Mainonnan määrän lasku tasaantui elokuussa
Koronaepidemia on rokottanut rankasti myös mediamainontaa. Mainonnan määrä laski tammi-elokuussa Suomessa 22,8 %, mutta elokuussa lasku oli enää 14,6 %. Kaikki eri mainoslajit ovat kuitenkin edelleen supistuneet, myös radiomainonta ja verkkomedia.
Kantar TNS:n markkinatutkimuksen mukaan lasku oli elokuussa mittavinta matkailun ja liikenteen, moottoriajoneuvojen, elintarvikkeiden sekä lääkkeiden mainonnassa. Toimistotarvikkeiden ja pukeutumisen mainonta kasvoi. Mainonnan määrä jatkoi laskuaan kaikissa mediaryhmissä ja mainostyypeissä (merkkimainonta, vähittäiskauppa ja luokitellut ilmoitukset).
Elokuussa mainonnan lasku oli alkuvuotta pienempää kaikissa muissa mediaryhmissä paitsi aikakauslehdissä. Kantarin luvuissa ei ole mukana some-mainontaa eikä hakukonemainontaa.
Myös ulkomainonta on kärsinyt koronasta. Kantarin mukaan huhti-kesäkuussa ulkomainonta väheni 67 % verrattuna edelliseen vuoteen.
Sanoma kasvatti markkinaosuuttaan
Sanoma on tiedotteen mukaan menestynyt markkinoita paremmin vaikeassa myyntitilanteessa. Tammi-elokuussa 2020 Sanoman vertailukelpoinen mainosmyynti laski 17,9 % verrattuna markkinoiden 22,8 % laskuun. Tammi-elokuun aikana Sanoma suoriutui markkinoita paremmin ja kasvatti markkinaosuuttaan TV- ja radiomainonnassa, kun taas sanomalehti-, aikakauslehti- ja verkkomainonnan kehitys oli suunnilleen markkinoiden mukaista.
Sanoman vertailukelpoinen mainosmyynti laski elokuussa 8,8 %. Sanoman kehitys sisältää 30.4. ostetun alueellisen sanomalehtiliiketoiminnan vertailukelpoisen mainosmyynnin kehityksen, ja siitä on otettu pois 16.7. myydyn Oikotien kehitys.