PunaMusta Media on ostanut digitaalisiin, erityisesti tuotetiedon hallinnan ratkaisuihin erikoistuneen RockOn Oy:n koko osakekannan. Yrityskauppa vahvistaa tiedotteen mukaan konsernin näkyvyys- ja painoliiketoimintaa eli PunaMustaa.
Marimekko ja suomalainen vastuullisia tekstiilimateriaaleja valmistava Spinnova ovat lanseeranneet ensimmäisen yhteisen kaupallisesti saatavilla olevan pienmalliston, jonka tuotteiden materiaalissa on käytetty vastuullisesti valmistettua puupohjaista tekstiilikuitua.
Tampereen kupeessa Pirkkalassa toimiva painoalan yritys Nekapaino seuraa teknologian kehitystä säännöllisesti. Investoimalla tuoreimpaan tuotantotekniikkaan rakennetaan luottamusta myös asiakkaiden suuntaan.
Taloustutkimuksen Brändien arvostus 2022 -tutkimus osoittaa, että kotimaisuudesta ja vastuullisuudesta kertovilla merkeillä on merkitystä kuluttajille. Niitä käytetään paljon pakkauksissa ja tuotteiden markkinoinnissa, eikä syyttä. Merkit nousevat korkealle bränditutkimuksessa.
Kartonkitehdas Pankaboard on kehittänyt uuden tuoteperheen, jossa on hiilineutraaleja tuotteita. Uuteen Zero-C-valikoimaan sisältyy useita tuotteita, jotka kaikki on tehty ensikuidusta. Kartongit sopivat esimerkiksi elintarvikepakkauksiin.
Kirjamyynnin nousutrendi näyttää jatkuvan tänä vuonna. Suomen kustannusyhdistyksen jäsenten yleisen kirjallisuuden myynti nousi alkuvuonna 5,5 % verrattuna vuoden 2021 ensimmäiseen puoliskoon. Kustantajien myynnistä yli puolet tuli sähköisistä formaateista, joiden myynti kasvoi 13 %.
Alkoholittomien juomien suosio on kasvanut ja Alkonkin valikoimassa niitä on lähes 300. Alko on hakenut niille ja yritykselle näkyvyyttä toteuttamalla uuden, täysin alkoholittoman kioskin kesäkiertueen.
Werner Söderström Osakeyhtiö on ostanut Blue Moon Kirjat Oy:n kirjojen kustannusoikeudet. Konsernin sisällä Blue Moon tulee Docendon alaisuuteen. Blue Moonin kustannusohjelmasta vastaa kustantaja Juha Virkki.
Kemian seurat ovat valinneet Era Contentin Kemia-median uudeksi sisältö- ja mediakumppaniksi. Ensimmäinen uudistunut lehti ilmestyy ensi vuoden alussa. Samalla myös lehden verkkosivusto uudistuu.
Nopeasti nousseet jakelun kustannukset ovat saaneet jotkut lehtitalot perimään tilaajilta asuinalueeseen perustuvia lisämaksuja. Suomen Lehdistön uutisen mukaan tällaisia maksuja perivät ainakin Kaleva Media ja Turun Sanomat. Ruotsissa jakelulisän periminen on yleinen käytäntö.
Suurkuvatulostimia valmistava Roland DG on tuottanut todella värikkään paidan Britannian jalkapallosesongin avauksen kunniaksi. Paita sisältää eri sarjojen yhteensä 92 joukkueen kaikki värit, joita on 100 sävyä. Paita on tulostettu Texart XT-640 -sublimaatiotulostimella.
Adobe on vahvistanut, että Pantonen värikirjastot tulevat lähes kokonaan poistumaanCreative Cloud -palvelusta. Ne ovat jatkossa saatavilla Pantone Connect -tilauksena erikseen.
Landa-painokoneiden myynti on vauhdittunut, ja nanovärien kulutus on kasvanut. Landa Digital Printing -yritys perustaa nyt uuden väritehtaan Saksan Sittardiin. Tehdas on lähellä Hollannin rajaa, ja se kaksinkertaistaa yrityksen tarviketuotannon.
Metsäteollisuuden tuotantomäärät olivat huhti-kesäkuussa kartonkia lukuun ottamatta pienemmät kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana. Kartongin hyvä kysyntä ja tuotteiden hintojen nousu auttoivat yhtiöitä tekemään hyvää tulosta.
Grano sai tunnustusta digitaalisten näyttöjen suurimmassa seminaaritapahtumassa European Digital Signage Summit 2022:ssa, joka pidettiin heinäkuun alussa Münchenissä. Grano noteerattiin yhdeksi Pohjoismaiden kiinnostavimmaksi yritykseksi Digital Signage -ratkaisutoimittajien joukossa.
Suomen ympäristökeskus SYKE tutki ympäristömarkkinointia Suomessa analysoimalla sosiaalisen median ja verkkolehtien mainoksia. Tutkimuksen mukaan jopa puolet mainoksista kertoi tuotteen tai palvelun ympäristövaikutuksista tai -parannuksista vain hyvin yleisellä tasolla.