Kaupan omat merkit muuttavat pakkausalaa

18.11.2014 09:38Uutiset » Toimiala

Kauppaketjujen omat tuotemerkit valtaavat lisää alaa ja tämä asettaa uusia vaatimuksia pakkausalalle. Omien merkkien suosio on Stora Enson tutkimuksen mukaan yksi viidestä tärkeimmästä pakkaamisen trendistä vähittäiskaupassa.

Kaupan omilla tuotemerkeillä eli ns. private label –merkeillä on jo nyt noin 40 prosentin osuus kaupasta Sveitsissä, Britanniassa ja Espanjassa. Nämä maat johtavat kehityksessä, kun taas itäisessä Euroopassa omien merkkien markkinaosuus on vielä vaatimaton.

”Viewpoint on Retail Packaging in 2016 and beyond” -tutkimuksen teki Stora Enso Packaging Solutions. Tutkimuksen mukaan kaupan tuotemerkkien osuuden odotetaan nousevan Euroopassa yli 50 prosentin vuoteen 2025 mennessä. Tästä seuraa uusia haasteita pakkaamisessa sekä kauppaketjuille että muille brändien omistajille.

Suomen tunnetuin kaupan oma tuotemerkki on Keskon Pirkka. Kuvassa Pirkka-tuotteita/Kesko.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone