Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Etikettejä brändien tarpeisiin

5.11.2021 10:50Uutiset » Advertoriaalit

Huom! Tämä on Auraprint Oy:n maksullinen advertoriaaliartikkeli.

Jo vuonna 1886 perustettu Auraprint Oy huokuu vakautta, ammattitaitoa ja innovatiivisuutta. Moderni ja monipuolinen etikettitalo on panostanut asiakaspalveluun ja se näkyy jatkuvana liikevaihdon kasvuna.

Turun Runosmäessä kasvaa liimanäppejä. Lukas Hradecky liimaa Huuhkajien paidassa palloja ja Auraprint puolestaan etikettejä. Ja molemmat tekevät sitä poikkeuksellisen hyvin ja nousujohteisesti.
– Kyllä meillä on käyty läpi iso muutosjohtaminen lomaketalosta moderniksi etikettitaloksi. Vielä 10 vuotta sitten olimme aika tuotantolähtöinen yritys. Nyt olemme vahvasti asiakaspalveluyritys, joka tarjoaa asiakkailleen helppoutta, tehokkuutta ja laatua, aloittaa Auraprintin myyntijohtaja Juha Kaija ja jatkaa:
– Meillä on hyvin vahva asiakaspalvelu, myynti ja repro. Puhumme palvelukeskuksesta, joka pyörittää asiakkaiden arkea. Asiakaspalvelu hoitaa tilaus-toimitus-prosessia ja myynnin tehtävä on olla asiakkaan markkinoinnin ja tuotekehityksen tukena. Mitä helpommaksi me asiakkaiden arjen teemme, sitä sitoutuneempia he ovat. Näin on helppo sanoa, mutta tämän kopioiminen ja toteuttaminen on vaikeaa, Kaija tietää.

Juha Kaijan mukaan etikettien tuoterepertuaari kasvaa koko ajan. Sen mukana digitaalinen etikettipainaminen kasvaa, mutta flekso-tekniikka on myös kehittynyt paljon. Jos fleksolla tehtiin ennen neljä versiota, nyt viisitoista.

Tuotekehitystä ja investointeja

Auraprint valmistaa oikeastaan kaiken sorttisia etikettejä: tarraetikettejä, wrap around -kietaisuetikettejä, sleevereitä, kääreitä ja Ravenwood-etikettejä. Osa tuotteista on kehitetty viimeisten vuosien aikana, vaikka etiketit eivät kovin uusi keksintö olekaan.
– Olemme mielellämme mukana kehittämässä ja ottamassa käyttöön uusia ratkaisuja. Tuotekehitys on jatkuvaa ja teemme paljon yhteistyötä esimerkiksi materiaalitoimittajien ja Foodwestin kanssa. Lisäksi kuulumme seitsemän eurooppalaisen etikettiyrityksen muodostamaan Concordia Labels -ryhmään. Ryhmän kesken jaamme kokemuksia ja parhaita käytäntöjä sekä keskustelemme teknologiasta. Voimme toimia myös toistemme backup-tukena. Toki meillä on Concordian lisäksi muitakin kumppaneita, kertoo Auraprintin toimitusjohtajana 2014 aloittanut Ilkka Ylipoti.

1. Auraprint valmistaa yksinoikeudella Suomessa elintarviketeollisuudessa nopeasti yleistyneitä Ravenwood Linerless vyöte-etikettejä. Etuja ovat mm. suuri painopinta-ala ja hyllynäkyvyys. 2. Kätevät ja suositut shrink sleeve -etiketit kutistetaan tuotteen eli pullon tai pakkauksen ympärillä. 3. Perinteisiä tarraetikettejä Auraprint tekee moniin erilaisiin tuotteisiin. 4. Hurjasti yleistyneitä wrap around -etikettejä nähdään paljon esimerkiksi vesipulloissa.

Ylipoti tuli Auraprintiin UPM Raflatacilta. Hänen aikanaan Auraprintin liikevaihdon nousu on ollut jatkuvaa, myös korona-aikana. 2015 yhtiö oli vajaan 12 miljoonan yritys, kun tällä hetkellä liikevaihto on jo 17 miljoonaa euroa. Vaikka asiakkaille liikevaihdon kasvu ei ole niin tärkeää, niin se osoittaa luottamusta ja samalla asiakastyytyväisyys pysyy hyvällä tasolla. Liikevaihtoa ovat vauhdittaneet investoinnit.

”Emme investoi itsellemme, vaan täysin asiakkaiden tarpeiden mukaan.”

– Olemme investoineet uuteen teknologiaan ja ohjelmistoihin vahvasti. Esimerkiksi flekso- ja digipainokoneita on uusittu ja uusitaan tasaisesti. Kestävään kehitykseen on investoitu myös paljon. Meillä on aurinkopaneelit (944 kpl) tehtaan katolla ja led-lamput ympäri rakennusta. Haemme parhaillaan ISO 14001-ympäristösertifikaattia. Asiakkaiden aineistonhallintaan ja tilaamiseen olemme puolestaan kehittäneet Me & Aura -palvelun. Haluamme osoittaa teoilla, että olemme innovatiivinen, luotettava ja vakaa toimija, vahvistaa Ylipoti ja Juha Kaija jatkaa:
– Laadunvalvonnassa olemme ottaneet käyttöön kameratekniikan. Kamera vertaa meidän valmista painotuotetta asiakkaan hyväksymään vedokseen. Isoin juttu on, että laadunvalvonta on saatu osaksi normaalia prosessia. Tavoitteena on sadan prosentin kameravalvonta lähitulevaisuudessa, kun tällä hetkellä noin 80 prosenttia tuotannosta valvotaan kameroilla.

Auraprintin merkittävät investoinnit vaativat tietysti rahaa ja päätöksentekokykyä.
– Vuosien 2018–2020 investoinnit olivat yhteensä noin neljä miljoonaa euroa, vahvistaa Ylipoti.

Ilkka Ylipoti tuli UPM Raflatacilta Auraprintin toimitusjohtajaksi 2014. Kasvu on ollut siitä lähtien tasaisen vahvaa. Jatkuvat investoinnit pitävät huolen, että kasvu jatkuu.

Auraprintin panostukset kertovat mitä vaaditaan, kun halutaan olla moderni ja uskottava toimija. Investointeja ja tuotekehitystä tarvitaan monelle eri saralle, niin tuotantoon, laadunvalvontaan, infraan, ohjelmistoihin, asiakaspalveluun, kumppanuuksiin kuin ihmisiinkin.
– Meidän investointimme tukevat nimen omaan sitä, missä asiakkaat haluavat olla tulevaisuudessa. Emme investoi itsellemme, vaan täysin asiakkaiden tarpeiden mukaan, Kaija täsmentää.

Ainutlaatuinen Me & Aura

Auraprint lähti muutama vuosi sitten kehittämään aineistonhallintapalvelua lähinnä omaan käyttöönsä, mutta huomasikin sen soveltuvan myös asiakkaille. Syntyi Me & Aura. Tällä hetkellä se toimii asiakkaiden palvelukanavana, josta löytyvät asiakkaiden kaikki aineistot ja josta voi tehdä myös suoran tilauksen. Myös asiakkaiden kumppanit, kuten graafiset suunnittelijat, pääsevät osaksi palvelua.
– Palvelussa näkyvät tuotteiden tekniset tiedot, kuvat ja hinnat. Hinnat skaalautuvat tilausmäärän ja muiden parametrien mukaan. Me & Aura on käytössä pääosalla asiakkaistamme, mutta kaikista isoimmilla on käytössä oma ERP, josta he tekevät tilauksensa. Olemme pian lanseeraamassa ratkaisua, jolla asiakkaan ERP:stä tulevat tiedot automaattisesti meidän ERP:iin, Kaija kertoo.

Asiakkaita Auraprintilla on monesta eri teollisuuden sektorista, suurimmat ovat melko odotettuja.
– Kyllä elintarviketeollisuus on meille tärkeä. Se on koko markkinasta 30 %. Juomien kanssa se on jo yli 50 %. Muita tärkeitä sektoreita meille ovat kodin ja teollisuuden kemikaalit, hygienia ja kosmetiikka, logistiikka ja lisäksi metsäteollisuuden etiketit ovat meille aika iso tuoteryhmä, kertoo Ylipoti ja jatkaa:
– Auto-, elektroniikka- ja kodinkoneteollisuus ovat Euroopassa isoja etikettien ostajia, mutta eivät Suomessa. Niiden valmistus kun on keskittynyt Suomen ulkopuolelle.

Auraprintin sisaryritys Jaakkoo-Taara (myös turkulainen) keskittyy puolestaan lääkepakkauksiin. Molemmilla hyvin menestyvillä yrityksillä on sama kolmen perheen omistustausta.

Ei ole vaikea povata menestystä Auraprintille myös tulevina vuosina. Investoinnit kasvun tukemiseksi ja asiakaspalvelun parantamiseksi ovat olleet esimerkillisiä. Auraprintin aura on vakuuttava.

TUTUSTU LISÄÄ
auraprint.fi

OTA YHTEYTTÄ
020 791 7799
asiakaspalvelu@auraprint.fi

Array
Share: