007 ja lupa painaa

21.9.2015Kirjoittaja: Jonathan B. WebsterKuva: Istockphoto & valmistajatJulkaistu lehden numerossa 1/2013

Ensimmäinen James Bond -elokuva, Salainen agentti 007 ja tohtori No, heijastettiin valkokankaalle 50 vuotta sitten. Siitä lähtien kustantajat ja painotalot ovat yrittäneet tyydyttää kansainvälisen yleisön nälkää erilaisilla 007-tuotteilla. Kiinnostus James Bondia kohtaan on jälleen kovaa, kun 23. Bond-filmatisointi Skyfall julkaistiin viime syksynä. Toimittaja Jonathan B. Webster päätti ottaa selvää, kuinka paljon painettua James Bond -materiaalia maailmalla pyörii. Webster haastatteli useita painotalojen johtajia James Bondin kaupallisesta ja kulttuurillisesta merkityksestä.

James Bondista ”Vintagea”

Maaliskuussa 2012 jättikustantamo Random House Group ja Ian Fleming Publications Ltd julkaisivat tiedon, jonka mukaan Random Housen tytäryhtiöVintage Publishing on ostanut kaikki Ian Flemingin James Bond -kirjojen oikeudet kymmeneksi vuodeksi sekä printtiversioiden että sähkökirjojen tekemiseen. Vintage Books sattuu olemaan myös Jonathan Cape -kustannusmerkin kanssa samaa kustantamoa: Jonathan Cape oli Ian Flemingin Bond-sarjan alkuperäinen kustantaja. Kustantamo julkaisi aikanaan ensimmäisen Bond-kirjan, Casino Royalen, vuonna 1953. Kaiken kaikkiaan Flemingin kirjoittamia Bond-kirjoja on 14.

– Olemme iloisia Bondin paluusta alkuperäiselle kustantajalleen. Uusi diili, joka koskee sekä painettuja kirjoja että sähkökirjoja, merkitsee suurta askelta Ian Flemingin tekemälle työlle, Ian Fleming Publicationsin (IFPL) toimitusjohtaja Corinne Tucker kertoo.

Vintage Publishingin myyntijohtaja Tom Drake-Lee oli yhtä iloinen kuullessaan uutisen: kovasta Bond-fanista tehtiin Ian Flemingin kirjojen brändivastaava. Drake-Leen tehtävä on yhdessä kuuden hengen tiiminsä ja Random Housen tuotanto- ja suunnitteluosasto jen kanssa käynnistää kahden eri Bond-sarjan julkaisu. Toinen 14-osainen sarja ilmestyy Vintage-pokkareina ja toinen Vintage Classics -sarjana. Tämä on myös ensimmäinen kerta, kun kenenkään kirjailijan koko tuotanto julkaistaan yhtäaikaa kahdella eri kustannusmerkillä.

CPI painaa

Vintagen vaativan kustannusohjelman toteuttamiseksi Random House aloitti yhteistyön eurooppalaisen kirjapainon CPI Booksin kanssa. CPI pystytti heti Bond-tiimin, jonka tehtävä oli tuottaa molemmat Vintagen Bond-sarjat.

– Tiimiimme kuuluivat asiakasjohtaja, joka hoisi kansien vedosliikenteen ja painamisen CPI:n White Quillin tehtaalla, ja sidonnnasta vastaava henkilö Chathamin ja Readingin toimipaikoillamme. Lisäksi yhteyshenkilömme piti alussa useita tapaamisia Random Housen suunnittelijoiden kanssa, jotta saimme sarjalle juuri halutun ulkoasun ja tuntuman, sanoo Dino Bishop, CPI Booksin markkinointi- ja viestintäjohtaja.Kirjojen painaminen ja sitominen oli suoraviivaista: B-formaatin pokkareita. Kansien kanssa jumpattiin enemmän. Kannet oli suunniteltu toimimaan niin, että ne näyttäisivät hyvälle ollessaan rivissä kirjahyllyssä. Kannet päätettiin painaa kansikartongin ”väärälle”, päällystämättömälle puolelle. Näin kannet saivat enemmän vintage-fiilistä, karheaa tuntumaa. Samalla tekijöiden piti huomioida, että värit näyttävät päällystämättömällä pinnalla sammutetuilta, himmeämmiltä. Suunnittelutiimi käytti paljon kompakteja väripintoja, joiden tuli olla kirjasta toiseen hyvin lähellä toisiaan. Se oli todellinen haaste painolle: kirjan piti erottua seuraavasta, mutta näyttää siltä, että se kuuluu samaan sarjaan.Tämän lisäksi kaikkien kirjojen selkään painettiin Vintagen oma punainen raita, jonka piti olla kaikissa sarjan kirjoissa tarkalleen saman sävyinen.

Taschen julkaisi 007:n kunniaksi valtavan 8 kiloa painavan The James Bond Archives -kirjan, jonka hinta-arviot liikkuvat 150 eurosta 800 euroon
Taschen julkaisi 007:n kunniaksi valtavan 8 kiloa painavan The James Bond Archives -kirjan, jonka hinta-arviot liikkuvat 150 eurosta 800 euroon

– Sävyn pitäminen samana oli vaikeaa, koska materiaalit vaihtelivat sileästä päällystetystä pinnasta päällystämättömään kartonkiin, Bishop sanoo. Jotta kirjat saatiin toimimaan yhdessä, sarjana, niitä vedostettiin ja testattiin huolella. CPI:n oma laboratorio kehitti Vintagen punaiselle omat erikoisvärit, jotta sävyntoistosta voitiin olla varmoja eri materiaaleilla. Bondien tekstit painettiin Timson ZMR- painokoneilla ja kannet Heidelbergin Speedmaster 75XL-koneilla, joissa on viisi painoyksikköä ja kuivausyksikkö. Näyttää siltä, että James Bondit tekevät kauppansa. Sarja on jo kertaalleen painettu uudelleen ja osasta kirjoista on otettu jo kolmannet painokset.

CPI pystytti projektia varten oman Bond-tiimin, jonka tehtävänä oli tuottaa kaksi erilaista 14 pokkarin Bond-kirjasarjaa.
CPI pystytti projektia varten oman Bond-tiimin, jonka tehtävänä oli tuottaa kaksi erilaista 14 pokkarin Bond-kirjasarjaa.

Bondia kahvipöytäkirjaksi

Massamarkkinoiden pokkareista siirrymme nyt huippulaadukkaan opuksen pariin: Taschenin julkaisemaan The James Bond Archives -kirjaan. Taschen on eurooppalainen kustantamo, joka kustantaa pääasiassa erilaisia kulttuuriin liittyviä kirjoja elokuvista maalaustaiteeseen ja valokuvaukseen. Taschen julkaisi 007:n kunniaksi valtavan, kauniin ja perinpohjaisen The James Bond Archives -kirjan, jonka hinta-arviot liikkuvat 150 eurosta 800 euroon. Kirja on koottu Taschenin kustannustoimittaja Paul Duncanin ja James Bond -elokuvat tuottaneen EON Productionsin kirjoittajatiimin kanssa. Kirjan painajaksi valittiin huippulaadukkaisiin taidekirjoihin erikoistunut milanolainen Zanardi.

– Ilahduin projektista valtavasti, koska olen Bond-fani. Mutta tiesin, että edessä olisi paljon töitä, että saisimme korkealaatuisen, monimutkaisen ja 600-sivuisen teoksen tehtyä juuri oikein. Uskoin kuitenkin 30-henkiseen tiimimme, jonka tehtävänä oli hoitaa kirjan repro, painatus ja jälkikäsittely, Zanardin asiakaspalvelupäällikkö Paolo Borri kertoo.

Eeppisen 600-sivuisen kirjan ja tuhansien kappaleiden painoksen tekeminen päällystetylle mattapaperille oli iso haaste.

– Painatuksen piti olla todella tarkkaa, mutta suurimmat haasteet olivat kuitenkin 8 kiloa painavan kirjan sitominen ja kansittaminen kahdella eri materiaalilla, Borri kertoi Print&Medialle.

– Iso osa kirjan tuotannosta piti tehdä  käsityönä, jotta pääsimme haluttuun laatuun – ja kokoon.

Zanardin ja Taschenin parhaat ammattilaiset olivat mukana tuotannossa. Tämä työ tehtiin rakkaudesta, ei rahasta. Kun näin valmiin kirjan tulevan ulos tuotannosta, pala nousi kurkkuun. Tämä on todella laadukas teos ja olemme Zanardilla ylpeitä,että saimme olla mukana tekemässä sitä, Borri kertoi Print&Medialle.

Bondin pelikortit

Yksi usein toistuva ja elokuvista mieleenjäävä Bondin temppu on nöyryyttää pahiksia hienoilla kasinolla ympäri maailmaa. Vaikka paikalla on usein myös rulettipöytä, tapahtuu mielenkiintoisin pahisten rahojen vieminen korttipöydässä. 250-vuotias belgialainen Carta Mundion maailman johtava pelikorttivalmistaja. Yrityksen myyntiosasto onnistui houkuttelemaan EON Productionsilta oikeudet useisiin erilaisiin Bond-teemaisiin pelikortteihin ja pokerituotteisiin jo vuonna 2002, kun Pierce Brosnanin tähdittämä Kuolema saa odottaa ilmestyi. Carta Mundin ja EON:in yhteistyö on jatkunut siitä asti. Nettipelaamisen lisääntymisestä huolimatta pelikortit ovat edelleen iso markkina.

– Tuotimme kolme uutta James Bond -korttipakkaa vuonna 2012. Ensimmäiseksi ilmestyivät James Bond 50-vuotisjuhlakortit, joiden kuvat ovat elokuvista 1–11 ja seuraavana ilmestyivät elokuvien

Pokerilaatikot on numeroitu ja niissä on jokaisessa kaksi kultareunaista pelikorttipakkaa pelimerkkeineen.

12–22 pohjalta tehdyt kortit. Teimme myös Skyfall-elokuvaan liittyvän korttipakan, sanoo Chloe Fox, Carta Mundin UK:n markkinointipäällikkö. Tämän lisäksi Carta Mundi hyppäsi pokeri-innostuksen aallonharjalle ja tuotti 3 000 kappaleen rajoitetun pokerituotesarjan Bondin 50-vuotisjuhlan kunniaksi. Pokerilaatikot on numeroitu ja niissä on jokaisessa kaksi kultareunaistapelikorttipakkaa pelimerkkeineen.

Carta Mundi on tehnyt Bond-pelikortteja jo yli 10 vuotta. Uusimpana Skyfall-pelikortit
Carta Mundi on tehnyt Bond-pelikortteja jo yli 10 vuotta. Uusimpana Skyfall-pelikortit

– Olemme tuottaneet kaikki Bond-pakat vuodesta 2002 tehtaallamme Belgiassa. Painokoneemme ovat periaattessa ”all-in-one”-offset-koneita, jotka painavat, leikkaavat, päällystävät ja keräävät kortit nätisti pakkauksiinsa, Carta Mundin liiketoimintajohtaja Bert van Pelt sanoo.

Vaikka Van Peltilla ei ollut antaa tarkkoja lukuja, hän kertoi, että vuodesta 2002 lähtien Carta Mundi on tuottanut noin 200 000 James Bond -korttipakkaa.Määrä tulee kasvamaan huomattavasti,kun siihen lisätään 50-vuotisjuhla- ja Skyfall-painokset.

Ravistettuna, ei sekoitettuna

Mitä tästä kaikesta Bondin painamisesta pitäisi oikein ajatella? Vaikka haastateltavilla ei vielä ollut uusimpia myyntilukuja saatavilla, uusien painosten ottaminen antaa osviittaa siitä, että Bond-aiheisten tuotteiden menekki on edelleen hyvä. Tästä voimme päätellä, että James Bond -aiheisten tuotteiden painaminen tarjoaa alan yrityksille reilusti huomioarvoa ja kulttuurista arvoa, mutta myös taloudellista hyötyä.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone