Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Painajien painajaiset toteutumassa markkinoilla

29.10.2021 11:53Uutiset » Toimiala
UPM myi Shottonin tehtaan, joka valmisti sanomalehtipaperia.  Sen tuotanto on nyt päättynyt. Kuva: UPM.

Euroopan painoteollisuus on entistä ahtaammalla materiaalien saatavuuden heikkenemisen ja kustannusten äkillisen nousun takia. Paperi, värit, painolevyt, energia ja kuljetukset ovat painajien päänsärkynä saman aikaan, kun painotuotteiden kysyntä elpyy. Nousevat kustannukset tulevat väistämättä näkymään painotuotteiden hinnoissa.

Perussyynä nouseviin kustannuksiin ovat sellun hinnan nopea nousu (noin 36 % tänä vuonna), energian hinnan nousu ja kuljetuskustannusten nousu. Ne ovat saaneet paperinvalmistajat nostamaan hintojaan useita kertoja vuoden aikana. Uusimmat korotukset tulivat voimaan lokakuussa. Useat valmistajat ovat ilmoittaneet Euroopassa hintojen pikaisesta korottamisesta Euroopan energiakriisin takia.

Hintojen korottamisesta tai energialisämaksusta ovat ilmoittaneet parin viime kuukauden aikana paperinvalmistajista ainakin UPM, Sappi Europe, Lecta, Navigator ja Mondi. Korotukset ovat olleet tiettävästi 50–100 euroa tonnilta. Jopa 200 euron lisämaksuista puhutaan.

Intergraf älähti energialisistä

Korotukset ovat niin kovia ja niin poikkeuksellisia, että Euroopan painoteollisuuden järjestö Intergraf on lähettänyt tiedotteen, jossa se vaatii avointa ja läpinäkyvää keskustelua tilanteesta toimitusketjun eri osapuolen välillä. Tiedotteen mukaan eurooppalaisia painoalan yrityksiä järkyttävät äkilliset paperin hintojen nostot, joista painotalot ovat kertoneet ympäri Eurooppaa. Korotuksia on laitettu voimaan heti, ja jopa niin että jo sovittuja toimitussopimuksia on muutettu.

Korotukset tulevat tilanteessa, jossa painoala on toipumassa vuoden 2020 dramaattisesta kysynnän laskusta. Samanaikaisesti erityisesti painopaperista on pulaa, mikä on johtanut toimitusongelmiin. Paperin saatavuudesta ei ole takeita, eikä asiakkaiden tilauksia ole aina pystytty toimittamaan.

Intergraf on huolestunut kestämättömistä korotuksista, jotka ovat vastoin yleistä kauppatapaa ja luotettavia kauppasuhteita. Painoalan muut kustannukset ovat myös nousseet, eikä kaikkia kustannusten nousua voida siirtää asiakkaille tällä tasolla tai nopeudella. Tilanne uhkaa koko arvoketjua, ja voi johtaa asiakasmarkkinoiden menetyksiin sekä painoalalle että paperialalle.

Antalis pahoittelee pikakorotuksia

Tilannetta kuvaa se, että Suomen Antalis ilmoittaa nostavansa paperin hintoja toimituksille 1.11. alkaen ja samalla pahoittelee lyhyttä ilmoitusaikaa. Antaliksen mukaan paperin toimittajat ovat nostaneet hintojaan poikkeuksellisen lyhyellä varoitusajalla. Hintojen nopea ja vaikeasti ennakoitava kehitys johtuu ennen kaikkea odottamattoman suuresta energiakustannusten noususta.

Antalis nostaa GalerieArt-papereiden hintoja 10–12 % ja Galerie Finen 8–10 %. Designpapereiden ja -kuorien hintojen nousu on 12 %. Markkinatilanne kehittyy Antaliksen mukaan nopeasti ja on mahdollista, että joudutaan ilmoittamaan lisäkorotuksista jo ilmoitettujen korotusten ja tuotealueiden lisäksi.

Suomen Papyrus nosti hintojaan jo 15.10. Tiedotteen mukaan tavarantoimittajat ovat ilmoittaneet hinnankorotuksista, jotka johtuvat kuljetus-, raaka-aine- ja valmistuskustannusten noususta. Papyrus pyrkii jatkuvasti minimoimaan asiakkaalle koituvia kustannuksia ja onkin hankintahenkilöstönsä tuella onnistunut leikkaamaan osan ilmoitetuista korotuksista. Korotukset papereissa ja kartongeissa 5–7 %. Suurkuvatulostuksen materiaaleissa ja tarroissa korotukset ovat 5 %.

Myös Pyroll Paperitukku on nostanut hintojaan 15.10. lukien samoilla perusteilla kuin Papyrus. Korotukset ovat pahvissa 10 %, kartongeissa 8 % ja papereissa 7 %.

Paperitehtaillakin tiukka tilanne

Paperinvalmistajien tilanne ei sekään kyllä ole helppo. Hintojen nousu ei tahdo riittää kattamaan kustannusten nopeaa nousua.

Stora Enso kertoi kolmannen neljänneksen osavuosikatsauksessaan, että Paper-divisioonassa kysyntä kasvaa ja tilauskanta on vahva, mutta korkeita raaka-ainekustannuksia ei ole vielä saatu täysin kompensoitua tuotteiden hinnankorotuksilla. Tästä johtuen divisioonan tulos on heikko.

UPM toteaa katsauksessaan, että Euroopan hyvästä markkinakysynnästä ja hinnankorotuksista huolimatta UPM Communication Papersin neljänneksen tulos oli tappiolla. Sellun, kierrätyskuidun ja logistiikan korkeammat kustannukset olivat ennakoitavissa. Sen lisäksi Euroopassa alkanut energiakriisi aiheutti odottamatonta kustannusten nousua suojauksesta huolimatta.

Miten sitten painotuotteiden hinnat ovat kehittyneet? Siitä on vaikeaa saada tietoa, mutta jotakin kuvaa Beyondprint-blogin tilasto. Bernd Zipperin kokoama tilasto seuraa online-verkkopainojen listahintojen kehitystä. Niiden painotuotteiden ostoskorin hinta on noussut marraskuusta 2020 keskimäärin 3,07 % ja flyerien 1,77 %. Suunta on ylöspäin näillä kovasti kilpailluilla markkinoillakin. Tämä voi helpottaa painajien painajaisia.

Reino Lantto

Array
Share: