Mainonnan määrässä jyrkkä lasku huhtikuussa

25.5.2020 08:37Uutiset » Toimiala
Siivoamista on lisätty kaikkialla pandemian vuoksi, ja pesuaineiden mainonta sekä myynti ovat kasvaneet. Kuva: Henkel.

Mainonnan määrä lasku huhtikuussa ennätyksellisen paljon koronakriisin takia. Ilman vuoden 2019 vaalimainontaa mainonnan määrän lasku oli 38,2 prosenttia vuoden takaiseen nähden. Lasku on ollut voimakasta kaikissa mediaryhmissä ja useimmilla toimialoilla. Kuitenkin telepalveluiden ja pesuaineiden mainostajat lisäsivät mainontaansa.

Mainosmarkkinan kehitystä Suomessa seuraavan tutkimusyrityksen Kantar TNS:n Ad Intelligence Lead Tapio Heikinheimo kertoo tiedotteessa, että voimakasta laskua osattiin koronaviruksen aiheuttaman pandemian ja sitä seuranneen poikkeustilanteen vuoksi odottaa. Lukujen mittaluokka tuli silti yllätyksenä.

– Vastaavaa ei ole nähty kertaakaan seurantahistorian aikana. Normaalisti huhtikuu on vuoden kolmanneksi tai neljänneksi suurin kuukausi mainonnan määrässä mitattuna. Nyt huhtikuussa jäätiin tyypillisen heinäkuun eli vuoden hiljaisimman kuukauden tasolle, Heikinheimo toteaa tiedotteessa.

Maaliskuussa alkaneen poikkeustilan myötä mainostajat ovat Heikinheimon mukaan tehneet voimakkaan hätäjarrutuksen, ja vaikutus näkyy nyt koko mediakentässä.

Eniten laski matkailun ja liikenteen, moottoriajoneuvojen, finanssialan sekä pukeutumisen mainonta. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu väheni huhtikuussa 52,2 % vuoden takaiseen nähden.

Sanoma selviytyi markkinoita paremmin

Sanoma kertoo tiedotteessaan, että sen mainosmyynti on laskenut markkinoita vähemmän huhtikuussa ja koko alkuvuonna. Tammi-huhtikuussa 2020 Sanoma suoriutui markkinoita paremmin ja kasvatti markkinaosuuttaan TV- ja radiomainonnassa, kun taas sanomalehti-, aikakauslehti- ja verkkomainonnan kehitys oli suunnilleen markkinoiden mukaista. Tammi-huhtikuussa 2020 Sanoman mainosmyynti laski 12,6 % verrattuna markkinoiden 18,0 % laskuun.