Vaalit vauhdittivat piristyvää mainontaa
Mediamainonta on tänä keväänä piristynyt ja kahdet vaalit ovat vauhdittaneet myönteistä kehitystä. Huhtikuussa mainonnan määrä kasvoi +12,8 % verrattuna vuoden 2018 huhtikuuhun. Suurelta osin kasvuun vaikutti vaalimainonta, mutta ilman vaalimainontaakin kasvua oli +4,1 %.
Mediamainontaansa lisäsivät Kantarin seurannan mukaan huhtikuussa erityisesti öljy- ja energiayhtiöiden, kosmetiikan, matkailun ja liikenteen sekä elintarvikkeiden mainostajat. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu laski huhtikuussa -11,5 % edellisvuoteen verrattuna.
Koko alkuvuonna mainontaansa ovat eniten lisänneet telepalvelut, finanssiala ja kosmetiikan myyjät. Pikavippimainonta on hieman laantunut, mutta kasvu on edelleen suurta. Työpaikkailmoittelu on sen sijaan kääntynyt laskuun, mitä on pidetty hyvänä suhdannekäänteen merkkinä.
Merkkimainonta kasvoi +16,1 %, vähittäiskauppa +11,4 % ja luokiteltu ilmoittelu +1,0 % vuoden 2018 huhtikuuhun verrattuna.
Ulkomainonta on kasvanut alkuvuonna peräti +30 % ja vahvaa kasvua on ollut myös elokuva- ja radiomainonnassa. Printissä kaupunki- ja noutolehdet ovat pystyneet kasvattamaan mainontaansa ja pääsivät kumulatiivisesti samaan kasvulukuun kuin verkkomediamainonta.
MEDIARYHMITTÄIN
muutos-% huhtikuu/kumulatiivinen
Painetut sanomalehdet +9,5 -3,0
Painetut kaupunki- ja noutolehdet +17,1 +4,3
Painetut aikakauslehdet +1,8 -2,8
Televisio +6,5 -3,1
Radiomainonta +13,0 +8,7
Ulkomainonta +68,3 +30,5
Elokuvamainonta +57,4 +33,2
Verkkomediamainonta +9,1 +4,3
Mediamainonta yhteensä +12,8 +2,3
TOIMIALOITTAIN
Telepalvelut -5,0 +8,9
Finanssiala +5,9 +7,2
Elintarvikkeet +17,8 -0,7
Kosmetiikka +33,8 +15,8
Avoimet työpaikat -11,5 -5,2
Tiedot perustuvat Kantar TNS:n Ad Intelligencen seurannassa olevaan mediavalikoimaan.
REINO LANTTO