Just Do It

20.10.2015Kirjoittaja: Miika PeltolaKuva: IstockphotoJulkaistu lehden numerossa 10 / 2012

Painotalosloganit

Hyvä mainoslause herättää potentiaalisen asiakkaan kiinnostuksen. Print&Media selvitti, mistä hyvät sloganit on tehty.

Sloganin pitää kestää toistoa, koska sen tarkoitus on jäädä asiakkaiden mieleen. Samalla sen tulisi olla niin järkevä ja hyvin muotoiltu, että sen muistaminen ylipäätään olisi mahdollista. Hyvän sloganin tekeminen onkin vaikea tehtävä. Vaivannäkö kuitenkin kannattaa: onnistunut mainoslause on yksi tehokkaimmista tavoista liittää haluttuja mielikuvia yritykseen tai sen palveluihin ja tuotteisiin.

Sloganit voi jakaa kahteen yläkategoriaan: pidempiaikaisiin yritysten omiin sloganeihin ja yritysten tuotteiden, palveluiden ja kampanjoiden lyhytaikaisiin sloganeihin. Esimerkiksi Nokian “Connecting People” on yrityksen slogan ja “Maailman innovatiivisin älypuhelin” Lumia-tuotteen slogan. Molempien sloganeiden keksimiseen pätevät suunnilleen samat ohjeet.

Viraalimarkkinointia

Sloganeita voisi luonnehtia alkuperäiseksi viraalimarkkinoinnin muodoksi. Sloganit levisivät virusten lailla jo ennen kuin koko sanaa oli edes olemassa. Sloganin leviäminen ihmiseltä toiselle viidakkorummun (tai puskaradion) kautta on yksi osoitus sen toimivuudesta. Hyvä slogan uppoaa kieleen. Mitä sloganeita muistat? Ota niistä innoitusta, kun suunnittelet omaa (tai kun annat jonkun copywriterin tehdä työtään).

Tee tarttuva slogan

Sloganin lähtökohta voi olla korni, mutta toteutuksen on syytä olla älykäs. Näin lauseeseen tulee tarttumapintaa, mutta se ei kuitenkaan ole alentuva. Seuraavasta löydät ohjeet hyvän sloganin tekemiseen:

1. Slogan jää mieleen

Sloganin muistamiseen voi vaikuttaa monilla eri tavoilla. Tavallisempia tapoja ovat loppusoinnut (Don’t just book it, Tho- mas Cook it. – Thomas Cook), yhdenmukaiset alkukirjaimet tai tavut (Rasvaa rattaisiin – Tecalemit Industrial Oy) tai itsekeksityt, uudet sanayhdistelmät (Eniromaista – Eniro). Mielleyhtymät johonkin ennestään tuttuun asiaan tai sanontaan myös auttavat (Hyvän päivän varalle – Säästöpankkiliitto tai I think, therefore IBM – IBM.). Muistamisen helpottamiseksi muun markkinoinnin on hyvä tukea slogania niin, että niistä muodostuu kokonainen tarina.

2. Slogan on hyödyllinen

Sloganissa kiteytyy tuotteen, palvelun tai yrityksen keskeinen lupaus tai kuluttajaetu (The fun develops instantly – Polaroid). Lause toimii, jos se onnistuu kertomaan palvelun hyödyt potentiaalisen asiakkaan ymmärtämällä tavalla ja luomaan siitä positiivisen mielikuvan (K-kenkä. Kun etsit uutta paria. – K-kenkä). Siksi on tärkeä välttää sloganeissa negatiivisia mielleyhtymiä. On myös hyödyllistä, jos saat yrityksesi tai tuotteesi nimen liitettyä kivuttamasti sloganiin (Mar- raskuu on Marskuu. – Mars).

3. Slogan on omaperäinen ja erottuva

Lauseen tarkoitus on kertoa, mitä erilaista yrityksessä on kilpailijoihinsa nähden (Parhaat muistetaan ulkoa – JCDecaux Oy). Lauseen pitää silti olla linjassa oman brändisi kanssa (Hyvistä Syistä! – Puumesta Oy). Mieti kertooko slogan yrityksestäsi ja toiminnasta sen mitä haluat. Omaperäisyydestä on sekin hyöty, että kilpailijat eivät voi kopioida sloganiasi – on vaikea kuvitella, että jokin muu numeropalvelu kuin Eniro käyttäisi slogania Eniromaista. Tarpeeksi erottautumiskykyiselle sloganille on mahdollista hakea myös tavara- tai tuotemerkin rekisteröintiä Patentti- ja rekisterihallitukselta.

4. Yksinkertaisuus on kaunista

Käytä ymmärrettävää ja selkeää suomea. Ole suora, terävä ja nokkela (Hevosvoimat pelissä – Fintoto Oy). Slogan saa liioitella, mutta maltillisesti. Vai kumpi on sinusta parempi: Probably the best beer in the world vai The best beer in the world? Parhaat sloganit ovat yleensä reilusti alle seitsemän sanan mittaisia.

Omaperäisyydestä on sekin hyöty, että kilpailijat eivät voi kopioida sloganiasi.

5. Älä tee näin!

Älä ota käyttöön slogania, jota joku jo käyttää. Älä käytä puolivillaista slogania, joka sopisi myös kaikille kilpailijoille. Älä ole negatiivinen tai ylimielinen. Älä käytä alan jargonia (jollei se ole perusteltua). Älä tee asioista monimutkaisia. Älä ota käyttöön sellaista slogania, josta et pidä.

Lähteet: adslogans.co.uk, cstthegate.com/ davetrott, hongkiat.com/blog/77-catchy- and-creative-slogans, iskulauserekisteri. fi, Wikipedia ja Patentti- ja rekisterihallitus.

Kelle tahansa melkein mitä tahansa

Graafisen alan yritysten sloganit eli mainoslauseet eivät erota yrityksiä toisistaan. Esimerkiksi “täyden palvelun painotaloja” on useita kymmeniä. Kun kirjoittaa Googleen “täyden palvelun painotalo”, löytyy nopealla selailulla hakutulosten joukosta yli 50 eri yritystä, joiden nettisivuilta kyseinen fraasi löytyy. Mitä “täyden palvelun painotalo” sitten tarkoittaa? Saako kyseisistä yrityksistä neliväriesitteen lisäksi myös selkähieronnan tai akkuporakoneen vuokralle? Entä onko jossain osittaisen palvelun painotalo, jossa hommat jätetään aina kesken? Yrityksen sloganin tarkoitus on kertoa asiakkaalle pähkinänkuoressa millaisesta yrityksestä, tuotteesta tai palvelusta on kyse – tai luoda siitä mielikuvia. Siksi sen olisi hyvä edes jotenkin erottua kilpailijan vastaavasta.

Sano edes jotain

Nopean empiirisen ja epätieteellisen tutkimuksen perusteella näyttäisi siltä, että suurella osalla graafisen alan yrityksistä ei ole varsinaista mottoa. Kaikkien yritysten sivuilla pyörivät kuiten- kin tiuhaan sanat palvelu, laatu, kokonais- valtaisuus ja asiakas. Niillä, ketkä luottavat sloganin voimaan, on kekseliäisyyden hajonta suurta. Sloganit pyörivät ymmärrettävästi paino- ja painaminen-sanojen ympärillä. Vaikka suurin osa on sloganeista on tylsiä ja geneerisiä, on joukossa muutama oivallus. Painosanaleikkiin puhaltavat tuulta ainakin Lehtiseppien “Huominen painetaan tänään”, Forssa Printin “Paino oikeilla asioilla” tai Kopioniinin ikkunoissa oleva “Paino ideallesi”. Ne kertovat yrityksestä ja sen toiminnasta ytimekkäästi ja useita muita kekseliäämmin.  Hämmentävin paino-aiheinen slogan löytyi Painokiilan sivuilta. Kuvassa ylipainoinen köriläs tuijottaa vaakaa ja vieressä lukee “Onko sinulla paino-ongelma?”. Slogan on lapsellisella tavalla hauska, mutta se vie ajatukset todella kauas varsinaisesta tuotteesta. Myös tämän jutun otsikko on napattu Painokiilan sivuilta. Se yleistää täydellisesti painotalojen sloganit.

Entä onko jossain osittaisen palvelun painotalo, jossa hommat jätetään aina kesken?

Erottuminen olisi helppoa

Näistä huomioista voi helposti päätellä, että paras tapa erottua alalla on olla käyttämättä paino-sanasta johdettuja sloganeita. DMP:n “DMP on markkinoinnin toteuttaja” ja Pixmillin “Visuaalinen tekijä” ovat hyviä esimerkkejä suorista ja kekseliäistä sloganeista. Myös Otavan kirjapainon “Laatua kannesta kanteen” onnistuu tavoittamaan jotain hyvin konkreettista siitä, mitä he tekevät. Yllä olevat esimerkit eivät sorru ylimielisyyteen, latteuksiin tai tyhjänpäiväisyyteen, kuten todella useat alan sloganit. Ne eivät kuitenkaan ole se suurin ongelma. Se on alussa mainittu “täyden palvelun painotalo”. Sovitaanko, että sitä ei enää käytä kukaan?

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone