Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Brand ID palkittiin Kultaisella Nuijalla

2.11.2023Uutiset
Kuvassa BrandID:n hallitus. Ylärivissä vasemmalta alkaen Juha Heljakka, Pauli Aalto-Setälä, Olli Kivelä ja alarivissä vasemmalta alkaen Tomi Elo, Harri Rusanen, Christina ”Pia” Harmia.

Tampereella 1.11. järjestetyn Hallituspaikka-tapahtuman keskiössä oli yritysten hallitustyö. Tapahtuman päätteeksi lavalle kutsuttiin kolme yritystä, jotka ovat yltäneet merkittäviin saavutuksiin onnistuneen hallitustyön avulla. Yksi niistä palkittiin Kultainen Nuija -palkinnolla ja palkinnon sai porilainen Brand ID.

Hallituspartnerit ry on vuodesta 2011 yhteistyössä alueyhdistystensä ja yhteistyökumppaneidensa kanssa palkinnut vuosittain yhden suomalaisen pk-yrityksen hyvistä hallitusteoista. Voittajayritysten menestystarinat ovat erilaisia, mutta niitä yhdistää hyvän hallitustyön ja riippumattomien hallitusjäsenten merkitys saavutuksissa.

Tuomaristo, johon kuuluvat Timo Ritakallio, Piia-Noora Kauppi, Odgers Berndtson, Miika Mäkitalo ja Riina Nevalainen, palkitsi Kultaisella Nuijalla porilaisen Brand ID Oy:n, jonka omistaja on Heljakan suku.

Tuomariston mukaan Brand ID:n hallituksessa oli tehty tärkeä kiteytys, että päätöksillä voi vaikuttaa vain tulevaisuuteen. Menneitä ei siis kannata jäädä turhaan murehtimaan. Yritys on mm. tehnyt rohkean päätöksen perustamalla tuotantolaitoksen Pohjois-Carolinan Raleighiin Yhdysvaltoihin. Päätös laajentua Yhdysvaltoihin on yksi hallituksen keskeisimmistä päätöksistä viime vuosina; Brand ID päätti kasvaa asiakkaansa mukana.

Brand ID:n hallituksessa on monipuolista osaamista ja erilaisia taustoja omaavia hallituksen jäseniä. Hallituksessa on mukana sekä yrityksen operatiivisessa toiminnassa mukana olevia että riippumattomia jäseniä. Palkintolautakunta piti arvokkaana, että Brand ID on etsinyt hallitukseensa järjestelmällisesti osaamista eri aloilta.

Ammattimaisuus ja pyrkimys laadukkaaseen hallitustyöskentelyyn näkyy käytännön arjessa monin tavoin. Hallitus noudattaa työskentelyssään selkeää vuosikelloa ja kokouksiin on luotu päätöksentekoa tukeva rakenne.

– Brand ID:n hallituksella on selkeä strategia, ja kaikki hyvän hallitustyöskentelyn edellyttämät prosessit kunnossa, arvioi tuomariston puheenjohtaja Timo Ritakallio.

Brand ID Oy:n pääomistajan ja toimitusjohtajan Juha Heljakan mukaan oli hienoa päästä mukaan Kultainen Nuija -kampanjaan.

– Mieltäni lämmittää erityisesti se, että hallitustyöhön kiinnitetään huomiota ja ymmärretään hallituksen merkitys yritysten menestyksessä ja tulevaisuudessa. Hallituksen tehtävänähän on huolehtia yrityksen edusta ja valoisasta tulevaisuudesta sekä sparrata toimivaa johtoa.

Heljakka toivoo, että Hallituspartnerien tekemä työ herättelisi varsinkin niitä perheyrityksiä, jotka käytännössä pitävät hallituksen kokoukset vain paperilla.

– Ilman aitoa hallitustyötä hallitus ei todellisuudessa toimi lainkaan. Veikkaan, että tällaisia yrityksiä on vieläkin paljon. Haluan viestiä eteenpäin, että nimenomaan hallituksen pitää ottaa yrityksessä eri rooli kuin toimivalla johdolla on ja muistaa, että hallitustyötä ei korvaa sekään, että omistajat kokoontuvat.

Brand ID Oy:n hallituksen puheenjohtajan Olli Kivelän mukaan Hallituspartnerit-verkosto tekee arvokasta työtä hallitusjäsenten kouluttamisen ja osaamisen kasvattamiseksi ja myös tuomalla vahvasti esille riippumattomien hallitusjäsenten tuottamaa hyötyä ja etua yrityksille.

– Pk-yrityksissä on tärkeä ymmärtää, että omistaminen ja hallitustyö ovat kaksi eri asiaa. Hallituksen tehtävänä on vastata yrityksen strategiasta ja huolehtia siitä, että omistaminen on kannattavaa ja omistamisen arvo kasvaa. Kultainen Nuija -kampanja keskittyy nimenomaan siihen, miten hyvin yritykset ovat hyödyntäneet riippumattomia hallitusjäseniä ja heidän osaamistaan – kyseessä ei siis ole mikään hallitusjäsenten välinen juoksukilpailu.

Palkinnon luovutti Kultainen Nuija -tuomariston jäsen ja HappyOrNot Oy:n toimitusjohtaja Miika Mäkitalo Hallituspartnerit ry:n puheenjohtajan Sami Someron kanssa.

Array
Share: