Sponsorointi supistui tapahtumien puutteessa
Yritysten sponsorointi-investoinnit supistuivat viime vuonna 21,9 % vuoteen 2019 verrattuna. Sponsorointiin investoitiin kaikkiaan 203 miljoonaa euroa Sponsorointibarometrin mukaan. Pudotus johtui erityisesti tapahtumamarkkinoinnin puolittumisesta koronapandemian vuoksi.
Tapahtumamarkkinoinnin koko vuonna 2020 oli 72 miljoonaa euroa, ja se supistui 51 %. Urheilusponsorointi supistui 20,4 %, ja kulttuurisponsorointi peräti 48,9 %.
Kasvuun päästään 2022
Barometrin vastausten mukaan kasvuun päästäisiin varsinaisesti vasta vuonna 2022. Oikeudenomistajista 57 prosenttia odottaa tuottojensa kasvavan ensi vuonna. Yrityksistä 91 prosenttia aikoo kasvattaa tai pitää ennallaan sponsorointi-investointiensa tason vuonna 2022.
Alan kannalta lupaavaa on se, että sponsorointia strategisesti tärkeänä pitäviä yrityksiä on nyt enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Kaikista sponsoroivista yrityksistä 48 % pitää sponsorointia strategisesti tärkeänä osana markkinointiviestintää ja lähes 60 % näkee sponsoroinnin merkityksen vähintäänkin kasvavan tulevaisuudessa.
Sponsoroinnin motiiveista yhteiskuntavastuullisuus nousi aikaisempiin vuosiin verrattuna eniten ja on nyt kolmanneksi tärkein sponsoroinnin motiivi brändi vahvistamisen ja näkyvyyden jälkeen.
Vuosittainen Sponsorointibarometri toteutettiin yritys- ja oikeudenomistajakyselynä. Sponsorointibarometri on Suomen virallinen sponsoroinnin määrää mittaava tutkimus.