Sanoma yhdistää uutis- ja aikakauslehtibrändejä

5.9.2019 09:03Uutiset » Toimiala
HS:n toinen päätoimittaja Anu Ubaud tulee johtaamaan muun muassa lifestyle-toimitusta. Kuva: Sanoma.

Sanoma Media Finland yhdistää kahdeksan aikakauslehteään yhteen liiketoimintayksikköön Helsingin Sanomien ja Ilta-Sanomien kanssa. Toimitukset sekä lehtien kaupalliset ja kehitystoiminnot yhdistetään. Muut aikakauslehtibrändit jatkavat Sanoma Lifestyle -yksikössä ja keskittyvät erityisesti painettuihin lehtiin. Samassa yhteydessä HS:n toiseksi päätoimittajaksi nimitetään Anu Ubaud.

Tiedotteen mukaan yhdistämisen tavoitteena on tarjota lukijoille entistä kiinnostavampia digitaalisia mediatuotteita sekä vahvistaa liiketoimintaa ja tulevaisuuden kehitysvoimaa.

Perustettavassa Uutis- ja featuremedia -yksikössä toimivat jatkossa uutismediat Helsingin Sanomat ja Ilta-Sanomat sekä kahdeksan aikakausbrändiä, joiden sisällöillä on omat selkeät yleisönsä digitaalisessa mediassa. Helsingin Sanomat ja Ilta-Sanomat jatkavat itsenäisinä brändeinä, ja niiden toimituksia johtavat jatkossakin niiden vastaavat päätoimittajat.

Uuden yksikön liiketoimintajohtajaksi on nimitetty Petteri Putkiranta, joka vastaa yksikön toiminnasta ja tuloksesta kokonaisuutena. Putkiranta on Sanoma Media Finlandin johtoryhmän jäsen.

Tiede-lehti on jo pitkään toiminut osana Helsingin Sanomien toimitusta ja saavuttanut hienoja tuloksia niin printissä kuin digissä. Nyt Tieteen ja Tiede Luonnon kanssa samalla mallilla alkavat toimia myös Glorian Ruoka&Viini, Soppa365, Sport, Vauva ja Meidän Perhe. Hyvinvointi, tiede, ruoka ja perhe ovat Helsingin Sanomien digitilaajia kiinnostavia aihepiirejä. Tavoitteena on vahvistaa palvelua näillä alueilla ja tavoittaa yhä uusia yleisöjä.

Aikakauslehdet tukeutuvat painettuun mediaan

Muutoksessa myös llta-Sanomat ja Me Naiset yhdistävät voimansa. Sanoman muut aikakausbrändit, joiden liiketoiminta perustuu painettuun mediaan, jatkavat Sanoma Lifestyle -yksikössä. Tässä ryhmässä on joukko Suomen suurimpia aikakauslehtiä ja kategorioidensa ykkösbrändejä, esimerkiksi ET ja Kodin Kuvalehti. Yksikön vetäjänä toimii Iiro Kulvik.

Helsingin Sanomien toimituksen johtamismalli muuttuu. Toiseksi päätoimittajaksi nimitetään Anu Ubaud, 37, jonka vastuulla on muun muassa lifestyle-toimitus, joka kasvaa yhtiön organisaatiomuutoksessa. Helsingin Sanomien toimitusta johtavat jatkossa vastaava päätoimittaja Kaius Niemi sekä päätoimittajat Anu Ubaud ja Antero Mukka.

Ubaudin vastuulla ovat hyvinvointi-, tiede-, feature- ja kulttuuritoimitukset. Hänelle kuuluvat lisäksi design-toimitus sekä Nyt-liite ja Lasten uutiset. Ubaud nousee päätoimittajaksi HS:n toimituspäällikön paikalta.