. Useimmat etikettipainotalot kasvattivat liikevaihtoaan vuonna 2020. Etikettejä ja tarroja painetaan paljon myös muissa kuin niihin erikoistuneissa painotaloissa. Etikettejä tulostetaan lisäksi paljon itse tuotantolaitoksissa.

Auraprint Oy nousi viime vuonna jälleen Nordic Labelin ohi suurimmaksi etikettipainajaksi liikevaihdolla mitattuna. Auraprintin liikevaihto oli 16,9 milj. euroa ja tilikauden tulos 1,5 milj. euroa. Yritys on kasvanut ja tehnyt tulosta viime vuodet. Auraprintin omistajat ovat suomalaisia sukuja. Painotalo Jaakkoo-Taara Oy on samojen sukujen omistuksessa.

Suomalaiset etikettipainotalot ovat lähinnä perheomisteisia. Näitä ovat mm. Ainesmestarit Oy (joka tekee myös pakkauksia), Karico Oy Tarrapaino, Pirkanmaan Laatuetiketti Oy ja Data-Mate Oy. Yritysten viime vuosien talousluvut näyttävät hyviltä, ja todennäköisesti ne kiinnostavat myös sijoittajia ostokohteena.

Pohjoismaissa paljon yrityskauppoja

Suomen etikettimarkkinoilla ei Nordic Labelia lukuun ottamatta ole nähty vielä yrityskauppa-aaltoa. Muissa Pohjoismaissa kauppoja on tapahtunut viime vuosina paljon enemmän. Yksi suurimmista toimijoista on nyt Optimum Group, joka on tänä vuonna ostanut jo neljä tanskalaista etikettien valmistajaa. Optimumin omistaa sijoitusyhtiö IK Investment Partners.

Optimum Group toimii nyt Belgiassa, Hollannissa, Tanskassa ja Saksassa.

Pohjoismaissa toimii myös suuri etikettivalmistaja Interket Group, jolla on tehtaat Britanniassa, Hollannissa, Itävallassa, Ranskassa, Saksassa ja Ruotsissa. Pakkausten valmistaja Schur Group osti keväällä Interketin Tanskan liiketoiminnan ja yhdisti sen omaan Schur Labels -yritykseensä. Interketin suurin omistaja on ruotsalainen sijoitusyhtiö Parkander Invest.

Yrityskauppoja voivat vauhdittaa tarpeet panostaa lisää digitaaliseen tuotantoon. Suurempia sarjoja suoltavan flekso- ja offsetkapasiteetin lisäksi etikettipainot tarvitsevat pienempiä sarjoja tehokkaasti tuottavaa digipainokapasiteettia. Brändeillä on kasvava tarve tehdä kustomoituja tuotteita pienempinä määrinä ja kokeiluina. Tähän digipainotekniikka soveltuu hyvin.

Ei ole vaikea ennustaa, että etikettialan yrityskaupat jatkuvat Euroopassa ja Pohjoismaissa. Sijoitusyhtiöiden liikeidea on juuri koota yhteen, kehittää ja myydä sopivalla hetkellä.

Reino Lantto

Array
Share: