Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Punaisenmeren kriisi uhkaa tuotantoketjuja

12.1.2024 09:53Uutiset » Toimiala
Monet suuret varustamot ovat siirtyneet käyttämään Afrikan kiertävää reittiä Punaisenmeren sijasta. Kuva: Kuehne+Nagel.

Punaisellamerellä kärjistynyt kriisi uhkaa vaikuttaa tuntuvasti myös Euroopan graafisen teollisuuden tuotantoketjuihin. Jos kriisi syvenee ja kestää kauan, se voi johtaa painamisessa tarvittavien materiaalien ja laitteiden hinnan nousuun. Suurin osa alan tarvikkeista ja laitteista tuotetaan Itä-Aasiassa.

Perjantaina kärjistynyt yhteenotto Jemenin huthikapinallisten ja Yhdysvaltain johtaman liittoutuman välillä ei ainakaan lisää varustamojen halua käyttää Punaisenmeren ja Suezin kanavan kautta kulkevaa merireittiä. Jo nyt monet varustamot ovat siirtäneet laivansa kulkemaan Eurooppaan Afrikan kiertävää reittiä pitkin. Tämä lisää huomattavasti kuljetusaikoja. Koska konttilaivoja on vain rajattu määrä, voi maailman laivojen kuljetuskapasiteetti supistua jopa 20 %. Näin kertoo sveitsiläinen logistiiikkayritys Kuehne+Nagel.

Brittiläinen graafisen alan järjestö IPIA on kartoittanut kriisin vaikutuksia alalle. IPIA:n toimitusjohtaja Brendan Perring kertoo Printweek-lehdelle, että jos Suezin reittiä ei saada avattua seuraavan kolmen kuukauden aikana uudelleen, se voi johtaa merkittäviin kustannusten nousuun. Hänen mukaansa 90 % alan käyttämistä väreistä, laitteista ja varaosista valmistetaan Itä-Aasiassa. Erityisesti toonerivärien tarjonta on tiukoilla, niin suuri osa niistä valmistetaan Japanissa.

Tuotantoketjut entistä turvatumpia

Kriisin pitkittyminen voi kiihdyttää inflaatiota. Turvautuminen kiertoreittiin nostaisi vakuutusmaksuja, polttoainekuluja ja miehistökuluja, mikä lisäisi tavaroiden ja tuotteiden kustannuksia. Esimerkiksi raakaöljyn hinta on kääntynyt viime päivinä nousuun kriisin kärjistyessä.

Yritysten tuotantoketjut ottavat iskuja Punaisenmeren kriisistä, mutta niiden katsotaan kuitenkin olevan entistä iskunkestävämpiä. Aikaisemmista kriiseistä on opittu jotain, ja varauduttu tarvikepulaan Euroopassa. Tähän ovat opettaneet koronapandemian vaikutukset, Kiinan pitkä koronasulkuaika sekä aikaisempi sulku Suezin kanavassa. Keväällä 2021 suuri konttilaiva Ever Given juuttui kanavaan ja se jouduttiin sulkemaan joksikin aikaa.

Nykyinen kriisi voi vaikuttaa myös valmiiden graafisten tuotteiden toimituksiin. Kauko-Idässä painetaan mm. kirjoja ja joitakin luksuspakkauksia.

Reino Lantto

Array
Share: