PunaMusta Median liikevaihto laski, kannattavuus parani
PunaMusta Median liikevaihto laski 10,4 % heinä-syyskuussa, mutta liiketulos parani. Liiketoiminnoista kasvua oli digitaalisessa liiketoiminnassa. Konserni arvioi nyt liikevaihdon pysyvän viime vuoden tasolla ja liiketuloksen paranevan vuoden 2022 tasosta.
Osavuosikatsauksen mukaan konsernin painoliiketoiminnan liikevaihto laski 17,9 %. Laskuun vaikuttivat materiaalihintojen laskun lisäksi heikentyneet volyymit etenkin lehtien ja mainospainotuotteiden painamisessa. Näkyvyysliiketoiminnan liikevaihto laski 15,5 % mainonnan yleisen laskun painamana. Medialiiketoiminnan liikevaihto laski 8,0 %. Laskua tuli sekä media- että tilausmyynnistä.
Digitaalisen liiketoiminnan liikevaihto kasvoi Pro Forma-luvut huomioiden 3,1 % tuotetiedon- ja brändinhallintapalveluiden vetämänä.
Positiivisia asioita tuloksessa oli painoliikennetoiminnan kannattavuuden paraneminen ja nouseminen nollatulokseen. Liiketuloksen ja käyttökatteen kasvuun vaikuttivat katsauksen mukaan muun muassa energia- ja materiaalikustannusten laskeminen, tuotannon tehostamiseen ja myynnin kehittämiseen tehdyt toimenpiteet sekä tappiollisten liiketoimintojen kääntyminen positiiviseksi.
Myös medialiiketoiminnassa saatiin liiketulos nousemaan vähän voiton puolelle, vaikka toiminnan ulkoinen liikevaihto laski 8 %.
Reino Lantto