Markkinointiviestinnässä harmaat näkymät
Markkinointiviestintäalan yritysten suhdannenäkymät ovat edelleen harmaat, eikä käännettä parempaan ole näkyvissä. Vielä keväällä yritykset arvioivat suhdanteidensa kehittyvän positiivisempaan suuntaan, mutta kolmannella kvartaalilla toiveet ovat karisseet.
MTL-Barometrin mukaan alan yritysten suhdanteiden saldoluku on nyt -22, kun vastaava lukema vuoden toisella kvartaalilla oli 0. Koko toimialan suhdanneodotus (myyntikatteen saldoluku) on -0,4 prosenttia. Toimialan yrityksistä 55 prosenttia arvioi liiketoimintansa pysyvän ennallaan, 12 prosenttia uskoo sen kasvavan ja 34 prosenttia heikkenevän.
Digi- ja viestintätoimistojen odotukset ovat myönteisimmät. Odotukset ovat negatiivisemmat kuin teollisuuden ja palveluiden Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n elokuun barometrissä.
– Markkinointiviestintäala on erittäin suhdanneherkkä. Odotukset vaihtelevat kvartaalista toiseen ja heijastelevat yleistä talouden epävarmuuden tilaa, sanoo MTL:n toimitusjohtaja Tarja Virmala.
Vastanneista yrityksistä 63 prosenttia arvioi strategisten palveluiden kysynnän nousevan seuraavan puolen vuoden aikana. Etenkin digi- ja tapahtumatoimistot arvioivat näiden palveluiden kysynnän kasvavan voimakkaasti. Viestintätoimistot uskovat, että strategisten palvelujen kysynnän kasvu jatkuu maltillisena.