Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Pakkausalan startupit pääsemässä vauhtiin

1.10.2021 10:30Uutiset » Pakkaukset
Chanelin hajuvesipullon uutta korkkia kehitettiin kaksi vuotta. Se tehdään nyt muovin sijaan Sulapacin kuitumateriaalista. Kuva: Sulapac.

Suomalaiset pakkausalan startupit ovat keränneet runsaasti palkintoja ja saaneet julkisuutta. Nyt on merkkejä siitä, että ne ovat murtautumassa markkinoille ja pääsemässä kovempaan kasvuvauhtiin. Sitä tarvitaan, sillä liikevaihtoa startupit keräävät vielä vähän, ja tappiot vaativat lisää rahoitusta.

Jotakin maagista on siinä, että paljon näkyvyyttä mediassa ja somessa saanut Sulapac on tehnyt Chanelin hajuvesipullon korkin. Tai että Woodlyn puumuovikalvo kelpaa nyt HK:n makkarapakettiin. Tai että RePackin palautettavat pussit kiinnostavat muotijätti Inditexiä. Startupien tuotteet ovat nyt oikeasti kuluttajien käsissä ja arvioitavissa.

Suomalaisten startupien tie on kuitenkin ollut melko pitkä ja kivinen. RePack pääsi viime vuonna ensimmäistä kertaa kunnon kasvuun ja teki positiivisen liiketuloksen. RePack on poikkeus säännöstä, jonka mukaan nämä pakkausalan startupit tekevät vieläkin suuria tappiota maailmaa valloittaessaan. Kehityspolku ideasta valmiiseen tuotteeseen vie vuosia. Esimerkiksi Sulapac Oy perustettiin vuonna 2016 ja sen liikevaihto oli 1,1 miljoonaa euroa vuonna 2020. Liiketappio oli 3,9 miljoonaa euroa.

Digitaalisissa tuotteissa voidaan päästä nopeastikin kasvuun, mutta pakkauksissa tuotekehitys on hidasta. Brändit kehittävät ja testaavat pakkauksia pitkään ennen kuin uskaltavat ottaa niitä käyttöön. Ilman sijoittajien rahoitusta startupit eivät pystyisi tekemään sitä kehitystyötä, jolla päästään varteenotettavaksi vaihtoehdoksi brändin miettiessä uusia ratkaisuja.

RePackin uudelleenkäytettävät pakkaukset ovat saaneet nostetta verkkokaupan kasvusta ja brändien halusta vähentää pakkaustensa hiilijalanjälkeä. Kuva: Repack.

Pakkausten uudelleenkäyttö kiinnostaa

RePackin lanseerasi Jonne Hellgren kumppaneineen vuonna 2013. Uudelleenkäytettävät pakkauspussit ovat vasta nyt leviämässä laajemmin käyttöön vähittäiskaupassa. Verkkokaupan kasvu on siivittänyt niiden suosiota, samoin ympäristötietoisuuden leviäminen. Suuri kasvu tapahtui viime vuonna, yrityksen toimitusjohtaja Hellgren kertoo Print&Medialle.

– Pakkauksen uudelleenkäytön edut on huomattu verkkokaupan lisääntyessä ja vähittäiskaupan yritykset ottavat uusia ratkaisuja käyttöön ympäri maailmaa.

Original RePack Oy:n liikevaihto nousi elokuussa 2020 päättyneellä tilikaudella yli kolminkertaiseksi 0,66 miljoonaan euroon, ja yritys teki pientä voittoa. Kasvu on jatkunut, ja suuret toimijat ovat entistä kiinnostuneempia uudelleenkäytettävistä pakkauksista. Ne ovat ympäristöä säästävä vaihtoehto, sillä RePackin palautetun pussin hiilijalanjälki on Euroopassa noin 36 grammaa, kun kertakäyttöisen pahvipakkauksen jälki on 100–300 grammaa.

Hellgrenin mukaan esimerkiksi tekstiilijätti Inditex on käyttänyt pakkausta juuri ympäristösyiden takia. EU:n uskotaan suunnittelevan pakkauksille uudelleenkäytön lisäämistä vaativia säädöksiä.

RePack saa nyt uusia asiakkaita siihen tahtiin, että Aasian toimitusvaikeudet ovat päänsärkynä Hellgrenille. Yrityksen käyttämien PP-muovipussien materiaalit ovat kallistuneet, rahtikustannukset nousseet 10-kertaisiksi ja toimitusaika venynyt 10 viikosta puoleen vuoteen.

Woodlyn puupohjaista materiaalia käytetään nyt HK:n Maakarit-tuotesarjan ja Kariniemen makkarapakkauksissa. Kuva: Woodly.

Woodlyn materiaalille uusia käyttöalueita

Sitran uudelta Kiertotalouden kiinnostavimmat 2.1 listalta löytyy 41 yrityksen joukosta kolme pakkausalan startupia: Kamupak, Paptic Oy ja Woodly Oy. Sellupohjaista ”puumuovia” kehittäneen Woodlyn perusti vuonna 2011 Seedi Oy, ja VTT on sen teknologiapartneri. Yritys ei vieläkään juuri liikevaihtoa kerää, mutta sen tuotteet ovat nyt pääsemässä markkinoille. Ensimmäiset kaupalliset tuotteet ovat jo kaupoissa, ja lisää on tulossa.

– Monet isojen brändien projektit ovat lähteneet liikkeelle pandemian odotteluvaiheen jälkeen. Kehitysprosessit ovat kuitenkin pitkiä, Woodlyn toimitusjohtaja Jaakko Kaminen kertoo Print&Medialle.

Woodlyn kehittämistä granulaateista tekevät pakkauksia yhteistyökumppanit, joita ovat mm. Amerplast, Muovijaloste, Satatuote ja Wipak. Alussa Woodlyn materiaalista tehtiin kalvoja, mutta nyt sen on todettu sopivan myös ruiskuvaluun ja kiinteisiin pakkauksiin. Orthex on tuomassa markkinoille tästä materiaalista tehtyjä keittiön säilytysastioita.

HK:n makkarapakkaus osoittaa materiaalin sopivan vaativiin kuluttajapakkauksiin, ja monia uusia käyttötarkoituksia on löytynyt. Uusin niistä ovat vetoketjut, joita ryhtyy valmistamaan niiden maailmaan suurimpiin valmistajiin kuuluva Elplast.

Woodly keräsi keväällä sijoittajilta 3 miljoonan euron lisärahoituksen, jonka turvin vauhtia voidaan nyt Kamisen mukaan kiihdyttää. Woodly haluaa saada brändinsä näkyviin myös kuluttajille ja panostaa markkinointiin.

Moomin-rakeiden pakkauksessa käytetään puupohjaista Papticin materiaalia. Kuva: Fazer.

Paptic sai rahoituksen kasvun kiihdyttämiseen

Myös Papticin juuret ovat VTT:n tutkimuksissa ja nyt yritys on kaupallistamisvaiheessa, jossa kuitupohjaiselle kierrätettävälle materiaalille etsitään uusia käyttöalueita. Suuri markkinapotentiaali olisi joustopakkauksissa, joihin paperin ja muovin ominaisuuksia yhdistelevä tuote voi sopia. Paptic on aluksi tullut tunnetuksi kasseista ja pusseista, joita monet kaupat käyttävät.

Papticin liikevaihto nousi vuonna 0,6 miljoonaan euroon, mutta tulos oli tappiolla 2,2 miljoonaa euroa. Suuri japanilainen kauppahuone Itochu uskoo materiaalin potentiaaliin ja sijoitti yhtiöön syyskuussa 2021. Keväällä 2020 yritys keräsi yli 4 miljoonan euron rahoituksen sijoittajilta.

– Paptic vastaa yrityksenä globaaleihin ympäristöhaasteisiin ja sopii erinomaisesti Itochun vastuustrategiaan. Olemme testanneet Papticin materiaaleja erilaisissa pakkauksissa ja uskomme, että Paptic on todellinen pelin muuttaja joustopakkausten materiaalien markkinoilla lähes kaikilla maailman alueilla, sanoo Jin Asada, joka on Itochu Fiber -yrityksen toimitusjohtaja.

Vuonna 2016 aloittanut Sulapac on myös varmistanut seuraavan kehitysvaiheen rahoituksen saamalla yritykselle merkittäviä partnereita, kuten Chanelin. Muita tärkeitä kumppaneita ovat Stora Enso ja Quadpack. Sulapacin puupohjaisesta materiaalista tehtyjä rasioita käytetään yhä useamman kosmetiikkayrityksen tuotteissa. Chanelin hajuvesipullon korkki on merkittävä uusi aluevaltaus.

Elintarvikepakkauksissa suomalaisista startupeista on eniten ehkä esillä ollut Jospak Oy, joka tekee kuitupohjaisia vuokapakkauksia vaihtoehtona muoville ja alumiinille. Vuonna 2014 aloittanut Jospak on juuri kerännyt 3,5 miljoonan euron rahoituksen ekologisten elintarvikevuokien kansainvälistä lanseerausta ja tuotantokapasiteetin kasvattamista varten. Suunnatulla annilla laajennettiin yhtiön omistuspohjaa yksityisillä sijoittajatahoilla.

Jospak kasvatti liikevaihtoaan viime vuonna 40 prosenttia 0,8 miljoonaan euroon, mutta tappiota syntyi yhä 1,5 miljoonaa euroa.

Reino Lantto

Array
Share: